یلپ در مقابل Google Antitust Case اولین تست بزرگ است
پرونده ضد انحصار Yelp در برابر گوگل فقط از یک آزمایش مهم جان سالم به در برد.
در حالی که یک قاضی چندین ادعا را مطرح کرد ، وی به چالش اصلی یلپ – که بر انحصار ادعای گوگل در جستجوی محلی متمرکز شده بود – اجازه داد تا به جلو حرکت کند. نبرد گسترده تر بر سر قدرت Big Tech به پایان رسیده است.
ادعاهای اصلی مبنی بر اینکه گوگل به طور ناعادلانه از تسلط خود در جستجوی محلی و بازارهای تبلیغاتی محلی استفاده کرده است ، اکنون به سمت محاکمه هیئت منصفه هدایت می شود.
اگر Yelp غالب شود ، این پرونده می تواند به طور قابل توجهی ساختار جستجوی محلی را در ایالات متحده و فراتر از آن تغییر شکل دهد.
حتی اگر اینگونه نباشد ، روند کشف به تنهایی ممکن است یک پنجره بی سابقه به تفکر داخلی گوگل در مورد جستجوی محلی ارائه دهد.
هفته گذشته ، قاضی سوزان ون کولن از دادگاه منطقه ایالات متحده برای کالیفرنیای شمالی تا حدودی حكم گوگل برای رد این پرونده را رد كرد.
او حكم داد كه ادعاهای كليد يلپ – مبنی بر انحصار و سوءاستفاده از كنترل خود بر جستجوی محلی و تبلیغات محلی – به اندازه كافي قابل قبول است.
اساسنامه محدودیت ها اعمال نمی شود
گوگل استدلال كرد كه رفتار آن ، مانند تغییر در طراحی نتایج جستجو و ادغام محتوای محلی ، به حداقل سال 2007 (به عنوان مثال ، جستجوی جهانی) باز می گردد و بنابراین ادعاهای Yelp خیلی دیر ارائه شده است.
قاضی مخالفت کرد و اظهار داشت که برای ادعاهای مربوط به بند 2 قانون شرمن ، ساعت شروع می شود نه وقتی که این رفتار اتفاق افتاد ، بلکه وقتی متهم هر دو است:
- قدرت انحصار در بازار مربوطه.
- درگیر رفتارهای محرومیت شد که شاکی را مجروح کرد.
قاضی خاطرنشان كرد: “از آنجا كه اساسنامه حاكم در اینجا مربوط به اعمال قدرت انحصار است ، قانون واجد شرایط باید شامل انحصار ادعا شده گوگل باشد ؛ رفتار محرومیت به خودی خود ، در صورت عدم وجود قدرت بازار ، كافی نیست.”
وی همچنین خاطرنشان كرد كه یلپ به طور قطعی ادعا نکرده است وقتی گوگل قدرت انحصار در جستجوی محلی یا تبلیغات جستجوی محلی را بدست آورد ، و این جدول زمانی به اندازه كافی از چهره شکایت برای توجیه برکناری روشن نبود و گفت: “زمان زمانی که گوگل از آستانه 65 ٪ قدرت بازار عبور کرده است ، به سادگی از چهره شکایت مشخص نیست.”
جایی که حرکت گوگل برای برکناری موفق شد
با این حال ، قاضی ادعاهای یلپ را مبنی بر استفاده از گوگل از انحصار جستجوی عمومی خود برای مجبور کردن کاربران به خدمات جستجوی محلی خود (اتصال) و به دست آوردن تسلط در تبلیغات جستجوی محلی (اعمال انحصار) ، رد کرد.
او با Google موافقت كرد كه ادعای پیوند زمان ممنوع است و Yelp به درستی گسترش ناعادلانه در بازارهای جدید را نشان نداده است. با این حال ، دادگاه به Yelp این فرصت را داد تا ادعای پیوند خود را اصلاح کند.
یلپ از نتایج خوشحال شد و با بیان اینكه این حكم “گام مهمی در پرونده یلپ علیه گوگل را نشان می دهد. همانطور كه در مخالفت خود با حكم گوگل استدلال كردیم و همانطور كه دادگاه تشخیص داد ، رفتار ضد رقابتی گوگل شایسته بررسی است.”
قاضی همچنین موافقت كرد كه استدلال یلپ – كه جستجوی محلی و تبلیغات محلی بازارهای مجزا هستند – یك ادعای معتبر و قابل قبول است.
وی به این پرونده اجازه داد تا مشخص كند كه آیا این بازارها حق محافظت از ضد انحصار را دارند و آیا Yelp حق خسارت را دارد یا خیر.
علاوه بر این ، دادگاه ادعاهای یلپ را پذیرفت که گوگل سابقه طولانی در اعمال محرومیت دارد.
سؤالات کلیدی باقی مانده است: چه موقع گوگل در جستجوی و تبلیغات محلی به وضعیت انحصار دست یافت ، آیا اساسنامه چهار ساله محدودیت ها اعمال می شود و-از نظر انتقادی-آیا گوگل مرتکب اقدامات جدید و منحصر به فرد محرومیت شده است که می تواند اساسنامه محدودیت ها را مجدداً راه اندازی کند.
این موارد در جدول زمانی خودشان آشکار می شوند. مراحل بعدی شامل این است که آیا Yelp ادعاهای پیوند خود را اصلاح می کند ، یک مرحله کشف و تلاش برای حل اختلاف جایگزین.
این روند به احتمال زیاد حدود 18 ماه طول خواهد کشید. با توجه به اینکه Google بعید است رفتار جستجوی محلی خود را به طرز چشمگیری تغییر دهد – و اینکه جرمی استوپلمن ، مدیرعامل یلپ ، بعید است که برای هر چیزی کمتر تسویه شود – وضوح خارج از دادگاه غیرممکن به نظر می رسد. یک آزمایش ممکن است در اواخر سال 2026 اتفاق بیفتد.
چرا این مورد مهم است
این اولین باری است که هر کسی رفتار گوگل را در جستجوی محلی بررسی کرده است ، از جمله اینکه چگونه آن را به دست آورد انحصار خود و تأثیرگذاری در جستجوی محلی و تبلیغات محلی ، چه در Google و هم در سراسر اکوسیستم محلی گسترده.
اگر دادگاه شیوه های Google را غیرقانونی پیدا کند ، می تواند تغییراتی را مجبور کند:
- جستجوی محلی ، همانطور که می دانیم ، می تواند به طرز چشمگیری تغییر کند. این می تواند پایان بسته محلی را هجی کند.
- تبلیغات محلی ، به ویژه تبلیغات خدمات محلی (LSAS) ، نمونه ای از رفتار جدید و محروم کننده Google برای کاهش چشمگیر فرصت های ارگانیک و محلی استفاده کرده است (یلپ استدلال می کند). این می تواند به هدف هرگونه حل و فصل تبدیل شود.
- نتیجه همچنین می تواند در تفسیر اتحادیه اروپا از انحصار گوگل تأثیر بگذارد طبق مقررات DMA تازه اجرا شده.
- هر تصمیمی همچنین می تواند بر توانایی Google در معرفی ویژگی های جدید هوش مصنوعی به جستجوی محلی ، به ویژه ویژگی هایی مانند نمای کلی AI محلی یا “یادگیری چیز خاص” تأثیر بگذارد که می تواند به عنوان نوعی رفتار محلی محروم تفسیر شود.
آنچه ممکن است کشف کنیم
همانطور که در مورد پرونده های دولت ایالات متحده علیه Google ، Discovery احتمالاً جزئیات جالب در مورد چگونگی موقعیت Google را به جستجوی محلی می رساند – و امیدوارم ، برخی از بینش های الگوریتمی در مورد عملکرد محلی و تبلیغات محلی.
حتی اگر یلپ در نهایت از دست بدهد ، روند کشف هنوز هم می تواند نگاهی بی سابقه در Google Local و LSA ها ارائه دهد ، و اولین نگاه قطعی را به دنیایی که در آن زندگی می کنیم ، کار می کنیم و نفس می کشیم ، ارائه می دهد.
هجده ماه ممکن است به نظر برسد که یک عمر در بازاریابی اینترنتی و پیشرفت های محلی Google است ، اما این یکی از مواردی است که ارزش آن را دارد.
می توانید یک جدول زمانی کامل از وقایع را در اینجا بخوانید.
و اسناد اصلی را در اینجا بخوانید:
منابع بیشتر:
تصویر برجسته: Phanphen Kaewwannarat/Shutterstock