NFTs و حق چاپ: شما صاحب چه چیزی هستید؟


NFTها (توکن‌های غیرقابل تعویض) در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای افراد و برندها هستند تا از خلاقیت‌های دیجیتال خود سود ببرند.

و فهمیدن دلیل آن آسان است.

شما یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد، مانند یک اثر هنری، ایجاد می‌کنید و سپس برای اثبات مالکیت خود، آن را توکن می‌کنید.

سازندگان بیشتر و بیشتری برای کمک به تأیید صحت و به حداقل رساندن تقلب به NFTها روی می آورند. توکن های غیر قابل تعویض حتی به ارز انتخابی در متاورس تبدیل شده اند.

اما پس از فروش NFT چه اتفاقی می افتد؟ چه کسی واقعاً مالک حق چاپ است – خالق اصلی یا مالک جدید؟ و قوانین کپی رایت و حقوق IP چگونه اعمال می شود؟

درک NFT ها

برای اینکه متوجه شوید اختلافات و سردرگمی‌ها در حق نسخه‌برداری NFT کجاست، بهتر است به اصول اولیه برگردیم تا بفهمیم NFT چیست.

NFT ها دارایی های دیجیتالی حاوی کدهای شناسایی منحصر به فرد هستند که مالکیت را تأیید می کنند. این دارایی‌های دیجیتال از هنر، موسیقی و عکس گرفته تا مجموعه‌هایی مانند کتاب‌های مصور، کارت‌های تجاری و آیتم‌های درون بازی را شامل می‌شود.

در حالی که دارایی های قابل تعویض مانند ارز و ارز دیجیتال را می توان معامله و مبادله کرد، هر NFT حاوی یک امضای دیجیتال منحصر به فرد است.

این به این معنی است که هیچ دو NFT شبیه هم نیستند و بنابراین نمی توان آنها را جایگزین یا با یکدیگر تعویض کرد. این تفاوت بین قابل تعویض و غیر قابل تعویض است.

مانند ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT‌ها در فناوری بلاک چین ذخیره می‌شوند – دفتر کل عمومی که اطلاعات را به گونه‌ای ایمن می‌کند که هک کردن را غیرممکن می‌کند.

به لطف کدهای شناسایی منحصربه‌فرد موجود در هر NFT، می‌توان آن‌ها را برای اثبات مالکیت به راحتی تأیید و احراز هویت کرد.

حتی با وجود اینکه NFTها فناوری مالکیت را دارند، هنوز در مورد قانون کپی رایت سردرگمی وجود دارد.

چگونه قانون حق چاپ در NFT ها اعمال می شود؟

بیایید نگاهی به پرونده هرمس بیندازیم.

در نوامبر 2021، هرمس از هنرمندی به نام میسون روچیلد (نام واقعی سانی استیوال) به دلیل ایجاد خطی از خز مصنوعی از NFT با الهام از معروف ترین و شناخته شده ترین کیف لوکس آن: Birkin شکایت کرد.

این خط که MetaBirkins نام داشت، مستقیماً با هرمس و برنامه های خودش برای NFT رقابت می کرد. طبق دادخواست این شرکت، این امر باعث سردرگمی مشتریان و رقیق شدن نام تجاری آن شده است.

دفاع روچیلد؟ این که کار او تفسیر اجتماعی بود و بنابراین با آزادی بیان هنری محافظت می شد.

هیئت منصفه آن را نخرید و به نفع هرمس جایزه داد. قضاوت آنها این بود که NFTها قانون حق چاپ را نقض می کنند، از جمله رقیق کردن علامت تجاری و نقض. همه آنها در نهایت 133000 دلار خسارت به بار آوردند.

یک درس گران قیمت برای روچیلد و یک سابقه قانونی مهم برای NFTs و قانون کپی رایت.

مالکیت معنوی NFT متعلق به چه کسی است؟

بدیهی است که بسیاری از برندها، از جمله برندهای لوکس برجسته مانند Dolce & Gabbana، Tiffany & Co.، Gucci، و غیره، شروع به کشف پتانسیل توکن‌های غیرقابل تعویض کرده‌اند.

این بدان معناست که درک اینکه خلاقیت به کجا ختم می‌شود و حفاظت از حق نسخه‌برداری آغاز می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

از آنجا که در حالی که خرید NFT به مالک حقوق خاصی می دهد، کنترل خلاقانه کامل یکی از آنها نیست – مگر اینکه دارنده حق نسخه برداری اقدامات فعالی برای اطمینان از این امر انجام دهد، که به ندرت انجام می شود.

درک حفاظت از حق چاپ

به عنوان مالک حق چاپ، شما حق انحصاری برای تکثیر و نمایش اثر خود را دارید – مگر اینکه تصمیم به انتقال حق چاپ یا اعطای مجوز به خریدار داشته باشید.

اما آیا همین قوانین در مورد NFT ها اعمال می شود؟ اینها سوالاتی است که در حال حاضر مطرح می شود.

اگر ایجاد یک توکن غیر قابل تعویض به عنوان کپی یا تکثیر اثر اصلی به هر طریقی تعریف شود، در این صورت طبق قانون کپی رایت (حداقل در ایالات متحده)، دارنده حق چاپ تنها کسی است که قانوناً باید مجاز به انجام این کار باشد.

با این حال، ساخت کپی از آثار در حال حاضر بسیار آسان تر و ارزان تر از قبل از وجود اینترنت است. امروزه فقط یک کلیک راست ساده کافی است، در حالی که قبلاً ایجاد کپی در واقع زمان، پول و تلاش می‌خواست.

به همین دلیل است که قانون کپی رایت قبلاً مورد توجه جدی قرار می گرفت و امروزه به سختی مورد توجه قرار می گیرد.

هنگام خرید NFT چه چیزی دارید؟

سوال خوبی است.

فقط به این دلیل که یک توکن غیرقابل تعویض خریداری می کنید به این معنی نیست که به طور خودکار مالک حق چاپ یا حتی مجوز هستید. خالق انجام می دهد.

دلیلش این است که وقتی NFT می‌خرید، در واقع یک توکن دیجیتال می‌خرید – اثبات مالکیت چیزی. و در برخی موارد، شما ممکن است تنها مالک بخشی از آن چیز باشید.

به عنوان مثال، The Merge را در نظر بگیرید – یک اثر هنری NFT با 312686 توکن که توسط 28983 کلکسیونر به قیمت کل 91.8 میلیون دلار خریداری شده است.

حالا تصور کنید هر یک از آن ۲۸۹۸۳ کلکسیونر به طور جداگانه به آنجا بروند و بخش خود را از همان اثر هنری بازتولید کنند: کابوس.

در حالی که درک قوانین IP مختلف در مورد علامت تجاری، حق ثبت اختراع و حق چاپ ممکن است دشوار باشد – به ویژه اینکه چگونه آنها در مورد NFT ها اعمال می شوند – قوانین ساده و در عقل سلیم پایه گذاری شده اند.

کارهای دیگران را کپی نکنید و همیشه کار خود را ایمن نگه دارید، همانطور که هرمس اخیرا و قدرتمندانه نشان داده است.

مجوزها و NFTها چگونه کار می کنند

در حال حاضر، قوانین و دستورالعمل های کپی رایت هنوز در حال بازجویی و بحث هستند.

اما اگر قصد خرید توکن‌های غیرقابل تعویض را دارید یا از قبل مالک NFT هستید، راه‌حل‌هایی برای صدور مجوز وجود دارد:

مجوز شخصی

اگرچه ممکن است خودتان حق چاپ را نداشته باشید، اگر مجوز شخصی به شما اعطا شود، می توانید از NFT خود برای اهداف غیرتجاری و غیرانتفاعی استفاده کنید. این می تواند شامل نمایش آثار هنری خود در خانه یا استفاده از آن به عنوان تصویر نمایه رسانه های اجتماعی باشد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نمی توانید از NFT خود برای سود تجاری استفاده کنید.

حقوق تجاری

در اینجا شما برخی از حقوق تجاری NFT خود را که توسط سازنده به شما داده شده است، خواهید داشت. مهم است که به یاد داشته باشید که آنها همچنان حق چاپ و مالکیت IP کار اصلی را خواهند داشت.

بسته به حقوق خاصی که به شما منتقل می شود، ممکن است بتوانید چاپ بفروشید، کالا ایجاد کنید یا حتی یک برنامه تلویزیونی ایجاد کنید.

برای مثال، در مورد Bored Ape Yacht Club، مالکان از هنر NFT خود استفاده تجاری نامحدودی دارند. (با این حال، به نظر می رسد که در مورد ثبت کپی رایت آن سردرگمی وجود دارد، که ما آن را برای زمان دیگری ترک می کنیم.)

به غیر از مجوزهای شخصی و تجاری، ساختارهای دیگری وجود دارد که در آن خریدار یک NFT باید حق امتیاز را به سازنده اصلی بپردازد. بنابراین هر بار که NFT فروخته می شود، درآمد غیرفعالی برای صاحب خود ایجاد می کند.

به عنوان مثال، ویلیام شاتنر، تنها در 9 دقیقه 125000 عکس دیجیتال را در بلاک چین WAX فروخت و اکنون درآمد ثانویه ای از تجارت آنها به دست می آورد.

در سوی دیگر طیف، مجوز بدون حق امتیاز می تواند نیاز به پرداخت حق امتیاز به سازنده را از بین ببرد. و سایر ساختارهای مجوز جایگزین می توانند مجوزهای خاصی را به صاحبان خود اعطا یا رد کنند.

بنابراین در حالی که قوانین کپی رایت ممکن است دستورالعمل های سختگیرانه ای داشته باشند، مجوزها می توانند به اعطای آزادی های خلاقانه خاصی کمک کنند.

تعیین اولویت برندها برای NFTها و حقوق IP

همانطور که بحث کردیم، پرونده هرمس یک سابقه قانونی مهم برای برندهای لوکس در رابطه با فروش غیرمجاز توکن‌های غیرقابل تعویض ایجاد می‌کند. و اکنون بیش از هر زمان دیگری مرتبط است.

برندهای بزرگی مانند Gucci، Louis Vuitton، Burberry و غیره شروع به ورود به فضای NFT کرده و با بازارهای NFT همکاری می کنند و مجموعه های دیجیتالی ایجاد می کنند. و چرا این کار را نمی کنند؟

NFT ها به آن ها اجازه می دهند تا محصولات با نسخه محدود را احراز هویت کنند، چرخه عمر محصولات خود را افزایش دهند و مدل های تجاری پایدارتری بسازند.

پس جای تعجب نیست که برندها نسبت به پتانسیل NFT ها برای تغییر صنعت و ایجاد فرصت های جدید برای رشد و نوآوری خوشبین هستند.

این برای هر کسی که NFT ایجاد می کند به چه معناست؟

در حالی که NFT ها پتانسیل تغییر بازار و ایجاد فرصت های جدید را دارند، به عنوان یک برند یا خالق، همچنان باید حقوق IP خود را بدانید.

شما همچنین باید در مورد NFT ها بدانید و بدانید که صرفاً به این دلیل که در حال خرید یکی از آنها هستید، به این معنی نیست که شما مالک IP اساسی هستید.

مگر اینکه، البته، شما خالق اصلی باشید.

در عوض، توکن‌های غیرقابل تعویض نشان‌دهنده مالکیت یا حقوق یک دارایی اساسی خاص هستند. و این بدان معناست که سازندگان باید از نقض حقوق IP دیگران اجتناب کنند.

آنها همچنین باید اقداماتی را برای محافظت از IP خود به طور همزمان اجرا کنند.

در غیر این صورت، چه چیزی مانع از خرید کپی رایت یک اثر هنری NFT، و سپس شکایت از خریدار برای ساخت همان اثر هنری عکس نمایه خود می شود؟

یا کپی کردن آثار دیگر برای ایجاد NFT و سپس اطمینان از اینکه خریدار حقوق اثر را دارد؟ همه اینها در حالی که خطوط نقض حق نسخه برداری را محو می کند.

مناطق خاکستری بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان بدون اجرای سریع و بدون اجرای قوانین حق نسخه‌برداری در حال حاضر پیمایش کرد.

بنابراین، در حالی که شرایط کپی رایت NFT هنوز در حال تعریف است، آن را ایمن بازی کنید.

از آثار دارای حق چاپ خود به عنوان یک خالق یا یک برند محافظت کنید.

اگر این امکان برای شما وجود دارد، حق امتیاز فروش مجدد را مطالبه کنید.

از NFT های خود برای منافع تجاری بدون مجوز مناسب استفاده نکنید.

و هرگز در مقابل هرمس قرار نگیرید.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: Crazy_Dark_Queen/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط