5 موتور جستجوی برتر چینی و نحوه کار آنها


در سال 2021، چین از یک میلیارد کاربر اینترنت گذشت و آن را به بزرگترین بازار آنلاین در جهان تبدیل کرد.

اما از آنجایی که کسب‌وکارهای جهانی به دنبال به دست آوردن جایگاهی در این اقتصاد دیجیتالی به سرعت در حال رشد هستند، با مجموعه‌ای از چالش‌های منحصربه‌فرد از جمله بهینه‌سازی وب‌سایت‌های خود برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان روبرو هستند.

برخلاف سایر نقاط جهان که گوگل پادشاه بلامنازع موتورهای جستجو است، در ژوئن 2022 تنها 3.56 درصد از بازار چین را در اختیار داشت.

بینگ، رقیب اصلی جهانی خود، با 11.47 درصد سهم بازار، اندکی بهتر عمل کرد.

اما کاربران اینترنت چینی هنوز به ابزاری برای یافتن محصولات و اطلاعات در وب نیاز دارند.

اگر آنها از موتورهای جستجوی محبوب در سایر نقاط جهان استفاده نمی کنند، از چه چیزی استفاده می کنند؟

موتورهای جستجوی داخلی، البته در چین برای استفاده در چین طراحی شده اند.

برای کمک به شما برای ورود به بازار آنلاین چین یا جذب مشتریان جدید از شرق، این مقاله پنج موتور جستجوی برتر در جمهوری خلق چین (PRC) را پوشش می‌دهد و نکاتی را برای استفاده از آنها برای رسیدن به اهدافتان به شما ارائه می‌دهد.

اما قبل از اینکه به آن بپردازیم، مهم است که برخی اطلاعات پس زمینه به دست آوریم.

اینترنت و سانسور در چین

اگرچه گوگل از سال 2000 از جستجوهای ساده و سنتی چینی پشتیبانی می کرد، اما تا سال 2006 به طور رسمی به بازار سرزمین اصلی چین نپیوست.

در آن زمان، این کشور فقط 137 میلیون کاربر اینترنت داشت.

تنها چهار سال بعد، غول موتور جستجو کشور را به نفع هنگ کنگ رها کرد تا از سانسور چینی ها جلوگیری کند.

در پاسخ، دولت چین سایت های جستجوی گوگل را به همه زبان ها ممنوع کرد.

همه اینها با انفجار اینترنت در سال 2009 به راه افتاد.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، با نگرانی از تأثیرات دسترسی نامحدود به اطلاعات، بخشنامه ای را درباره نرم افزار فیلتر اینترنت سبز از قبل بارگذاری شده توسط رایانه صادر کرد.

برای جلوگیری از دسترسی به برخی سایت‌ها، از جمله اخبار، پخش جریانی، و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، در میان سایر دستگاه‌های ساخته شده یا فروخته شده در چین، نیاز به فیلتر وب در همه دستگاه‌های ساخته یا فروخته شده در چین وجود داشت. سایت های بیشتری هر ساله به این لیست اضافه می شوند و اگر نگران هستید دامنه شما گنجانده شود، می توانید اینجا را بررسی کنید.

اما در جایی که اراده وجود دارد، همیشه راهی وجود دارد و شهروندان چینی مبتکر و آگاه به فناوری به استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) برای دسترسی به سایت‌های محدود شده روی آورده‌اند.

با کمال تعجب، در حالی که VPN های متعددی در لیست سایت های مسدود شده وجود دارد، استفاده از آنها غیرقانونی نیست.

و در حالی که این راه حل وجود دارد، به سادگی وسیله قابل توجهی برای هدایت ترافیک به سایت های غربی از کشور آسیایی نیست.

گوگل به چین بازمی گردد؟

تصور اینکه بزرگترین موتور جستجوی جهان به طور کامل از بزرگترین بازار آنلاین جهان چشم پوشی کند دشوار است و نکاتی وجود دارد که قصد دارد در مقطعی به آن بازگردد.

در نامه ای در سال 2018 که توسط نیویورک تایمز به دست آمد، صدها کارمند گوگل نامه ای را امضا کردند که در آن به کار بر روی نسخه چینی سانسور شده موتور جستجو که مخفیانه ساخته می شد، اعتراض کردند.

با این حال، تنها یک سال بعد، کاران باتیا، معاون امور دولتی و سیاست عمومی گوگل در مقابل کمیته قضایی سنا شهادت داد که پروژه خاتمه یافته است.

اما این زمزمه ها مبنی بر اینکه این شرکت قصد دارد به بازار چین بازگردد را خاموش نکرده است. اگر این کار را انجام دهد، رقابت سختی با موتورهای جستجوی داخلی که در حال حاضر به خوبی جا افتاده اند، خواهد بود.

اما بیشتر در مورد آن در یک بیت.

ابتدا، اجازه دهید در مورد چگونگی بازار آنلاین چین و سفر مشتری منحصر به فرد غول آسیایی صحبت کنیم.

نحوه خرید آنلاین مصرف کنندگان چینی

اولین چیزی که هر شرکت تجارت الکترونیکی که می‌خواهد در چین تجارت کند باید بداند این است که نحوه استفاده مصرف‌کنندگان چینی از اینترنت با آنچه اکثر شرکت‌های غیر چینی به آن عادت دارند بسیار متفاوت است.

برای یک چیز، در حالی که اینترنت موبایل در اکثر کشورها از رایانه ها پیشی می گیرد، مانند چین بر ترافیک جستجو تسلط ندارد.

در سال 2020، تقریباً هر کاربر اینترنت چینی (99.7٪) از طریق تلفن هوشمند خود به وب دسترسی داشت.

در مقایسه، 32.8 درصد از طریق دسکتاپ و تنها 28.2 درصد از طریق رایانه های لپ تاپ به اینترنت دسترسی داشتند. بنابراین، هر شرکتی که وارد بازار آنلاین کشور شود، عاقلانه است که تلاش خود را بر روی بازار موبایل متمرکز کند.

مصرف‌کنندگان چینی نیز به ندرت از وب‌سایت‌های شرکت یا برند بازدید می‌کنند و به جای آن، نقاطی را ترجیح می‌دهند که برندهای متعددی در آن حضور دارند. به جای جستجو برای محصولات خاص، آنها تمایل دارند تحقیقات گسترده ای انجام دهند و توصیه های (اغلب خودکار) را قبل از خرید بخوانند.

رسانه های اجتماعی و اینفلوئنسرها نیز تاثیر زیادی بر تصمیمات خرید دارند.

کانال‌های فروش آنلاین و آفلاین تمایل بیشتری به PRC دارند، در حالی که مرز بین سرگرمی و خرید مبهم است.

کاربران چینی اغلب می‌توانند در پست‌های رسانه‌های اجتماعی روی مواردی که دوست دارند کلیک کرده و آن‌ها را در یک فروشگاه آنلاین لینک شده خریداری کنند.

علاوه بر این، بازرگانان چینی بر خدمات مشتری تأکید دارند که به سطوح بالای وفاداری خرید کمک می کند.

چین از چه موتورهای جستجو استفاده می کند؟

در حالی که تفاوت‌های فرهنگی از کشوری به کشور دیگر و گاهی منطقه‌ای به منطقه دیگر در همه جای دنیا وجود دارد، هنجارهای چینی اغلب برای شرکت‌های غربی کاملاً ناآشنا هستند. و این شامل موتورهای جستجوی مورد استفاده می شود.

بنابراین، چینی ها از چه سایت هایی برای یافتن چیزها در اینترنت استفاده می کنند؟ در اینجا پنج مورد برتر آورده شده است:

1. بایدو – پاسخ چین به گوگل

بسیار شبیه به «به Google» که به یک فعل استاندارد به معنای جستجو کردن چیزی آنلاین شده است، در چین مردم «بایدو» چیزی را می‌گویند.

بیش از 75 درصد از بازار موتورهای جستجو را در جمهوری خلق چین کنترل می کند و حتی کاربرانی را از کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده و ژاپن وارد می کند.

بایدو در سال 2000 با کمک مالی از دره سیلیکون شروع به کار کرد، در ابتدا فقط به عنوان یک صفحه اصلی که به شرکت ها اجازه می داد برای فضای تبلیغاتی پیشنهاد دهند. از آن زمان، نه تنها در جستجو، بلکه هوش مصنوعی و تعدادی از محصولات و خدمات مرتبط با اینترنت نیز گسترش یافته است.

چه چیزی میخواهید بدانید

Baidu فقط سایت هایی را فهرست می کند که از نویسه های چینی ساده شده استفاده می کنند.

این بدان معناست که اگر وب سایت ماندارین نداشته باشید، ظاهر نخواهید شد.

همچنین وب سایت هایی را که بر روی سرورهای چینی میزبانی می شوند ترجیح می دهد.

برای میزبانی وب سایت در جمهوری خلق چین، باید مجوز ارائه دهنده محتوای اینترنتی داشته باشید.

موقعیت موتور جستجو توسط صفحه اصلی تعیین می شود و رتبه بندی Baidu همچنان شامل کلمات کلیدی متا است که تا حدی به دلیل هوش مصنوعی تصویر است که به اندازه گوگل پیشرفته نیست.

این بدان معناست که متون جایگزین تصویر و ابرداده برای اطمینان از درک تصویر آن مهم هستند.

HTTPS همچنین به عنوان سیگنال رتبه بندی گنجانده شده است و به نظر می رسد سرعت بارگذاری، کیفیت محتوا و برجستگی محتوا را نیز در نظر می گیرد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که Baidu جاوا اسکریپت را به خوبی مدیریت نمی کند، بنابراین همه محتوا و پیوندها باید در نسخه های موبایل و دسکتاپ سایت شما با HTML ساده باشند.

2. سوگو – سگ جستجو

Sogou (به معنای واقعی کلمه “سگ جستجوگر”) که در ابتدا در سال 2004 راه اندازی شد، دومین جایگاه را در بازار جستجوی داخلی چین دارد و ادعا می کند 4.83٪ سهم دارد.

در سپتامبر 2021، ادغام 3.5 میلیارد دلاری را تکمیل کرد تا به یکی از زیرمجموعه های Tencent، یک شرکت فناوری با علاقه به بازی، رسانه های اجتماعی و سرگرمی تبدیل شود.

چه چیزی میخواهید بدانید

الگوریتم جستجوی Sogou ارزش بالایی برای محتوای اصلی و اعتبار سایت قائل است.

مانند بایدو، وب سایت هایی را که از چینی ساده شده استفاده می کنند و آنهایی که روی سرورهای چینی میزبانی می شوند، ترجیح می دهد.

بک لینک ها یک فاکتور مهم رتبه بندی هستند، با تاکید ظاهرا بر کمیت به جای کیفیت. توضیحات متا چندان مهم به نظر نمی رسد، اما برچسب های عنوان حیاتی هستند.

به دلیل ارتباطش با Tencent، Sogou موتور جستجوی پیش‌فرض برای مرورگر QQ، پیام‌رسان QQ و WeChat است، همه برنامه‌های اصلی در بازار چین.

3. Haosuo – جستجوی امن

Haosuo که با نام‌های Qihoo 360 Search و s.com نیز شناخته می‌شود، در رتبه سوم در بازار موتورهای جستجوی داخلی چین قرار دارد. در سال 2012 راه اندازی شد و گذشت یک سری تغییرات دامنه، به عنوان so.360.cn، so.com، و haosou.com کار می کند.

با پشتیبانی یکی از بزرگترین ارائه دهندگان اینترنت چین (Qihoo 360)، در سال 2016 به Haosuo تبدیل شد.

این تغییر با یک رابط کاربری ساده و تمرکز بیشتر بر تجربیات تلفن همراه همراه بود.

چه چیزی میخواهید بدانید

مرورگر Qihoo 360 روی اکثر رایانه‌های چینی از پیش نصب شده است و آن را به اینترنت اکسپلورر چین تبدیل می‌کند. با این حال، هیچ صحبتی در مورد اینکه آیا اساساً توسط افراد مسن که از نظر فناوری به چالش کشیده شده اند یا خیر استفاده می شود یا خیر.

هر کسب‌وکار چینی که به دلیل ویژگی‌های امنیتی آن شناخته شده است، به کارمندان خود توصیه می‌کند از Haosuo استفاده کنند و آن را به یک بازیگر قدرتمند در بازاریابی B2B تبدیل می‌کند.

همچنین، به نظر می‌رسد که این تاکید بر امنیت سایبری در رتبه‌بندی‌ها منعکس می‌شود، به‌نظر می‌رسد سایت‌هایی با اعتبار و اعتماد بالاتر رتبه‌بندی بالاتری دارند.

رقابت کمتری در جستجوی 360 وجود دارد، که اغلب به معنای کاهش هزینه به ازای هر کلیک در تبلیغات پولی است.

یک واحد مستقر در هنگ کنگ نیز ممکن است تبلیغات شرکت های خارجی را در این پلت فرم آسان تر کند.

4. Shenma – نام اول در موبایل

شنما که یک سرمایه گذاری بین غول تجارت الکترونیک علی بابا و UC Web است، 1.74 درصد از بازار چین را در اختیار دارد.

این موتور جستجوی پیش فرض در مرورگر وب UC است که یکی از پرکاربردترین مرورگرها است.

چیزی که Shenma را از رقبا متمایز می کند، و بیشتر موتورهای جستجو برای آن موضوع، این است که فقط موبایل است.

Shenma که خود را “متخصص در جستجوی موبایل” می نامد، یک موتور جستجوی ترکیبی و فروشگاه برنامه است.

چه چیزی میخواهید بدانید

پیوند Shenma با علی بابا به آن اجازه می دهد که پیوندهای مستقیم به صفحات محصول را شامل شود.

این به طور گسترده برای کالاهای خانگی، لباس، کتاب و همچنین برنامه ها استفاده می شود.

محصولاتی که در Taobao یا Tmall (ملاک خرید علی‌بابا) فهرست شده‌اند در اولویت قرار دارند که باعث بهبود قرارگیری در نتایج جستجو می‌شود.

5. Youdao – موتور جستجوی ترجمه

شاخه ای از شرکت فناوری اینترنت چینی NetEase، Youdao بیشتر شبیه یک پلت فرم آموزش آنلاین عمل می کند تا یک موتور جستجوی سنتی.

این به کاربران اجازه می دهد تا وب سایت ها، تصاویر، اخبار و شاید مهمتر از همه برای کاربران خارجی، ورودی های چینی به انگلیسی را جستجو کنند.

چه چیزی میخواهید بدانید

Youdao می تواند ماندارین را به بیش از 20 زبان ترجمه کند.

این بزرگترین ابزار ترجمه و فرهنگ لغت آنلاین در PRC است که جملات نمونه و کمک به استفاده از کلمات را ارائه می دهد.

بیش از نیمی از کاربران Youdao 24 سال یا کمتر هستند.

در درجه اول توسط دانشجویان و افراد با درآمد بالا استفاده می شود، فرصت هایی را برای شرکت های خارجی که به دنبال فروش محصولات بین المللی در چین هستند، ارائه می دهد.

شروع کار در سئو در چین

قرار گرفتن در رتبه بندی موتورهای جستجوی چین می تواند دشوار باشد.

و اگر سایتی به زبان ماندارین ندارید که ترجیحاً در PRC میزبانی شود، ممکن است بسیار سخت باشد.

اما در کشوری با بیش از 1 میلیارد کاربر اینترنت، ارزش تلاش را دارد.

بایدو سگ بزرگ این بلوک است، اما به همان شکلی که گوگل بر بازار آمریکا تسلط دارد، بر بازار چین تسلط ندارد.

رقبا در حال یافتن راه‌های جدیدی برای ایجاد موقعیت‌های خاص خود هستند.

و این فرصت هایی را برای شرکت های بین المللی فراهم می کند.

سئوی بین‌المللی به کار اضافی نیاز دارد، اما با انجام تحقیقات خود، آشنایی با عادت‌های جستجوی چینی و کار در محدوده محیط اینترنت PRC، می‌توانید جایگاه خود را در رتبه‌بندی کسب کنید و به بازارهای جدید گسترش دهید.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: Shayli/Shutterstock





منبع