10 سیستم مدیریت محتوا برتر (نوامبر 2024)


وردپرس از زمان راه اندازی آن در سال 2003 سهم غالب بازار سیستم های مدیریت محتوا (CMS) را در اختیار داشته است.

طبق گفته W3Techs که معتبرترین و قابل اعتمادترین منبع داده را ارائه می دهد، در حال حاضر، این پلتفرم محبوب 62.2 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. اما در دو سال گذشته، وردپرس برای اولین بار شاهد کاهش سهم بازار خود بوده است.

در این گزارش، شما در مورد اندازه بازار CMS، چگونگی تکامل آن در دهه گذشته، نحوه قرارگیری سیستم های مدیریت محتوای مختلف در مقابل یکدیگر و اینکه چرا این موضوع برای افرادی که در سئو کار می کنند اهمیت دارد، خواهید آموخت.

بازار CMS چقدر بزرگ است؟

بر اساس W3Techs، 70.2 درصد از وب سایت ها دارای CMS هستند و Netcraft 1.13 میلیارد وب سایت زنده را گزارش می دهد.

از این نظر، می توان فرض کرد که اندازه بازار فعلی سیستم های مدیریت محتوا تقریباً 793 میلیون وب سایت است.

10 CMS برتر بر اساس سهم بازار (در سطح جهانی)

CMS (از نوامبر 2024) راه اندازی شد تایپ کنید سهم بازار استفاده
بدون CMS 29.8٪
1 وردپرس 2003 منبع باز 62.2٪ 43.7٪
2 Shopify 2006 SaaS 6.6٪ 4.6٪
3 Wix 2006 SaaS 4.5٪ 3.2٪
4 فضای مربعی 2004 SaaS 3.1٪ 2.2٪
5 جوملا 2005 منبع باز 2.3٪ 1.6٪
6 دروپال 2001 منبع باز 1.3٪ 0.9٪
7 Adobe Systems (Adobe Experience Manager) 2013 منبع باز 1.2٪ 0.9٪
8 جریان وب 2013 SaaS 1.1٪ 0.8٪
9 پرستاشاپ 2008 منبع باز 1.0٪ 0.7٪
10 سیستم های گوگل (سایت های گوگل) 2008 برنامه آنلاین 0.9٪ 0.6٪

داده های W3Techs، نوامبر 2024

پر استفاده ترین CMS چیست؟

*گراف ها به دلیل تسلط بر سهم بازار وردپرس از هم جدا شده اند.

  • سهم بازار وردپرس در دو سال گذشته نزدیک به 5 درصد کاهش یافته است. این احتمالاً می تواند با مشکلاتی که امسال تجربه کرده است ادامه یابد.
  • سهم بازار Shopify در سال 2023 تقریباً 14 درصد کاهش یافت، اما در این سال دوباره برگشت و تا حدودی به دست آورد.
  • سهم بازار Wix در حال افزایش است و فقط بیش از 3٪ از تمام وب سایت ها از پلت فرم آن استفاده می کنند. این را می توان به کاری که آنها روی برندسازی انجام می دهند نسبت داد.
  • جوملا و دروپال اخیراً روند نزولی را مشاهده کرده‌اند، در حالی که دودا در حال افزایش است، که می‌توان آن را به تلاش‌های تاثیرگذار برای وبینارهایشان نسبت داد.

وردپرس تقریباً از زمان راه اندازی خود در سال 2003 سهم بازار غالب را در اختیار داشته است.

از سال 2013 تا 2022 رشد قوی 148 درصدی را تجربه کرد. سپس وردپرس در ژانویه 2022 به 65.2 درصد از سهم بازار رسید، اما در دو سال گذشته نزدیک به 5 درصد کاهش یافته است.

بین 2023 و 2024:

  • وب سایت های بدون سیستم CMS نزدیک به 8 درصد کاهش یافته اند.
  • وب سایت های دارای وردپرس کمی بیش از 1 درصد افزایش یافته اند.

وردپرس در مقابل جوملا در مقابل سهم بازار دروپال

وردپرس در مقابل جوملا در مقابل. دروپالتصویر از W3 Techs.com، نوامبر 2024
  • از سال 2023، جوملا سهم بازار خود را نزدیک به 15 درصد کاهش داده است.
  • از سال 2023، دروپال سهم بازار خود را نزدیک به 28٪ کاهش داده است.

در سال 2013، جوملا و دروپال 15.9 درصد از سهم بازار CMS را در اختیار داشتند، اما آنها به 3.6 درصد کاهش یافته اند.

این کاهش باعث شده است که آنها از موقعیت های 2 و 3 به 5 و 6 سقوط کنند، زیرا Wix و Squarespace افزایش یافته و در نهایت در سال 2022 جایگزین آنها شدند.

به گفته Google Trends، این میزان برای جوملا کاملاً کاهش یافته است، زیرا ممکن است سهم بازاری مشابه وردپرس نداشته باشد، اما تا سال 2008، علاقه بیشتری به جستجو داشت.

اسکرین شات از Google Trends، نوامبر ۲۰۲۴

چرا این سیستم های مدیریت محتوای محبوب اینقدر کاهش یافتند؟

این به احتمال زیاد به دلیل قدرت پشتیبانی شخص ثالث از وردپرس با پلاگین ها و تم ها است که آن را بسیار در دسترس تر می کند.

رشد سازندگان وب سایت، مانند Wix و Squarespace، نشان می دهد که کسب و کارهای کوچک خواهان راه حل مدیریت شده ساده تری هستند. و آن‌ها شروع به برداشتن سهم بازار از پایین کرده‌اند.

سهم بازار سازندگان وب سایت: Wix در مقابل. فضای مربعی

تصویر از W3 Techs.com، نوامبر 2024
  • Wix در سال جاری، از ژانویه تا نوامبر، 18.4٪ افزایش یافته است.
  • Squarespace امسال از ژانویه تا نوامبر 3.3٪ افزایش یافته است.

اگر به سازندگان وب‌سایت نگاه کنیم، رشد آنها نشان‌دهنده قوی این است که بازار ممکن است در آینده به کجا برود.

از 2023 تا 2024:

  • Shopify 15.8 درصد رشد کرد.
  • Wix 25 درصد رشد کرد.
  • Squarespace 3.3 درصد رشد کرد.

وقتی انقباض 5 درصدی وردپرس را در سال گذشته با سایر بازیکنان مقایسه می کنیم، باید بپرسیم که چرا این اتفاق می افتد؟

سازندگان وب SaaS مانند Wix و Squarespace نیازی به دانش کدنویسی ندارند و یک وب‌سایت میزبانی شده ارائه می‌دهند که دسترسی سریع‌تر به یک کسب‌وکار کوچک را برای حضور سریع در وب فراهم می‌کند.

نیازی به ترتیب یک راه حل میزبانی، نصب وب سایت و راه اندازی ایمیل خود نیست. یک سازنده وب به طور منظم همه این کارها را برای شما انجام می دهد.

وردپرس به عنوان یک پلت فرم پیچیده برای استفاده شناخته نمی شود، اما به دانش کدنویسی و درک نحوه ساخت وب سایت ها نیاز دارد.

از سوی دیگر، سازنده وب‌سایت مسیری بسیار آسان‌تر برای بازاریابی است، بدون اینکه نیازی به درک آنچه در انتها اتفاق می‌افتد باشد.

در نظر بگیرید که در طول همه‌گیری، بسیاری از جمعیت از خانه کار می‌کردند، که منجر به علاقه و توجه بیشتر به این شد که چگونه آنلاین بودن می‌تواند منبع درآمد باشد.

عنصر

Elementor یک سازنده وب سایت مبتنی بر وردپرس است که سهم بازار آن 16.5 درصد است و 11.6 درصد از کل وب سایت ها از آن استفاده می کنند.

عنصرتصویر از W3 Techs.com، نوامبر 2024

همچنین سهم بازار بسیار بیشتری نسبت به Wix و Squarespace دارد.

با این حال، به دلیل اینکه یک افزونه شخص ثالث است و یک CMS نیست، در 10 CMS برتر در بالا ذکر نشده است.

اگر حجم ترافیک را با تعداد CMS مقایسه کنیم، می بینیم که وردپرس در قسمت طلایی بالا و سمت راست قرار دارد و به وضوح مورد علاقه سایت هایی با ترافیک بیشتر است.

جوملا در جایگاهی قرار می گیرد که تعداد نصب های کمتر اما سایت های پربازدید بیشتر است، که نشان می دهد سایت های حرفه ای تری از آن استفاده می کنند.

Squarespace و Wix در سمت چپ و پایین قرار دارند و نشان می‌دهند که در سایت‌های کمتری با ترافیک کمتر نصب شده‌اند.

این یک نشانه قوی است که بیشتر توسط وب سایت های کوچک و مشاغل کوچک استفاده می شود.

Elementor فاصله بین این دو را پر می کند و وزن سهم بازار وردپرس را دارد، اما توسط سایت هایی با ترافیک کمتر استفاده می شود.

اشتها برای کشیدن و رها کردن، راه‌حل‌های plug-and-play که حضور در وب را برای همه قابل دسترس می‌سازد در حال افزایش است. این فضا برای تماشا است.

سهم بازار CMS تجارت الکترونیک: WooCommerce در مقابل. Shopify

اسکرین شات از W3Techs، نوامبر 2024
  • سهم ووکامرس از بازار 13.1 درصد است.
  • Shopify سهم بازار 6.6% دارد.

فضای CMS تجارت الکترونیک الگویی شبیه به سازندگان وب سایت است.

از نظر فنی، WooCommerce یک CMS مستقل نیست، بلکه یک افزونه وردپرس است – به همین دلیل است که در جدول داده های 10 CMS برتر ظاهر نمی شود.

با این حال، برای فضای تجارت الکترونیک ضروری است، بنابراین ارزش بررسی و ذکر آن را دارد.

9.2 درصد از تمام وب سایت های موجود از ووکامرس استفاده می کنند.

با نگاهی به توزیع، می توانیم شاهد ظهور یک الگوی واضح باشیم. در مقایسه با سایر پلتفرم های CMS تجارت الکترونیک، WooCommere غالب است.

سهم بازار بیشتر از مجموع رقبای خود دارد: Magento + OpenCart + PrestaShop + Shopify = 8.8٪ سهم بازار.

اسکرین شات از W3Techs، نوامبر 2024

سایت‌های کوچک‌تر ممکن است به نفع WooCommerce باشند، اما وزن پلتفرم وردپرس برای دسترسی به بازار و در نتیجه نصب‌های بیشتر – بسیار شبیه Elementor است.

Shopify سهم بازار بیشتری دارد، اما سطوح ترافیک مشابه وردپرس است.

Shopify در طول همه‌گیری شاهد رشد 52.9 درصدی از 2020 تا 2021 و سپس 26.9 درصد از سال 2021 تا 2022 بود – بسیار بیشتر از هر پلتفرم دیگری. پس از آن، در سال 2023 عقب نشینی کرد، اما در سال 2024 به همان سهم بازار 2022 بازگشت.

چرا سهم بازار CMS برای شخصی که در سئو کار می کند مهم است؟

وردپرس تسلط خود را در سهم بازار CMS حفظ می کند، اما سازندگان وب سایت مانند Wix، Squarespace و Shopify در حال افزایش هستند، که نشان می دهد رشد بازار به خصوص برای مشاغل کوچک کجاست.

اگر کسب و کارهای کوچک بیشتری به سازندگان وب سایت روی بیاورند، درک محدودیت ها و پیچیدگی های این پلتفرم ها برای سئو می تواند یک مزیت رقابتی باشد.

Shopify بر روی 4.6٪ از تمام وب سایت ها (نه فقط سایت های دارای CMS) نصب شده است – کل بازار بالقوه 51.98 میلیون وب سایت.

با افزایش سهم بازار، تخصص در Shopify SEO می تواند یک حرکت استراتژیک برای یک متخصص سئو باشد.

به طور مشابه، تخصص در Wix و Squarespace راهی برای متمایز کردن خود از رقبا است.

وردپرس ممکن است در حال حاضر غالب باشد، اما این بدان معناست که بسیاری از افراد دیگر در حال سرویس دهی به آن CMS خاص هستند.

همسویی با یک CMS خاص تر می تواند یک حرکت استراتژیک برای فرصت های مشتری جدید باشد.

منابع بیشتر:


تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده از W3Techs، نوامبر 2024، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.

W3Tech داده های خود را از 10 میلیون الکسا و 1 میلیون برتر Tranco نمونه برداری می کند. وب سایت های بدون محتوا یا سایت های تکراری مستثنی هستند. محدودیت‌های منبع داده به این معنی است که سایت‌های میزبانی شده Tumblr و WordPress.com شامل نمی‌شوند، زیرا مجموعه داده‌ها زیر دامنه‌ها را بیش از یک سایت در نظر نمی‌گیرد.


تصویر ویژه: Genko Mono/Shutterstock



منبع

مطالب مرتبط