7 متداول Google Analytics 4 اشتباه در پیکربندی که باید از آنها اجتناب کنید
اگر فرصتی برای خواندن راهنماهای قبلی ما در Google Analytics 4 (GA4) داشتید، احتمالاً می دانید که این یک ابزار تجزیه و تحلیل plug-and-play مانند Universal Analytics نیست.
برای اینکه بتوان GA4 را به درستی راه اندازی کرد، اطلاعات زیادی باید جذب شود و زمان در حال گذر است.
از آنجایی که GA4 ابزار پیچیدهتری است، مرتکب اشتباهاتی آسان است که میتواند مانع از دقت و قابلیت اطمینان دادههای جمعآوریشده شود.
در این مقاله، پنج اشتباه رایج گوگل آنالیتیکس 4 را که به راحتی ممکن است اتفاق بیفتد را بررسی می کنیم و نکات کاربردی برای جلوگیری از آنها ارائه می دهیم.
1. عدم تنظیم دوره نگهداری داده ها
GA4 به طور پیش فرض دارای یک دوره دو ماهه نگهداری اطلاعات است و شما می توانید آن را به 14 ماه تنظیم کنید. دوره نگهداری برای گزارش های سفارشی در اکتشافات اعمال می شود، در حالی که داده ها در گزارش های استاندارد هرگز منقضی نمی شوند.
پس از سپری شدن دوره نگهداری، داده ها به طور خودکار حذف می شوند – به این معنی که اگر هنگام تنظیم GA4 آن تنظیم را تغییر ندهید، نمی توانید گزارش های سفارشی سالانه را اجرا کنید و داده های تاریخی ارزشمند را از دست خواهید داد.
برای تغییر دوره نگهداری، به آن بروید تنظیمات داده > حفظ تاریخ، و در منوی کشویی، 14 ماه را انتخاب کنید.
همچنین متوجه یک چک باکس با خواندن «بازنشانی دادههای کاربر در فعالیت جدید» خواهید شد، که به این معنی است که دوره نگهداری دادهها ۱۴ ماهه از لحظه آخرین بازدید کاربر به بعد محاسبه میشود.
به عبارت دیگر، هر بار که یک کاربر در یک فعالیت جدید شرکت می کند، دوره نگهداری داده های او برای 14 ماه دیگر تمدید می شود.
صادقانه بگویم، من نمی توانم به موردی فکر کنم که شما آن گزینه را خاموش کنید، بنابراین آن را روشن نگه می دارم.
2. ابعاد با کاردینالیته بالا
ابعاد با کاردینالیته بالا ابعادی هستند که حاوی بیش از 500 مقدار منحصر به فرد در یک روز هستند. این می تواند چالش ها و محدودیت هایی را در تجزیه و تحلیل داده ها در GA4 ایجاد کند.
Cardinality در GA4 می تواند بر دقت و قابلیت اطمینان داده ها تأثیر منفی بگذارد.
به عنوان مثال، وقتی تعداد دقیق کلمات را به عنوان یک بعد سفارشی در هر صفحه مقاله ردیابی می کنید، ممکن است در صورت داشتن هزاران مقاله، کاردینالیته بالایی داشته باشید زیرا تعداد کلمات می تواند برای هر مقاله متفاوت باشد.
چگونه کاردینالیته بالا را رفع کنیم
برای کاهش تأثیر کاردینالیته بالا در GA4، ایجاد یک سطل از مقادیر را در نظر بگیرید.
با مثال بالا در مورد بعد سفارشی تعداد کلمات، واقعاً مهم نیست که مقاله 500 یا 501 کلمه داشته باشد. می توانید مقادیر را در محدوده هایی مانند سطل قرار دهید:
- <500.
- 500-1000.
- 1001-1500.
- 1501-2000.
- +2000.
و به جای فشار دادن بیش از حد مقادیر متمایز، فقط پنج بعد متفاوت خواهید داشت.
همچنین، به عنوان بهترین روش، همیشه ابعاد سفارشی را عاقلانه تعریف کنید.
اطمینان حاصل کنید که ابعاد سفارشی با اهداف تجزیه و تحلیل شما مطابقت دارند و تأثیر بالقوه آنها را بر دقت داده ها و مصرف منابع در نظر بگیرید.
3. عدم پیوند به حساب BigQuery
پیوند به BigQuery در Universal Analytics 360 در دسترس بود اما در نسخه رایگان موجود نبود. اکنون با GA4، همه کاربران به آن ویژگی ممتاز دسترسی دارند.
از آنجایی که از لحظه اتصال، دادهها را به BigQuery صادر میکند، مهم است که آن را در ابتدا تنظیم کنید تا حداکثر دادههای تاریخی داشته باشید.
BigQuery نسبت به گزارشهای سفارشی GA4 مزیت بزرگی دارد، زیرا دادهها هرگز نمونهگیری نمیشوند، در حالی که در گزارشهای سفارشی، اگر بیش از 10 میلیون رویداد در گزارش کاوش وجود داشته باشد، دادهها نمونهبرداری میشوند.
برای پیوند GA4 به BigQuery، به BigQuery Links در تنظیمات GA4 خود بروید.
برای تکمیل پیوند به BigQuery، باید یک پروژه BigQuery ایجاد کنید که باید اطلاعات صورتحساب خود را وارد کنید.
فریمیوم است و هر ماه 10 گیگابایت رایگان است. اگر از این تعداد فراتر بروید، 0.02 دلار به ازای هر گیگابایت از شما دریافت می کند.
4. عدم تنظیم مخاطبان سفارشی
GA4 دارای قابلیتهای قدرتمندی برای مخاطبسازی است که میتوانید در راهنمای ما درباره نحوه ایجاد بخشها و مخاطبان بیشتر درباره آن بخوانید.
با مخاطبان GA4، میتوانید بخشهای خاص داده را تجزیه و تحلیل کنید و به شما قدرت میدهد تا بینشهای ارزشمندی را به دست آورید. به عنوان مثال، می توانید مخاطبان هدف مانند کاربران درگیر، کاربران مشترک یا کاربرانی که در 30 روز گذشته خرید کرده اند ایجاد کنید.
توصیه می شود برای ICP خود مخاطب ایجاد کنید و آن را به عنوان تبدیل علامت گذاری کنید.
از آنجایی که تاریخ های مخاطب عطف به ماسبق نیستند، مهم است که مخاطبان هدف خود را در ابتدای راه اندازی به منظور جمع آوری داده های تاریخی تعریف کنید.
5. استفاده از Auto Migration از Universal Analytics
GA4 یک جانور کاملاً متفاوت در مقایسه با UA با مدل داده متفاوت است.
حتی اگر گزینه جمعآوری خودکار رویدادهای Universal Analytics را ارائه میدهد، بهتر است از آن استفاده نکنید، زیرا فرصتی است برای تجدید نظر در تجزیه و تحلیل خود و طراحی مجدد معماری مجموعه رویدادها برای تجزیه و تحلیل بهتر.
6. عدم استثناء ارجاعات ناخواسته
اغلب وبسایتهای تجارت الکترونیک دارای پردازندههای پرداخت شخص ثالث هستند که تحت دامنههای مختلف میزبانی میشوند – و هنگامی که آنها را پس از تکمیل پرداخت توسط کاربر به وبسایت هدایت میکنید، GA آن را به عنوان یک جلسه جدید تشخیص میدهد زیرا ارجاع متفاوت است.
برای جلوگیری از آن و عدم تحریف داده های تبدیل خود، باید چنین دامنه هایی را از ارجاعات حذف کنید تا GA جلسه جدیدی را آغاز نکند.
به عنوان مثال، در SEJ، ما پیوند کوتاه دامنه “sejr.nl” را داریم که باید به عنوان یک دامنه در نظر گرفته شود – بنابراین ما آن را به لیست حذف خود اضافه کردیم.
همچنین، اگر زیردامنه دارید و میخواهید با استفاده از همان ویژگی GA4 زیر دامنهها را ردیابی کنید، باید دامنه خود را از ارجاعات حذف کنید تا زمانی که کاربران از یک زیر دامنه به دامنه اصلی شما حرکت میکنند همان جلسه باقی بماند.
7. عدم انتخاب هویت گزارش دهی مناسب
گزینه های هویت گزارش زیر در GA4 موجود است:
- مخلوط شده.
- مشاهده شده.
- مبتنی بر دستگاه.
خبر خوب این است که میتوانید هر زمان که بخواهید بین این گزینهها جابهجا شوید و در گزارشهای کاوش سفارشی شما منعکس شود.
اما من می خواهم به این نکته اشاره کنم که چرا انتخاب گزینه مناسب با توجه به مورد تجاری شما مهم است.
اگر شناسههای ورود و کاربری در وبسایت خود ندارید، 99٪ موارد باید با «مبتنی بر دستگاه» انجام شود، زیرا دو گزینه دیگر ممکن است دادههای تبدیل شما را مخدوش کنند.
دلیل آن حفظ حریم خصوصی کاربر است. با فعال بودن سیگنالهای Google، GA از شناسههای کاربری برای ردیابی کاربران در همه دستگاهها استفاده میکند، سپس اگر در دستگاههای مختلف به حسابهای سرویس Google خود وارد شده باشند، آنها را مطابقت میدهد – و این احتمال وجود دارد که هویت کاربر فاش شود.
در چنین مواردی، داده های کاربر را از گزارش ها پنهان می کند و داده ها را بر اساس رفتار کاربر مدل می کند. مدلسازی دادهها میتواند سطحی از عدم دقت را معرفی کند، زیرا به جای اندازهگیری دقیق، یک تخمین است.
با گزینههای مدلسازیشده و مشاهدهشده، اغلب متوجه «آستانههای داده اعمال میشوند» در گزارشهای خود میشوید که پیامدهایی برای دقت دادهها دارند.
میتوانید بین این گزینهها جابهجا شوید و ببینید دادههایتان چگونه تغییر میکنند.
اگر متوجه تفاوت قابل توجهی در تعداد تبدیلها بین هویتهای ترکیبی، مشاهدهشده و مبتنی بر دستگاه شدید، ممکن است ترجیح داده شود از گزینه دوم استفاده کنید.
هویت مبتنی بر دستگاه مشابه نحوه عملکرد ردیابی Universal Analytics عمل می کند.
نتیجه
در نتیجه، اجتناب از اشتباهات رایج پیکربندی هنگام راهاندازی Google Analytics 4 برای اطمینان از جمعآوری دادههای دقیق و قابل اعتماد بسیار مهم است.
با درک این مشکلات احتمالی و انجام اقدامات لازم، میتوانید از قابلیتهای GA4 نهایت استفاده را ببرید و بینشهای معناداری برای وبسایت یا برنامه خود به دست آورید.
علاوه بر این، GA4 به جای نصب یکباره نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد.
عدم نظارت و تجزیه و تحلیل منظم داده های خود می تواند منجر به از دست رفتن فرصت ها شود و شناسایی و رسیدگی به موقع مسائل را دشوار کند.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: بازیگران هزاران نفر/Shutterstock