5 راه برای اثبات ارزش واقعی سئو در دوره AI
با تکامل SEO با بهینه سازی هوش مصنوعی ، بهینه سازی موتور تولیدی و بهینه سازی موتور پاسخ ، مارک ها و بازاریابان باید برای ادامه رقابت در استراتژی های سئو خود تجدید نظر کنند.
به جای تمرکز فقط بر روی استراتژی ها و تاکتیک های سنتی سئو ، باید در موتورهای جستجو و پاسخ با هوش مصنوعی قابل مشاهده باشید.
نشان دادن ارزش SEO در این دنیای جدید به معنای نشان دادن چگونگی بهینه سازی ، ساختار یافته و محتوای با هدف محور می تواند دید را در سکوهای تولیدی به حداکثر برساند.
همچنین می تواند اعتماد کاربر را ارتقا بخشد و تعامل واجد شرایط را در دنیایی که در آن چت های و سیستم عامل های هوش مصنوعی قصد کاربر را تفسیر کرده ، اطلاعات مربوطه را بازیابی کرده و پاسخ های واضح و مختصر ایجاد کنند.
در نتایج رقابتی هوش مصنوعی امروز ، به حداکثر رساندن دید شما دشوار است.
با چالش برانگیزتر سئو و نتایج موتور جستجو به طور مداوم در حال تغییر است تا نتایج هوش مصنوعی را در خود جای دهد ، چه معیارهایی را برای ردیابی نیاز دارید و چگونه می توانید ارزش SEO را در نتایج جستجوی هوش مصنوعی امروز نشان دهید؟
بیایید کاوش کنیم
اثبات ارزش سئو
اثبات ارزش SEO به اهداف مشتری یا مشتری آینده شما بستگی دارد و چه چیزی باعث سوزن سوزن برای آنها می شود تا در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) و در AI Chatbots و سیستم عامل ها مشاهده شود.
این می تواند شامل جستجوی محلی ، بهینه سازی فروشگاه App ، بازاریابی محتوا ، بهینه سازی فنی ، نمای کلی هوش مصنوعی و غیره باشد.
به گفته این ، شما باید پیشرفت های عملکرد را نشان دهید و درآمد خود را برای تأمین بودجه بیشتر نشان داده و مشتری خود را موفق کنید.
در تجربه من ، در اینجا برخی از بهترین معیارها برای ردیابی و اندازه گیری برای اثبات ارزش سئو در دنیای هوش مصنوعی وجود دارد:
1. نتایج AI را کنترل کنید
با نمای کلی هوش مصنوعی و سئو در حال تغییر AI ، پیگیری دید مهم است زیرا ما از رتبه به اهمیت حرکت می کنیم.
انتظار نمی رود نمای کلی AI به جایی برود. در طول I/O 2025 ، گوگل اعلام کرد که نمای کلی AI به بیش از 200 کشور و بیش از 40 زبان در حال گسترش است.
حالت AI اکنون بدون نیاز به انتخاب از طریق آزمایشگاه های جستجو در دسترس همه کاربران ایالات متحده است.
برای ردیابی نمای کلی هوش مصنوعی:
مشخص کنید که کدام نمایش داده ها نمای کلی AI را ایجاد می کند
شما می توانید از ابزارهایی مانند Ziptie.dev یا Semrush استفاده کنید تا کدام یک از نمایش داده های برتر شما را نشان دهد نمای کلی AI و اینکه آیا سایت شما در آن خلاصه ها گنجانده شده است یا خیر.

نمایش داده های نمای کلی AI
هنگامی که لیستی از نمایش داده شد که سایت شما برای یک مرور کلی AI انجام می دهد یا در آن ظاهر نمی شود ، باید آن نمایش ها را با استفاده از ابزارهای ردیابی کلمات کلیدی ردیابی کنید و ترافیک قبل و بعد از AI را مقایسه کنید.
برای بهینه سازی محتوای خود برای نمای کلی AI استراتژی کنید
ترافیک خود را بر اساس نوع محتوا بخش کنید ، زیرا بسیاری از نمایش داده های اطلاعاتی به دلیل دریافت پاسخ کاربران مستقیم از نمای کلی AI ، کاهش ترافیک را تجربه می کنند.
این به شما کمک می کند تا شناسایی کنید که کدام مناطق بیشترین تأثیر را دارند و استراتژی خود را برای بهینه سازی نمایش داده هایی که پتانسیل نشان دادن نمای کلی هوش مصنوعی را دارند ، برنامه ریزی می کنند.
راه حل های تجزیه و تحلیل سمت سرور (به عنوان مثال ، تجزیه و تحلیل ترافیک هوش مصنوعی Writesonic) را برای ردیابی بازدیدهای خزنده هوش مصنوعی در نظر بگیرید ، ببینید که به کدام صفحات قابل دسترسی هستند و روند را با گذشت زمان نظارت می کنند.
2. موارد ذکر نام تجاری AI را پیگیری کنید
از آنجا که سیستم عامل های هوش مصنوعی اطلاعات متفاوتی از موتورهای جستجوی سنتی پردازش می کنند ، که در ChatGPT ، Perplexity ، Claude یا AI Google برای نمایش داده شدگان ذکر شده است ، ضروری است.
سیستم عامل های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و نمای کلی AI Google ، بسته به بستر و تنظیم ، پاسخ هایی را از ترکیبی از داده های آموزشی و برخی از بازیابی در زمان واقعی ایجاد می کنند.
در تجربه من ، مارک هایی که غالباً در سیستم عامل های مختلف از جمله روابط عمومی ، وبلاگ ها ، رسانه های اجتماعی ، پوشش خبری ، انجمن های YouTube (مانند Reddit و Quora) و سایت های معتبر ذکر شده اند ، تمایل به ذکر هوش مصنوعی دارند.
برای ردیابی ذکرهای هوش مصنوعی ، چندین ابزار مانند Brand24 ، Radar Brand از Ahrefs ، و از AI.com استفاده کنید تا مکالمه های آنلاین را در سیستم عامل های مختلف نظارت کنید ، از مجموعه داده های بزرگ استفاده کنید تا بینش هایی از درک برند و رقبای خود ارائه دهید.
ضروری است که متوجه شوید از برند شما ذکر شده است ، آنچه مردم در مورد برند شما می گویند (چه مثبت و چه منفی) ، چه سؤالاتی برای توصیف آن استفاده می شود و کدام وب سایت ها از برند شما یاد می کنند.

3. استنادها/منابع AI را پیگیری کنید
بررسی برای دیدن اینکه آیا وب سایت شما توسط مدل های بزرگ زبان (LLMS) استناد شده است می تواند به مارک ها و بازاریابان کمک کند تا درک کنند که چگونه محتوای آنها توسط هوش مصنوعی استفاده می شود و اقتدار و دید برند آنها را ارزیابی می کند.
Ahrefs اکنون ابزاری رایگان ارائه می دهد که وقتی وب سایت شما در پاسخ های ایجاد شده توسط ابزارهای جستجوی AI مانند Google AIO ، ChatGPT و Perplexity استناد می شود ، ردیابی می کند. استنادهای هوش مصنوعی شمارش می کند که چند بار یک دامنه در نتایج AI مرتبط می شود.
صفحات نشان می دهد که چه تعداد URL منحصر به فرد از این دامنه مرتبط بوده است.

این یکی از ابزارهای مورد علاقه حسابرسی من است که می توانم ببینم در هر مارکی که ما مرور می کنیم ، استناد به استناد وجود دارد یا خیر.
اگر Ahrefs تجزیه و تحلیل روند را برای ردیابی اینکه آیا شما در Google AIO ، ChatGPT و سایر سیستم عامل ها با گذشت زمان استنادهای بیشتری کسب می کنید ، اضافه می کند ، این یک روش ارزشمند برای ارزیابی اینکه آیا استراتژی های شما در حال کار هستند ، خواهد بود.
4. ردیابی جستجوهای مارک دار
پیگیری جستجوهای مارک دار خود در این دوره جدید SEO AI بسیار مهم است. نتایج جستجوی دارای هوش مصنوعی شخصی سازی شده است ، و LLM هایی مانند Gemini و Chatgpt برای نامگذاری چند مورد ، به شدت ، قصد و متن کاربر را در نظر می گیرند.
داشتن سیگنال های برند قوی می تواند تشخیص موجودیت را بهبود بخشد ، که می تواند دید شما را برای نمایش داده های مرتبط بهبود بخشد.
پیگیری نحوه پاسخ های تولید شده AI (به عنوان مثال ، قطعه های برجسته یا نمای کلی AI) با برند شما به شما کمک می کند تا برای سئو موجودیت محور بهینه سازی کنید.
در دوره سئو هوش مصنوعی ، که در آن موتورهای جستجو در اولویت بندی زمینه ، اعتماد و ارتباط قرار دارند ، ردیابی جستجوهای مارک دار می تواند شما را به تصحیح استراتژی هایی که به دفاع از حضور SERP شما کمک می کند و حداکثر تبدیل ها را به شما اطلاع می دهد ، اطلاع دهد.
در اینجا چند نکته برای کمک به افزایش دید مارک ارائه شده است:
- مطالب مکالمه ای منحصر به فرد ، معتبر و واقعی ایجاد کنید زیرا مدل های هوش مصنوعی اطلاعات قابل اعتماد و دقیق را در اولویت قرار می دهند. روی محتوا تمرکز کنید که تخصص را نشان می دهد و شامل داده های قابل اثبات است.
- محتوای ساختار برای خوانایی هوش مصنوعی با استفاده از عناوین شفاف (H1 ، H2 ، H3) ، لیست گلوله ها ، لیست های شماره گذاری شده و جداول داده. همچنین ، پاراگرافهای مختصر ایجاد کنید که مستقیماً به سؤالات پاسخ دهید.
- نشانه گذاری طرحواره مانند سازمان ، محصول ، خدمات ، سؤالات متداول و بررسی برای ارائه داده های ساختاری که مدل های AI می توانند به راحتی درک و ارجاع دهند.
- ایجاد اقتدار و تخصص برند با دریافت استنادهای مداوم ، ذکر در سایت های شخص ثالث معتبر و بررسی های مثبت برای کمک به درک هوش مصنوعی از اعتبار برند شما.
- سؤالات مکالمه را بهینه کنید با ایجاد محتوا که به طور مستقیم به “چه کسی ، چه ، چرا ، و چگونه” در طاقچه شما پاسخ می دهد.
- روی سیستم عامل ها فعال باشید مانند Reddit و Quora ، جایی که مدل های AI اغلب اطلاعات را می کشند. سئو “موتور جستجو در همه جا” می شود.
- به طور مرتب داده های دید هوش مصنوعی خود را مرور کنید، شکاف ها را شناسایی کرده و محتوای و استراتژی های سئو خود را بر اساس بینش تنظیم کنید.
5. ردیابی معیارهای حالت AI
ترافیک هوش مصنوعی در GSC
گوگل اخیراً برخی از داده ها را در GSC برای ردیابی حالت AI ارائه داده است و بازاریابان می توانند کلیک ، برداشت و موقعیت را ردیابی کنند.
طبق Google:
حالت AI سؤال کاربر را به زیرگروه ها و جستجو برای هر یک به طور همزمان گروه بندی می کند و کاربران می توانند عمیق تر شوند.
اگر کاربر در حالت AI سؤال پیگیری را بپرسد ، آنها در اصل یک پرس و جو جدید را انجام می دهند. تمام تصور ، موقعیت و داده های کلیک در پاسخ جدید به عنوان حاصل از این پرس و جو کاربر جدید شمرده می شوند.
ترافیک هوش مصنوعی در GA4
در حالی که Google Analytics 4 به صراحت ترافیک AI را نشان نمی دهد ، می توانید به دنبال الگوهای باشید. گزارش های سفارشی را با “منبع جلسه/رسانه” ایجاد کنید و فیلترهای Regex را برای دامنه های شناخته شده AI اعمال کنید (به عنوان مثال ،*chatgpt.*|.*perplexity.*|.*Openai.*|
برای محتوای خاص ، امیدوار هستید که AI استناد کند ، URL های منحصر به فرد با پارامترهای UTM ایجاد کنید (به عنوان مثال ، UTM_Source = ChatGPT ، UTM_Medium = AI). این می تواند به طور مستقیم به برخی از ترافیک کمک کند.
اگر می توانید از نمای کلی AI ، مانند Ahrefs ، تبدیل های بیشتری دریافت کنید ، هنگامی که دریافت که بازدید کنندگان جستجوی AI با نرخ 23 برابر بیشتر از ترافیک جستجوی ارگانیک سنتی تبدیل شده اند ، با وجود نمایندگی تنها 0.5 ٪ از کل بازدیدهای وب سایت ، پس شما یک مین طلای تبدیل را کشف کرده اید که بهینه سازی AI را نه فقط ارزشمند ، بلکه برای ماندن رقابتی می کند.
افکار نهایی
منظره SEO از بهینه سازی موتورهای جستجو و جستجوی سنتی به بهینه سازی برای چت های و راه حل های دارای هوش مصنوعی ، مانند Chatgpt ، Perplexity ، Claude ، نمای کلی Google ، و مرورگر وب بالقوه Openai “در هفته های آینده” ، تغییر کرده است.
گوگل ماه مه صورت افزایش یافته فشار وت بالقوه از دست دادن بازار سهم اگر Openai پرتاب کردن در دارای قدرت وب مرورگر این که چالش گوگل کرومبا متغیر چگونه کاربران دسترسی وب محتوابشر
OpenAI 500 میلیون کاربر فعال در هفتگی ChatGPT دارد و می تواند یک مؤلفه اصلی منبع تبلیغاتی Rival Google را مختل کند.
سئو دیگر در مورد رتبه بندی در صفحه اول Google نیست.
این در مورد مرتبط بودن و قابل مشاهده در چندین سیستم عامل هوش مصنوعی ، ذکر در پاسخ های تولیدی و نشان دادن ارزش از طریق معیارهای متمرکز در خارج از معیارهای سنتی مانند رتبه بندی و ترافیک است.
مارک ها و بازاریابان که ارزش سئو را در این دوره جدید اثبات می کنند می توانند در حالی که برای سرمایه گذاری های بزرگتر در آینده حرکت می کنند ، ارزش فوری و قابل اندازه گیری ارائه دهند.
منابع بیشتر:
تصویر برجسته: رومی سامبورسکی/شاتترستاک