7 روش برای تحقیق و تجزیه و تحلیل مخاطبان خود برای سئو


وقتی سئو را توصیف می کنم، توضیح می دهم که ترکیبی از بازاریابی، دانش فنی و روانشناسی است.

از دیدگاه بازاریابی، شما باید درک کلی از محصول خود، مشکلاتی که آن را حل می کند و نحوه برقراری ارتباط به بهترین شکل با مخاطبان خود داشته باشید.

از منظر فنی، شما باید بتوانید پایه ای برای وب سایت خود ایجاد کنید که عملکرد جستجو را بهبود بخشد.

اکنون، از منظر روانشناسی … اینجاست که سئو واقعاً می تواند تفاوت ایجاد کند.

اگر بتوانید یاد بگیرید که چگونه نه تنها بازدیدکنندگان وب سایت ایده آل خود را شناسایی کنید، بلکه تعیین کنید که چه کسانی هستند و چه چیزی به آنها انگیزه می دهد، کار SEO شما واقعاً نتیجه خواهد داد. شما اعداد ترافیک و همچنین ROI را برای حمایت از تلاش های خود خواهید داشت.

سئو فقط در مورد اعداد (یعنی موقعیت های رتبه بندی کلمات کلیدی، تعداد بک لینک ها، ترافیک و غیره) نیست. همچنین در مورد درک مخاطب و ایجاد یک کمپین سئو حول آن اطلاعات است.

هنگامی که سئو حول مخاطبان مناسب متمرکز می شود، ترافیک هدفمند افزایش می یابد که منجر به تبدیل بیشتر می شود.

روش های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را برای سئو تحقیق و تجزیه و تحلیل کنید.

همانطور که در لیست زیر مشاهده خواهید کرد، در هر روش ابزارهایی وجود دارد که کارها را در طول مسیر آسان تر می کند.

1. از کلمات کلیدی برای جمع آوری داده های جمعیتی استفاده کنید

تحقیق کلمات کلیدی یکی از وظایف اصلی سئو است. کلمات کلیدی باید هدفمند و مرتبط با محصولات یا خدمات شما باشند، چیزی که احتمالاً قبلاً می دانید.

هنگامی که فهرست کاملی از کلیدواژه ها را تهیه کردید، پنج مورد برتر را انتخاب کنید که نشان دهنده برند شما هستند و اطلاعات جمعیتی مرتبط با آن کلمات و عبارات را بیابید.

Google Trends اطلاعات جمعیت شناختی مرتبط با مکان را در اختیار شما قرار می دهد و به شما نشان می دهد که چگونه کلمه کلیدی در طول زمان روند پیدا کرده است.

Google Trends در طول همه‌گیری، زمانی که رفتارهای آنلاین مردم به سرعت در حال تغییر بود، واقعاً مفید بود.

یکی از مشتریان من دستور العمل هایی را منتشر می کند، و این سوال در مورد انواع دستور العمل هایی که مردم وقتی در خانه گیر کرده بودند جستجو می کردند، پیش آمد.

نان موزی بود.

ظاهراً وقتی نمی‌توانستیم خانه‌هایمان را ترک کنیم، غذای راحتی مورد توجه قرار می‌گرفت. در تصویر زیر می توانید ببینید که چگونه روند “نان موزی” سر به فلک کشیده است.

نمونه Google Trendsاسکرین شات از Google Trends، ژوئن 2022

اما، در مورد داده های جمعیتی چطور؟

Google Trends داده های بسیار خوبی در مورد مکان ارائه می دهد، اما ابزار دیگری نیز وجود دارد که من دوست دارم از آن برای اطلاعات بیشتر جمعیت شناختی استفاده کنم، Demographs.io. این ابزار داده های جمعیتی را با کلمات کلیدی مرتبط می کند.

با استفاده از همین مثال نان موزی، در زیر داده های افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو می کردند آورده شده است.

ابزار جمعیت شناسیتصویر از Demographs.io، ژوئن 2022

نکته: نحوه اعمال این اطلاعات

شناسایی اطلاعات دموگرافیک، از جمله سن، جنسیت، و موقعیت مکانی می تواند به شما در سئو سایت کمک کند.

شما می توانید به دنبال فرصت های پیوند محلی در مناطق جغرافیایی که در آن پرس و جو رخ می دهد، بگردید.

از نظر سن و جنسیت، می توانید موضوعات، علایق و سایر اصطلاحات مربوط به آن گروه ها را تعیین کنید.

2. شناسایی افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند

این روش به نوعی مانند نقاشی هدف در اطراف فلش است.

با این حال، مهم است که بدانید چه کسی به وب‌سایت شما می‌آید و سپس می‌توانید تعیین کنید که آیا این مخاطبان درست هستند یا خیر.

یکی از ساده ترین راه ها برای به دست آوردن این اطلاعات از Google Analytics است.

در بخش مخاطبان، می‌توانید طیف وسیعی از اطلاعات مخاطبان از جمله سن، جنسیت، مکان و علایق را مشاهده کنید، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

تجزیه و تحلیل جمعیتیاسکرین شات از Google Analytics، ژوئن 2022

نکته: نحوه اعمال این اطلاعات

این داده‌ها می‌توانند بینشی به مخاطب بدهند و به شما در توصیه موضوعات محتوا و مناطق جغرافیایی هدف کمک می‌کنند.

از سوی دیگر، ممکن است به این اطلاعات نگاه کنید و متوجه شوید که با بازارهای هدف سازمان شما همخوانی ندارد.

در این صورت، باید به کلمات کلیدی و محتوای خود نگاهی دقیق بیندازید تا مطمئن شوید که ناهماهنگی وجود ندارد.

3. مارک های دیگر را تجزیه و تحلیل کنید

برای جمع آوری اطلاعات در مورد مخاطبان هدف خود، می توانید فراتر از وب سایت خود نگاه کنید و سایر برندها و رقبا را تجزیه و تحلیل کنید.

شما به دنبال اطلاعات جمعیتی و روانشناختی هستید – اساساً، می خواهید تا حد امکان بینش های بیشتری را جمع آوری کنید. ابزارهای زیر می توانند در این نوع تحلیل به شما کمک کنند.

Quantcast

Quantcast بینش هایی را در مورد رفتارهای خرید، مشاغل، استفاده از دستگاه، جمعیت شناسی، وابستگی به دامنه و موارد دیگر جمع آوری می کند. مثال زیر تحلیلی از Goodreads.com است.

تجزیه و تحلیل سایت Goodreads.comاسکرین شات از Quantcast، ژوئن 2022

تجزیه و تحلیل سایت Goodreads.comاسکرین شات از Quantcast، ژوئن 2022

Audiense

توجه: من عاشق این ابزار هستم و اغلب از آن استفاده می کنم.

طبق گفته Audiense.com، آنها با استفاده از هشت معیار مختلف، مخاطب را ایجاد می‌کنند، «که می‌توانند با هم ترکیب شوند و به ایجاد مخاطبین بسیار هدفمند اجازه دهند: جمعیت‌شناسی، روابط، رفتار (فعالیت)، مکالمات، بینش‌های شخصیتی واتسون IBM، مکان، علایق، و نمایه توییتر.”

سپس Audiense بخش‌های مخاطب را با «گروه‌بندی افراد بر اساس «چه کسی می‌داند» ایجاد می‌کند، یعنی اینکه این افراد چگونه به هم مرتبط هستند. ما در نظر می گیریم چه کسی چه کسی را دنبال می کند و آنها را با هم خوشه می کنیم – برای مثال، اگر شخص A از شخص B پیروی کند، آنها با هم دسته بندی می شوند.

صفحه اول گزارش تصویری از داده های مخاطبان را ارائه می دهد، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

بینش مخاطباسکرین شات از Audiense، ژوئن ۲۰۲۲

چیزی که در مورد این ابزار بسیار عالی است این است که شما می توانید حتی بیشتر از آن استفاده کنید. فقط تفکیک اطلاعات موجود را بررسی کنید (به کادر قرمز روی تصویر مراجعه کنید).

بینش مخاطبان Goodreadsاسکرین شات از Audiense، ژوئن ۲۰۲۲

نکته: نحوه اعمال این اطلاعات

مشابه روش آخر، این داده‌ها می‌توانند بینشی به مخاطب بدهند و به شما در توصیه موضوعات محتوا و مناطق جغرافیایی هدف کمک می‌کنند.

همچنین ممکن است بر اساس علایق خود، ایده های عالی لینک سازی پیدا کنید.

4. از Social Insights استفاده کنید

پلتفرم‌های اجتماعی یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن اطلاعات درباره مخاطبان هستند.

می‌توانید اطلاعات فالوور/طرفداران را مستقیماً در صفحه فیس بوک شرکت خود مشاهده کنید، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

فیس بوک بینشاسکرین شات از فیس بوک، ژوئن 2022

همچنین می توانید اطلاعات مخاطبان رقبا و سایر برندها را در Followerwonk مشاهده کنید.

نکته جالب در مورد این ابزار این است که یک ابر کلمه را نیز در اختیار شما قرار می دهد تا به شما نشان دهد کاربران در مورد چه چیزی صحبت می کنند:

ابر کلمه فالوورونکاسکرین شات از Followerwonk، ژوئن 2022

نکته: نحوه اعمال این اطلاعات

به طور خاص، کلمه ابر در Followerwonk می تواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی دیگری را که ممکن است از دست داده باشید شناسایی کنید و همچنین می تواند ایده های بازاریابی محتوا را ارائه دهد.

5. ارسال نظرسنجی

این روش از بین همه آنها در این لیست ساده ترین است. اگر می خواهید مخاطبان خود را بهتر درک کنید، نظرسنجی ارسال کنید.

برای به دست آوردن تعداد مناسبی از نظرسنجی ها، آن را کوتاه و ساده نگه دارید. سوالاتی در مورد جمعیت شناسی اولیه، علایق کلی، نقاط درد و نیازها بپرسید.

در اینجا یک منبع عالی در مورد نحوه ایجاد نظرسنجی وجود دارد: نحوه ایجاد و استفاده از نظرسنجی برای بازاریابی محتوا.

نکته: نحوه اعمال این اطلاعات

از اطلاعاتی که در نظرسنجی جمع آوری می کنید برای شناسایی فرصت های محتوا، از جمله تصاویر و ویدیوها، اهداف کلیدواژه و غیره استفاده کنید.

6. شناسایی سوالات

از آنجایی که گوگل به طور فزاینده ای پاسخ ها را مستقیماً در SERP ها نشان می دهد، شناسایی سوالات رایج کاربران بسیار مهم تر شده است.

به علاوه، ما می‌خواهیم پرس و جوهای طولانی مخاطبان بالقوه خود را پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم در زمان مناسب با آنها روبرو شویم. ابزارهای زیادی وجود دارد که سوالات متداول را ارائه می دهد، از جمله:

این ابزارها از منابع داده های مختلف استخراج می شوند، بنابراین بررسی همه آنها ارزشمند است. در زیر نمونه ای از AnswerThePublic آورده شده است.

جستجو ابزار گوش دادن AnswerThePublicتصویری از AnswerThePublic، ژوئن 2022
کلمه کلیدی خودروهای الکتریکی از Answer The Publicتصویری از AnswerThePublic، ژوئن 2022

نکته: نحوه اعمال این اطلاعات

محتوایی را پیرامون سوالات رایج ایجاد کنید تا جستجوهای طولانی مدت را در بین مخاطبان خود جذب کنید و شانس خود را برای نشان دادن به عنوان پاسخ مستقیم در SERP های Google افزایش دهید.

7. داده های ثانویه تحقیق

هنگامی که سن / علایق / و غیره را می دانید. از بین مخاطبان خود، می توانید با تحقیق بیشتر جاهای خالی را پر کنید. به دنبال مطالعات مربوط به یکی از جنبه های کلیدی مخاطبان خود باشید.

برای مثال، اگر تشخیص دادید که مخاطبان شما از نسل Baby Boomer هستند، به Google Scholar بروید و به دنبال تحقیقات منتشر شده در مورد این گروه باشید.

نکته: نحوه اعمال این اطلاعات

از این تحقیقات اضافی برای ترسیم پرسونای خود استفاده کنید و دید بهتری از افرادی که می‌خواهید از طریق SEO هدف قرار دهید به دست آورید.

افکار نهایی

ممکن است قبل از وارد شدن به وظایف سئو، کار اضافی زیادی به نظر برسد که در بین مخاطبان خود غوطه ور شوید. با این حال، ارزش وقت گذاشتن را دارد.

شما می توانید ترافیک بهتری را به وب سایت خود هدایت کنید و بازگشت سرمایه خود را در سئو بهبود بخشید.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: fizkes/Shutterstock





منبع