Neeva، موتور جستجوی بدون آگهی، تعطیلی خود را اعلام کرد


در یک چرخش غیرمنتظره از رویدادها، Neeva، موتور جستجوی بدون آگهی و متمرکز بر حریم خصوصی، اعلام کرده است که قصد دارد عملیات جستجوی مصرف کننده خود را متوقف کند.

این شرکت که توسط مدیران سابق گوگل، سریدار راماسوامی و ویوک راگوناتان تأسیس شده است، امروز در وب سایت خود اعلام کرد.

سفر نیوا

Neeva که در سال 2019 راه اندازی شد، با ارائه جایگزینی که حریم خصوصی کاربر را در اولویت قرار می دهد و تجربه ای بدون آگهی را ارائه می دهد، قصد داشت بازار موتورهای جستجو را مختل کند.

این شرکت از اعتقاد راماسوامی به وجود آمد که اتکای بیش از حد به تبلیغات کیفیت نتایج جستجو را به خطر می اندازد. راماسوامی به عنوان مدیر عامل شرکت جستجوی خود، به دنبال ایجاد تجربه جستجوی بهتر بدون نیاز به تبلیغات بود.

ماموریت Neeva این بود که جستجو را به کاربران خود بازگرداند، با تمرکز بر ارائه تجربه‌ای که علایق آن‌ها را در اولویت قرار دهد تا تبلیغ‌کنندگان.

این شرکت با استفاده از تیمی متشکل از 50 نفر برای رقابت با سازمان‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر، یک پشته جستجو از پایه ایجاد کرد.

در اوایل سال 2022، Neeva مدل‌های زبان بزرگ (LLM) را در پشته جستجوی خود ادغام کرد و به اولین موتور جستجویی تبدیل شد که پاسخ‌های هوش مصنوعی ذکر شده و بلادرنگ را برای اکثر سؤالات ارائه می‌دهد.

یک رشد سریع و یک پایان ناگهانی

Neeva به سرعت پایگاه کاربران قابل توجهی را جذب کرد و در چهار ماه پس از راه اندازی به نیم میلیون کاربر فعال ماهانه افزایش یافت. علیرغم این رشد چشمگیر، این شرکت با چالش های قابل توجهی روبرو شد که کاربران عادی را متقاعد کرد تا از عادات جستجوی ثابت خود خارج شوند.

این شرکت این چالش جذب کاربر و تغییر نامشخص در محیط اقتصادی را به عنوان دلایل تصمیم برای توقف فعالیت ذکر کرد.

به عنوان بخشی از فرآیند خاموش کردن، Neeva تمام داده های کاربر را حذف می کند. مشترکین Neeva Premium برای بخش استفاده نشده از اشتراک خود بازپرداخت دریافت خواهند کرد.

با وجود بسته شدن محصول جستجوی مصرف کننده، سفر Neeva به پایان نرسیده است. این شرکت به تغییر تمرکز ناشی از نیاز مبرم به استفاده از LLM به صورت ارزان، ایمن و مسئولانه اشاره می کند.

بسیاری از تکنیک هایی که Neeva پیشگام بوده است، مانند کاهش اندازه مدل، کاهش تأخیر، و استقرار ارزان، عناصری هستند که شرکت ها به آن نیاز دارند. این تیم قصد دارد بررسی کند که چگونه می توانند تخصص جستجو و LLM خود را در این تنظیمات اعمال کنند.

پیامدها برای بازار موتورهای جستجو

بسته شدن Neeva دشواری های تازه واردان در بازار موتورهای جستجو را برجسته می کند، حتی با ویژگی های منحصر به فرد و تجربه گسترده.

علاوه بر این، سؤالاتی را در مورد دوام مدل‌های مبتنی بر اشتراک در جستجو ایجاد می‌کند و برای کاربرانی که به دنبال تجربه‌های بدون آگهی با محوریت حریم خصوصی هستند، خلأ ایجاد می‌کند.

در نهایت، استفاده Neeva از LLM ها می تواند بر نحوه رویکرد شرکت های دیگر با استفاده از هوش مصنوعی در جستجو تأثیر بگذارد.

همانطور که تیم Neeva سرمایه گذاری بعدی خود را آغاز می کند، بازار جستجو و صنعت فناوری بدون شک از نزدیک تماشا خواهند کرد تا ببینند چگونه آنها در این آب های ناشناخته حرکت می کنند.

تصویر ویژه: Poetra.RH/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط