7 نکته و ترفند اساسی که ممکن است ندانید
ممکن است به نظر یکی از ابزارهای سئوی فانتزی و پولی نباشد که شما به ورود به آن عادت کرده اید، اما اکسل یکی از همه کاره ترین و قدرتمندترین ابزارها در جعبه ابزار سئو حرفه ای است.
می توانید از اکسل برای ردیابی و تجزیه و تحلیل معیارهای کلیدی مانند رتبه بندی، ترافیک وب سایت و بک لینک ها استفاده کنید.
از آن برای ایجاد و به روز رسانی متا تگ ها، ردیابی و تجزیه و تحلیل استراتژی ها و عملکرد سئو رقبا، ایجاد گزارش های خودکار، و مراقبت از بسیاری از وظایف داده ای که هر روز با آنها روبرو می شوید، استفاده کنید.
دانش اکسل خود را با Python، Tableau، R و ابزارهای دیگر ترکیب کنید و کاری وجود ندارد که نتوانید انجام دهید.
اگر قبلاً با داده ها کار نکرده اید، متوجه خواهید شد که اکسل کمی منحنی یادگیری دارد، اما می توانید از همان ابتدا از آن استفاده کنید. و به اندازه کافی انعطاف پذیر است که با رشد سایت شما، مقیاس و رشد کند.
چرا اکسل برای وظایف سئو؟
در حالی که بسیاری از ابزارهای پولی می توانند به شما در انجام کارهای مشابه کمک کنند، اکسل یک گزینه فوق العاده برای بهبود، ترکیب یا جایگزینی آن ابزارها است.
- مقرون به صرفه است و با طیف وسیعی از ابزارهایی که قبلاً استفاده می کنید ارائه می شود.
- منابع و دوره های زیادی برای کمک به یادگیری شما وجود دارد.
- به راحتی حجم زیادی از داده ها را مدیریت می کند.
- مرتب سازی و حذف کپی – ویژگی که اغلب در صورت نیاز از بین می رود.
- ایجاد و مدیریت پایگاه داده با فرمول های ساده.
- داده ها به راحتی به ابزارهای دیگر منتقل می شود و برای کارهای دیگر در دسترس است.
- جداول محوری و نمودارهای هوشمند.
1. چند منبع داده را ترکیب کنید
اغلب متوجه خواهید شد که مجبور هستید داده ها را از چندین منبع ادغام کنید.
این کار در Tableau، Python یا R بصری و سریع است، اما میتوانید همین کار را در اکسل با استفاده از Power Query انجام دهید.
چند مرحله برای این فرآیند وجود دارد، اما آنقدرها هم که فکر می کنید پیچیده نیست – حتی اگر در کار با داده یا اکسل تازه کار هستید.
Power Query کارهایی را به صورت خودکار و ساده انجام می دهد که به زمان و مهارت زیادی نیاز دارد.
و احتمالاً بهترین ویژگی اکسل برای مشاغل و متخصصان سئو است.
کمی دلهره آور به نظر می رسد؟ نگران نباشید. چندین دوره و آموزش در یوتیوب برای شروع شما وجود دارد.
برای چه چیزی خوب است:
- گزارش های ساختمان
- تجزیه و تحلیل و داده های فروش.
- ترکیب منابع داده برای شناسایی فرصت ها و به دست آوردن بینش.
2. پاکسازی داده ها
بیشتر وقت شما صرف آماده کردن داده ها برای تجزیه و تحلیل از دست می رود. لازم نیست اینطور باشد.
لیست های بزرگ اغلب بزرگتر از آن چیزی هستند که باید باشند. با این حال، پیدا کردن و حذف دستی همه موارد تکراری می تواند دردسر جدی باشد.
اکسل می تواند این کار را فوراً برای شما انجام دهد. به سادگی به برگه “داده” بروید و روی “حذف موارد تکراری” کلیک کنید.
فضاهای ناخواسته و خطوط خالی باعث خرابی بسیاری از وظایف، فرمول ها و آمار می شوند.
اکسل به سادگی با رفتن به آنها را برای شما حذف می کند ویرایش > یافتن > رفتن به. «Special»، «Blanks» را انتخاب کنید و به Excel بگویید که چگونه باید آنها را مدیریت کند.
«تبدیل متن به ستونها» میتواند نجاتبخش باشد، بهخصوص اگر دادههایی را دریافت کردهاید که آدرسها یا نامها همه در یک سلول هستند یا باید دامنهها را از آدرسهای ایمیل استخراج کنید.
قابل اعتماد و متخصص داده > متن به ستون. سپس، مشخص کنید که چه چیزی برای جداکننده ها (کاما یا فاصله) استفاده شود و نتایج را پیش نمایش کنید. وقتی آماده شدید، روی «بعدی» کلیک کنید، مقصدی را انتخاب کنید و روی «پایان» کلیک کنید.
زمان استفاده از آن:
- تحلیل داده ها.
- پردازش داده ها.
- پردازش و تمیز کردن پایگاه داده های سرب.
- کار با هر داده
3. Power Excel با ابزارهای افزودنی
برخی از کارهای پیچیده تر، مانند خزیدن، نیاز به کمی دانش کدنویسی دارند.
با این حال، اگر آن را در مجموعه مهارت خود ندارید، ابزارهایی وجود دارد که می توانید دانلود کنید، با ابزارهای دیگر ادغام کنید و به آن اضافه کنید.
SEOTools ابزارهای سئو، ادغام، اتصال دهنده ها، عنکبوت ها و چندین ابزار دیگر را ارائه می دهد که سفارشی کردن اکسل و ایجاد پروژه های سفارشی را آسان می کند.
SEOGadget قدرت Moz، Grepwords و Majestic را به اکسل می آورد.
Analysis ToolPak برای تجزیه و تحلیل داده های جدی است. این افزونه آمارهای عمیق را بهبود میبخشد و خودکار میکند و برای پیشبینی، روند، تحلیل رگرسیون و کارهای پیچیدهتر تجزیه و تحلیل دادهها که ممکن است در R یا Python انجام دهید، عالی است.
زمان استفاده از آن:
- گزارش نویسی.
- تجزیه و تحلیل منظم داده ها
- ارائه ها
- ادغام و هماهنگی با سایر تیم ها.
4. اینفوگرافیک ها و نمودارها
داده ها بی فایده هستند اگر نتوانید آن را درک کنید.
در واقع، تجسم داده ها و داستان سرایی احتمالاً برخی از مهم ترین مهارت هایی هستند که می توانید داشته باشید. اینجاست که ابزارهایی مانند Power Query و PivotTables وارد می شوند.
جداول محوری که درست در اکسل تعبیه شده اند، ابزار ارزشمند دیگری هستند که برای این منظور در اختیار دارید.
با این حال، به جای ایجاد یک جدول محوری مستقیم و یک نمودار مرتبط، ابتدا با ایجاد یک «الگوی» اصلی که میتوانید آن را در صورت نیاز تکرار کرده و مطابق با نیاز خود تنظیم کنید، چند مرحله را برای خود ذخیره کنید.
با این حال، در بسیاری از موارد، باید با تاریخ ها یا بخش هایی از داده ها کار کنید. برای این کار، میخواهید اسپلایکرها و جدولهای زمانی را وارد کنید.
- برای تقسیم داده ها به بخش ها: جدول محوری را انتخاب کرده و به ابزارهای PivotTable > Analyze > Filter > Insert Slicer. سپس، به سادگی نحوه تقسیم بندی محتوا را وارد کنید (مثلاً بر اساس محصول یا موضوع).
- برای استفاده از جدول زمانی: روی گزینه pivot table’s tools کلیک کنید، به Analyze > Filter > Insert Timeline. پس از رسیدن به آنجا، میتوانید آنچه را که میخواهید استفاده کنید، سبک آن را انتخاب کنید، زیرنویس اضافه کنید و موارد دیگر.
اگر قبلاً از PivotTables اکسل استفاده نکرده اید، یک آموزش کوتاه شما را در مسیر تجزیه و تحلیل داده ها در کمترین زمان قرار می دهد.
هنوز کمی بیشتر می خواهید؟ با ارتقای بازی تجسم داده خود با افزونه هایی مانند People Graph، گزارش ها، رسانه های اجتماعی و به روز رسانی های خود را حتی بهتر کنید.
زمان استفاده از آن:
- گزارش نویسی.
- به روز رسانی روزانه.
- تجزیه و تحلیل داده های سطحی
- همکاری و ادغام تیمی
5. خودکارسازی وظایف مشترک با ماکروها
سئو، به ویژه سئو آژانس، پر از کارهای تکراری مانند گزارش هفتگی است که زمان زیادی از شما می گیرد. ماکروهای اکسل جواب می دهند. و استفاده از آنها واقعا آسان است.
در زیر تب “View” روی “Macros” و “Record Macro” کلیک کنید.
جزئیات را پر کنید.
ماکرو اکنون در حال ضبط است. بنابراین، به سادگی مراحلی را که میخواهید خودکار کنید، طی کنید. و وقتی کارتان تمام شد، به نوار برگردید و ضبط را متوقف کنید.
هنگامی که برای اجرای اتوماسیون آماده شدید، به دکمه ماکرو در نوار بروید، روی “View Macros” کلیک کنید و ماکرو مورد نظر را از لیست انتخاب کنید.
اگر ماکروهایی دارید که بیشتر از بقیه از آنها استفاده می کنید، می توانید آنها را به نوار ابزار دسترسی سریع اضافه کنید.
زمان استفاده از آن:
- مرتب سازی.
- محاسبات.
- فرمت مجدد داده ها
- تنظیم اسناد سایت جدید یا صفحات جدید برای گزارش.
6. به راحتی فیدها و داده ها را به اکسل وارد کنید
اگر از Google Alerts استفاده میکنید یا مکرراً منتشر میکنید، وارد کردن خودکار فیدها به اکسل میتواند صرفهجویی زیادی در زمان داشته باشد.
برای شروع، به سادگی آدرس فید RSS را بگیرید. (یا یک هشدار برای Google Alerts ایجاد کنید و آنها را به عنوان فید RSS تحویل دهید.)
سپس، به Google Sheets بروید و از تابع IMPORTFEED استفاده کنید تا بهروزرسانیها را مستقیماً در یک صفحه گسترده بیاورید.
همچنین میتوانید اطلاعات را به ستونهای جداگانه اضافه کنید.
از اینجا، میتوانید بهطور منظم دادهها را دانلود و وارد اکسل کنید، آنها را با سایر دادههای مرتبط ترکیب کنید، یا آنها را در داشبوردهای سفارشی خود ادغام کنید.
اگر به چیزی کمی خودکارتر نیاز دارید، از Google Apps Script یا یکی از افزونههای موجود برای خودکار کردن فرآیند استفاده کنید.
اطلاعات کمی بیشتر پشت گزارشات خود می خواهید؟ همچنین میتوانید نتایج جستجوی Google را خراشیده و به اکسل وارد کنید.
7. تحلیل بک لینک
برای تجزیه و تحلیل بک لینک ها با اکسل، داده های بک لینک را با ابزارهایی مانند Ahrefs، Majestic یا Google Search Console جمع آوری کنید.
سپس، آن را به اکسل وارد کنید و از آن برای تجزیه و تحلیل بک لینک های خود به چند روش استفاده کنید:
- چه کسی به شما لینک می دهد: از ابزارهای مرتبسازی و فیلتر اکسل برای فیلتر کردن دادهها استفاده کنید و از تابع IF استفاده کنید: IF(logic, true_value,[false_value]) برای مرتب سازی و شناسایی دامنه های پیوند دهنده به شما.
- افراد به چه چیزی پیوند می دهند: برای مشاهده متن لنگر که اغلب برای بک لینک های شما استفاده می شود (با استفاده از فرکانس/تعداد) مرتب کنید و فیلتر کنید.
- چه زمانی افراد به شما لینک دادند: داده ها را بر اساس تاریخ سازماندهی کنید تا ببینید لینک های شما چقدر قدیمی هستند و اکثر بک لینک های شما چه زمانی به دست آمده اند.
با ترکیب کردن بک لینک و داده های فروش یا تبدیل، روندها یا الگوها را در پروفایل های بک لینک خود با جداول محوری، گروه ها، نمودارها و نمودارها پیدا کنید.
داده های خاص را بر اساس شرایط خاص با قالب بندی شرطی برجسته کنید. این باعث میشود بک لینکها از وبسایتهای معتبر یا بکلینکهایی با متن لنگر خاص به راحتی شناسایی شوند.
خلاصه
بسیاری از مردم اکسل را نادیده میگیرند، زیرا فکر میکنند این اکسل خیلی ابتدایی است و نمیتوان از آن استفاده زیادی کرد. یا یادگیری آن خیلی ترسناک یا دلهره آور به نظر می رسد.
اما کسانی از ما که از آن استفاده میکنیم، میدانیم که چقدر میتواند قدرتمند باشد و امکانات نامحدودی که ارائه میکند.
امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا استراتژیهای بهتری ایجاد کنید، فرصتهای جدید را بیابید و داستان خود را با گزارشها و داشبوردهای بهتر بیان کنید.
تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو