URL متعارف چیست؟ راهنمای سئو


عبارت «برچسب متعارف» اغلب در بحث‌های مربوط به سئو مطرح می‌شود، و احتمالاً در هنگام کار با شرکای چندکاره‌ای مانند مهندسی، تجزیه و تحلیل و غیره بیشتر مطرح می‌شود.

در نگاه اول، ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد، به خصوص اگر در فضای سئو جدیدتر باشید.

با این حال، یک خبر عالی: با این راهنما، ما در مورد اینکه یک برچسب متعارف چیست، چرا اهمیت دارند، در طبیعت چگونه به نظر می رسند، به کجا تعلق دارند و برخی جزئیات ریز و درشت را بررسی خواهیم کرد.

Canonical چیست؟

اول از همه، قبل از اینکه حتی یک تگ متعارف را تعریف کنیم، اگر اطلاعاتی وجود دارد که از این راهنما می گیرید، بگذارید این باشد: تگ های کانونیکال دستورالعمل هایی مانند فایل Robots.txt نیستند.

این بدان معناست که گوگل تگ های متعارف را به عنوان یک اشاره قوی می بیند، اما در پایان روز، سیگنال های زیادی را در نظر می گیرد و تصمیم می گیرد که آیا آنها را رعایت کند یا خیر.

حالا که قانون طلایی را از سر راه داریم، بیایید به آن بپردازیم!

تگ متعارف در سال 2009 به عنوان یک تگ HTML که در کد منبع یافت می شود به کار گرفته شد تا به موتورهای جستجو بگوید کدام URL نسخه اصلی یک صفحه است. این می تواند برای اینکه به گوگل بگوید چه تنوع صفحه ای باید برای کاربران ایندکس کند، استفاده شود.

یک تگ متعارف، خود تگ HTML در یک صفحه است، اما “کانونیکال” – اکنون، کمی متفاوت است.

دو راه ساده برای تعریف تغییرات متعارف وجود دارد: یک متعارف اعلام شده توسط کاربر و یک متعارف اعلام شده توسط Google.

  • توسط کاربر اعلام شده است ابتدایی: این دقیقاً همان چیزی است که می گوید; این استاندارد مشخص شده در تگ متعارف است.
  • متعارف اعلام شده توسط گوگل: این نشانی اینترنتی است که Google انتخاب می‌کند تا به عنوان متعارف به آن احترام بگذارد.

اگر به کنسول جستجوی گوگل دسترسی دارید، می توانید از ابزار بازرسی URL برای مشاهده هر دو نوع متعارف بالا استفاده کنید.

در یک حالت ایده آل، آنها مطابقت دارند – اما اگر اینطور نباشند چه؟ در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

GSC تصویر URL را بازرسی کنیدنماگرفت از Google Search Console Inspect URL، اکتبر ۲۰۲۲

چگونه گوگل یک URL متعارف را انتخاب می کند

هنگامی که گوگل یک سایت را خزیده و ایندکس می کند، محتوای اصلی صفحه را بررسی می کند. (نکته حرفه ای: محتوا را صرفاً محتوای نوشته شده اشتباه نگیرید).

در این خزیدن، احتمالاً صفحات مشابهی را کشف خواهد کرد و سپس گوگل صفحه‌ای را که احساس می‌کند بهترین نمایش دهنده چیزی است که صفحه سعی دارد به کاربران منتقل کند، انتخاب می‌کند و آن را به‌عنوان معمولی انتخاب می‌کند.

همانطور که در بالا توضیح دادیم، یک تگ متعارف یک دستورالعمل نیست، بنابراین علاوه بر خود تگ متعارف، گوگل سیگنال های دیگری را نیز در نظر می گیرد – پس سازگار باشید!

پیوندهای داخلی و پیوندهای خارجی تنها چند مورد از عوامل اضافی هستند که گوگل با برچسب متعارف در نظر می گیرد.

احتیاط: اگر به صورت داخلی صفحات خود را با پارامترهای پرس و جو مانند /?some_parameter=xyz، احتمال زیادی وجود دارد که Google متا تگ متعارف شما را نادیده بگیرد و یک URL با پارامتر query را به عنوان متعارف انتخاب کند.

Google RSS را بسیار تهاجمی بررسی می کند، بنابراین مطمئن شوید که canonical اعلام شده شما با URL های موجود در فید RSS شما مطابقت دارد.

اگر به فید RSS خود URL هایی با پارامترهایی مانند /?source=feed به منظور ردیابی ترافیک سایت شما از سوی مشترکین RSS، این احتمال وجود دارد که Google یک متعارف با رشته پرس و جو انتخاب کند. e /?source=feed اگرچه این یک پارامتر ردیابی است – و گوگل در مورد آن می داند.

شما می توانید از خدمات کوتاه کردن لینک برای URL های خود در فید RSS استفاده کنید تا بتوانید کلیک های روی آنها را ردیابی کنید یا از خدمات RSS مانند FeedPress استفاده کنید.

گوگل همچنین به خاطر تجربه کاربری انتخاب هایی را انجام خواهد داد.

اگر نسخه دسکتاپ سایت خود دارید، Google ممکن است نسخه تلفن همراه را به کاربر در دستگاه تلفن همراه ارائه دهد.

چگونه برچسب های Canonical می توانند برای SEO مفید باشند

تگ‌های Canonical برای سایت‌هایی با تعداد صفحات انگشت شمار و میلیون‌ها صفحه ضروری هستند.

آنها به چند دلیل ضروری هستند.

1. شما تگ Canonical را انتخاب می کنید

تگ canonical فرصتی است که شما می توانید بهترین نسخه از صفحه ای را که می خواهید به کاربران ارائه دهید در وب سایت خود به گوگل پیشنهاد دهید.

2. محتوای تکراری

محتوای تکراری یکی از آن حوزه‌هایی است که در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما پیچیده‌تر از آن چیزی است که نامش نشان می‌دهد، و تمایل دارد بار معنایی منفی را به همراه داشته باشد.

بنابراین ممکن است فکر کنید، “من هیچ صفحه تکراری ندارم”، اما قبل از اعلام آن، بیایید نگاهی گذرا به آنچه که می‌توان از طریق جستجوی مرکزی جستجوی Google به عنوان “تکراری” تعریف کرد، بیندازیم.

صفحات تکراری را می توان به عنوان هر صفحه ای طبقه بندی کرد که حاوی محتوای اصلی یکسان در یک زبان باشد. فرض کنید از صفحات مختلفی برای پشتیبانی از صفحات موبایل (متر، آمپر، و غیره) و URL های پویا استفاده می کنید که به مواردی مانند پارامترها یا شناسه های جلسه کمک می کند.

در این صورت، وبلاگ شما مسیرهایی را در چندین پوشه ایجاد می کند. شما نسخه HTTP و HTTPS سایت خود را دارید و سایت شما دارای محتوای تکراری است. این چیزی برای وحشت نیست و کاملاً رایج است، از این رو اهمیت متعارفی دارد!

3. گوگل از Canonicals به عنوان منبع اصلی خود استفاده می کند

Google برای تعیین محتوا و کیفیت یک صفحه از استانداردهای متعارف استفاده می کند.

صفحات متعارف بیشتر از صفحات غیر متعارف خزیده می شوند.

4. ممکن است با Crawl Budget کمک کند

اگر سایت نسبتاً بزرگی دارید، احتمالاً عبارت “بودجه خزیدن” را شنیده اید که کمی به آن گوش می دهند.

وقتی به درستی انجام شود، canonicals می‌تواند به کاهش بار بودجه خزیدن شما کمک کند، زیرا Google نسخه‌های متعارف صفحات را بسیار بیشتر از نسخه غیر متعارف می‌خزد.

این جایگزینی برای برچسب های بدون شاخص، تغییر مسیرها یا دستورالعمل روبات ها نیست.

5. سیگنال های پیوند را یکپارچه کنید

Canonicals موتورهای جستجو را راهنمایی می کنند تا اطلاعات مختلفی را که برای چندین صفحه مشابه در دسترس دارند، جمع آوری کنند و آن را در یک URL واحد تجمیع کنند و ارزش آن را افزایش دهند.

6. Content Syndication

اگر سایتی دارید که محتوای آن را برای انتشار به اشتراک می‌گذارد یا توسط شرکای مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌خواهید مطمئن شوید که این نسخه شما است که در نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

نحوه پیاده سازی یک تگ متعارف

اکنون که به چیستی و چرایی تگ‌های کانونی پرداختیم، بیایید کمی بیشتر در مورد نحوه پیاده‌سازی تگ کانونیکال در سایت خود صحبت کنیم.

صفحات می توانند (و باید) دارای استانداردهای خودارجاعی باشند که بهترین نسخه صفحه برای ادغام مواردی مانند ردیابی متریک، نسخه های HTTPS، تجربیات تلفن همراه و غیره باشند.

مگر اینکه بتوانید مستقیماً HTML را ویرایش کنید، احتمالاً باید با شرکای توسعه/مهندسی خود کار کنید.

تگ متعارف خطی از کد است که به بخش هر صفحه اضافه می کنید.

می تواند شبیه این باشد:

مثال تگ متعارف HTMLتصویر از نویسنده، اکتبر 2022

سوالات متداول برچسب متداول

س: آیا می توانم در سراسر دامنه ها Canonical کنم؟

پاسخ: بله، شما کاملاً می توانید. به عنوان مثال، اگر سایت‌های مختلفی دارید که مقاله مشابهی را در وب‌سایت‌های مختلف منتشر می‌کنید، استفاده از یک برچسب متعارف تمام قدرت را روی نسخه‌ای که به‌عنوان نسخه متعارف انتخاب کرده‌اید متمرکز می‌کند. این همچنین برای بهترین شیوه‌های محتوای سندیکایی هنگام کار با سایت‌هایی که متعلق به شما نیست، خوب است.

س: آیا تگ های Canonical از ارزش لینک عبور می کنند؟

پاسخ: اتفاق نظر این است که بله، آنها این کار را انجام می دهند، اما canonicalها نباید با تغییر مسیر 301 اشتباه گرفته شوند.

س: آیا باید از تگ Canonical یا No-Index Tag استفاده کنم؟

پاسخ: اول و مهمتر از همه، تگ بدون فهرست یک دستورالعمل است، بر خلاف تگ متعارف که برای حذف یک صفحه از ایندکس در نظر گرفته شده است. تگ Canonical یک راه حل عالی برای زمانی است که می خواهید تمام پیوندها و سیگنال های نسبی را در یک URL واحد ادغام کنید.

پاسخ مورد علاقه ما در فضای سئو برای این سوال اعمال می شود، “بستگی دارد”. در یک SEJ که در آن جان مولر درباره زمان استفاده از یک شاخص متعارف یا noindex بحث می‌کند، او با جزئیات بیشتر به سوالاتی می‌پردازد که هنگام انتخاب یکی از دیگری یا … هر دو از خود بپرسید.

س: آیا باید از 301 Redirect یا Canonical Tag استفاده کنم؟

A: 301، مانند یک برچسب بدون شاخص، یک دستورالعمل است. این یک وضعیت دیگر «بستگی دارد» است. با این حال، مواردی وجود دارد که باید هنگام انتخاب یکی از دیگری در نظر بگیرید. اگر دو صفحه بسیار مشابه دارید و به دلایل تجاری نیازی به زنده بودن هر دو ندارید، تغییر مسیر 301 ممکن است انتخاب خوبی باشد.

یک مثال خوب می تواند در صفحه محصولی باشد که به طور دائم در انبار موجود نیست یا یک صفحه قدیمی که دیگر ارزش به روز رسانی را ندارد. می‌توانید سناریوهای مورد استفاده بیشتری را در این مقاله بخوانید که به جزئیات مربوط به برچسب‌های 301 در مقابل تگ‌های متعارف می‌پردازد.

س: اگر Google به Canonical منتخب احترام نگذارد چه می شود؟

آ: همانطور که در بالا ذکر شد، مواقعی وجود دارد که ممکن است Google به استانداردی که شما انتخاب کرده اید احترام بگذارد، و شما می توانید آن اطلاعات را از طریق ابزار URL Inspection در کنسول جستجوی گوگل مشاهده کنید. دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد که چرا گوگل به استانداردهای منتخب کاربر احترام نمی گذارد.

ممکن است تگ به درستی اجرا نشده باشد. سیگنال های سایت با احتمالات متعارف منتخب و احتمالات مختلف دیگر در تضاد هستند. این احتمال وجود دارد که شما نیاز به انجام برخی تجزیه و تحلیل برای تعیین علت اصلی داشته باشید.

نتیجه

ما امیدواریم که این راهنما به شما کمک کرده باشد که بفهمید چه چیزی، کجا و چرا استفاده از تگ متعارف چیست. حتماً برچسب‌های متعارف خود را مرور کنید و ببینید کجا می‌توان پیشرفت‌هایی انجام داد تا به اطلاعات دلخواه شما توسط موتورهای جستجو توجه شود.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: لوئیس مولینرو/شاتراستاک





منبع

مطالب مرتبط