UX بخشی از کار است


گاهی اوقات بهینه سازان موتورهای جستجو چنان درگیر جزئیات کار می شوند که هدف اصلی هر وب سایت را فراموش می کنند.

برای رتبه‌بندی بالاتر در صفحه نتایج جستجو، الگوریتمی بازی نمی‌کند – بلکه ارائه اطلاعات به انسان‌های واقعی و زنده است.

و این به ایجاد تجارب با کیفیت ختم می شود.

این یک منطق ساده است: اگر یک بازدیدکننده از سایت شما گیج یا ناامید شده باشد، قبل از اینکه بتواند اقدامی انجام دهد – که می تواند شامل خرید، پر کردن یک فرم یا حتی خواندن یک مقاله باشد، از آنجا دور می شود.

تنها به همین دلیل، UX باید برای بهینه سازان جستجو مهم باشد.

اما چیزهای بیشتری از این وجود دارد.

تجربه کاربری با کیفیت در رتبه بندی شما لحاظ می شود.

بخوان تا یاد بگیری.

SEO و UX دقیقا چیست؟

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً از قبل کمی در مورد بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می دانید.

به عبارت ساده تر، این فرآیند رتبه بندی یک صفحه وب در SERP ها (صفحه های نتایج موتور جستجو) برای پرس و جوهای مرتبط است، در نتیجه ترافیک را افزایش می دهد.

این فقط بر ترافیک بدون پرداخت یا ارگانیک به جای قرار دادن تبلیغات پولی تمرکز دارد.

اصطلاح مهم دیگری که ممکن است با آن آشنایی نداشته باشید، تجربه کاربری (UX) است که به تجربه شخص در هنگام استفاده از وب سایت شما اشاره دارد.

آیا استفاده از آن آسان است یا گیج کننده؟

آیا از نظر زیبایی شناختی دلپذیر است یا از نظر بصری نامرتب؟

آیا کارآمد است یا بی نظم و کند؟

آیا به راحتی اطلاعاتی را که مردم می خواهند ارائه می کند یا باید برای آن جستجو کنند؟

پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه مشخص می کند که آیا شما UX خوب یا بد دارید.

اما UX چه ربطی به سئو دارد؟ به عنوان یک متخصص سئو، آیا این چیزی است که باید در نظر بگیرید؟

بله: SEO و UX عملکردهای یکدیگر هستند و به طور اجتناب ناپذیری در هم تنیده شده اند.

حتی می‌توانید ادعا کنید که هر جستجوی انجام‌شده یک تجربه کاربری است، جایی که انتظارات در مورد نتایج با واقعیت در تعامل است.

برای انجام خوب سئو، باید یک طرز فکر UX را نیز اتخاذ کنید.

UX چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

در ابتدایی ترین سطح خود، گوگل تنها یک کار را انجام می دهد: ارائه بهترین پاسخ ممکن برای جستجوگران.

برای انجام این کار، غول موتور جستجو همیشه در حال تلاش است و به دنبال ایجاد یک الگوریتم دقیق تر و دقیق تر است که هدف کاربر، زمینه و سیگنال های بی شمار دیگری را برای بهبود نتایج جستجو درک کند.

چندین به روز رسانی الگوریتم، از جمله پاندا در سال 2011، پنگوئن در سال 2012، مرغ مگس خوار در سال 2013، و RankBrain در سال 2015، شامل ابزارهای پیچیده ای برای ارزیابی ارزش یک صفحه و تجربه کاربری است.

سپس این امتیاز تجربه در کنار سایر عناصر سئو «سنتی» مانند بک لینک ها و کلمات کلیدی برای تعیین رتبه بندی کلی در نظر گرفته می شود.

یک بار دیگر برای افراد پشتیبان: امتیازات UX در رتبه بندی کلی SEO لحاظ می شود.

گوگل به طور فزاینده ای بر کاربر متمرکز است و از یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی، هوش مصنوعی و سایر فناوری های نوظهور برای تعیین اینکه کدام صفحات وب بهترین پاسخ را به جستجو ارائه می دهند، استفاده می کند.

و همه آنها بخشی از UX هستند.

گوگل بیشتر به چه عوامل UX اهمیت می دهد؟

خوب، پس ما ثابت کردیم که آنها به هم متصل هستند.

حالا بیایید به جایی برسیم که UX و SEO با هم همپوشانی دارند – و این که چگونه بر موقعیت SERP شما تأثیر می گذارد.

تجربه صفحه

در ماه مه 2020، گوگل Core Web Vitals را منتشر کرد تا به صاحبان سایت کمک کند تجربه صفحه خود را اندازه گیری کنند.

بدون شک چیزی که به تکامل خود ادامه خواهد داد، شامل سه نقطه کانونی با معیارهای مربوطه است:

  • سرعت بارگذاری: زمانی که صفحه شما طول می کشد تا بزرگترین عنصر محتوا بارگیری شود.
  • تعامل: مدت زمانی که طول می کشد تا یک سایت به یک ورودی پاسخ دهد.
  • ثبات بصری: چگونه صفحه نمایش تحت تأثیر حرکات قرار می گیرد.

زمان بارگذاری صفحه برای مدت طولانی بخشی از سئو فنی بوده است. اکنون این جنبه از تجربه کاربر دارای معیارهای قابل ردیابی از Google است. از شما می خواهد که کمتر از 2.5 ثانیه هدف بگیرید.

ورودی تاخیری نیز عاملی است که می تواند باعث تجربه منفی شود. پس از کلیک کردن بر روی یک عنصر در صفحه، کاربران را مجبور نکنید تا منتظر پاسخ صفحه باشند.

ثبات بصری می تواند مشکلات واقعی را برای کاربران ایجاد کند، به خصوص اگر مکان دکمه های ورودی تغییر کند.

جهت یابی

ناوبری برای تجربه وب سایت شما بسیار مهم است – هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو صادق است.

حتی بدون نقشه سایت XML، می توانید با ارائه یک تجربه ناوبری خوب اطمینان حاصل کنید که خزنده های Google می توانند به تمام صفحات شما دسترسی داشته باشند.

Breadcrumbs به کاربران کمک می کند تا بفهمند که در کجای ساختار یک وب سایت قرار دارند و به صفحات قبلی برگردند.

اطمینان حاصل کنید که یک کاربر یا خزنده می تواند با دنبال کردن پیوندها به هر صفحه حرکت کند.

با گروه بندی صفحات مرتبط در زیر دسته ها، لینک ها را به راحتی درک کنید و وب سایت خود را سازماندهی کنید.

درباره بهبود ناوبری بیشتر بخوانید.

پاسخگویی موبایل

در سه ماهه چهارم سال 2021، ترافیک موبایل 54.4 درصد از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است.

بنابراین، اگر یک سایت واکنش گرا برای موبایل ندارید، می توانید بیش از نیمی از کاربران وب را از دست بدهید.

البته گوگل هم این را می داند.

در نوامبر 2016، موتور جستجو با شناخت چگونگی وزش باد در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های تلفن همراه، فهرست‌سازی موبایل را آغاز کرد.

تا مارس 2021، برای تعیین رتبه بندی ابتدا از سایت های تلفن همراه استفاده می کرد.

این بدان معناست که سایت موبایل شما حتی از سایت دسکتاپ شما مهمتر است.

اگر یک عنکبوت گوگل وب سایت شما را بررسی کند و متوجه شود که پاسخگویی تلفن همراه، عملکرد یا تجربه کاربری ندارد، هنگام تعیین امتیاز کیفی شما، آن را بر علیه شما حساب می کند.

اگر مطمئن نیستید که سایت شما چگونه برای کاربران تلفن همراه کار می کند، می توانید آن را با گزارش قابلیت استفاده از موبایل بررسی کنید.

تبلیغات بینابینی

با گذشت زمان، تبلیغات پاپ آپ از باز شدن در پنجره های جداگانه به نمایش در صفحه تغییر کرده است. و آن پنجره‌های بازشو – که بین کاربر و صفحه وب مورد علاقه‌اش ظاهر می‌شوند – به عنوان بینابینی شناخته می‌شوند.

وب سایت ها تمایل دارند این موارد را دوست داشته باشند زیرا فرصت های تعاملی را ارائه می دهند و توجه کاربر را متمرکز می کنند.

از سوی دیگر، بسیاری از کاربران آنها را فقط اندکی کمتر از پاپ آپ های قدیمی آزاردهنده می دانند.

گوگل آن را از هر دو طرف دیده است، و از جریمه کردن همه مطالب بینابینی در سال 2017 به موقعیتی ظریف تر تغییر می کند که به مدیران وب اجازه می دهد از این تبلیغات استفاده کنند و در عین حال آزار و اذیت جستجوگران را به حداقل برساند.

گفته می شود، به اصطلاح “تبلیغات بینابینی نفوذی” به تجربه کاربر آسیب می رساند.

این موارد عبارتند از پنجره‌های بازشو که محتوای اصلی را پوشش می‌دهند، تبلیغات مستقلی که برای دسترسی به محتوا باید نادیده گرفته شوند، و طرح‌بندی‌هایی که محتوای «بالاتر» به نظر می‌رسد بینابینی با محتوای زیر است.

به خاطر داشته باشید که برخی از موارد بینابینی ضروری مانند پنجره های بازشو رضایت کاربر وجود دارد.

امنیت سایت

اطلاعات زیادی به صورت آنلاین در دسترس است.

و این فقط آن مقاله «پنج واقعیت جذاب درباره گربه ها» نیست که مادربزرگ شما برای شما ارسال کرده است – بلکه اطلاعات شخصی، شماره کارت اعتباری و سایر اطلاعات خصوصی است.

با پیچیده‌تر شدن فناوری، فرصت‌های بازیگران بد نیز در کنار آن افزایش یافته است.

اهمیت امنیت سایبری را نمی توان به اندازه کافی مورد تاکید قرار داد، به همین دلیل است که گوگل امنیت سایت را در رتبه بندی خود قرار می دهد.

سایت‌هایی که داده‌های خود را از طریق گواهی SSL و دامنه HTTPS ایمن کرده‌اند نسبت به سایت‌های HTTP معمولی برای کاربران ایمن‌تر در نظر گرفته می‌شوند.

و در حالی که ممکن است با ایمن کردن سایت خود متوجه جهش فوری در موقعیت SERP خود نشوید، دلیل بسیار مهمتری برای انجام آن وجود دارد: اگر سایت شما برای بازدیدکنندگان خطرناک است، این فقط سئوی شما نیست که آسیب می بیند. نقض داده ها پیامدهای قابل توجهی دارد.

به عنوان مثال، اگر بدافزار سایت شما را آلوده کند، حتی می تواند به طور کامل کاهش یابد.

جنبه های سئو امنیت سایت واضح است، اما این چه ربطی به UX دارد؟

ساده است: UX فقط مربوط به سایت هایی نیست که عالی به نظر می رسند و استفاده از آنها آسان است. همچنین نحوه عملکرد یک سایت است که امنیت سایبری هدف اصلی آن است.

و البته، مردم در سایتی که احساس ناامنی می کند، معطل نمی شوند، که منجر به بازدیدهای کوتاه تر و امتیازات کمتر تجربه کاربر می شود.

بهترین روش های UX

اکنون که فاکتورهای تجربه کاربر را در رتبه بندی سئو پوشش دادیم، وقت آن است که در مورد بهترین شیوه های UX صحبت کنیم که به رتبه بندی جستجوی شما نیز کمک می کند.

ساده نگه دارید، بهینه ساز موتور جستجو (KISSEO)

طراحی UX باید بصری و آسان برای حرکت باشد. سعی کنید به کاربران کمک کنید تا آنچه را که به دنبال آن هستند با کمترین کلیک ممکن پیدا کنند.

رویکرد اول موبایل را در نظر بگیرید

افراد بیشتری با استفاده از دستگاه تلفن همراه در وب جستجو می کنند تا دسکتاپ، به این معنی که سایت شما باید در درجه اول برای آنها طراحی شود.

از سایت دسکتاپ خود غافل نشوید، اما اطمینان حاصل کنید که بر روی پاسخگویی تمرکز کرده اید تا از تجربیات خوب و رتبه بندی بهتر اطمینان حاصل کنید.

آن را سریع کنید

هیچ کس روی سایتی که بارگذاری آن برای همیشه طول می کشد منتظر نخواهد ماند.

سرعت صفحه خود را به طور مرتب آزمایش کنید تا مطمئن شوید که عقب نمانید و مشکلاتی مانند اسکریپت های غیر ضروری، تصاویر بهینه نشده و تغییر مسیرها را برطرف کنید.

یک ساختار شفاف نگه دارید

طرح بندی صفحه باید کاربرپسند باشد و اطلاعات مرتبط (مانند آنچه کاربر در جستجوی آن است) به طور برجسته نمایش داده شود.

سلسله مراتب سرصفحه محتوای شما را قابل اسکن تر می کند و به خزنده های وب کمک می کند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند.

از زبانی استفاده کنید که مخاطب شما به آن پاسخ می دهد

هر صنعت، سرگرمی یا سازمانی واژگان خاص خود را دارد.

اما بیشتر از واژگان، با افزایش جستجوی صوتی، استفاده از زبان طبیعی در متن خود بیش از هر زمان دیگری مهم شده است.

با آن بچسبید

بهترین شیوه های UX، درست مانند رویکردهای سئو، دائما در حال تغییر هستند.

بدانید که این یک روند مداوم است و آنچه امروز کار می کند ممکن است در آینده کارساز نباشد.

صبر کنید – در مورد SEO و UI چطور؟

ما مرز بین UX و UI (رابط کاربری) را کمی محو کرده ایم، اما آنها یکسان نیستند.

UX به کل تعامل کاربر با وب سایت شما اشاره دارد، در حالی که UI شامل صفحه نمایش، دکمه ها، نمادها و سایر جنبه های بصری سایت است.

به عبارت دیگر: UI بخش زیبایی شناختی سایت است.

در حالی که پیوند بین SEO و UI ضعیف تر از بین SEO و UX است، یک رابطه وجود دارد.

حداقل، یک UI موثر به جلوگیری از ترک سایت شما توسط افراد کمک می کند.

اسطوره های UX و SEO

اطلاعات نادرست زیادی در مورد نحوه تأثیر UX بر سئو وجود دارد.

بیایید نگاهی به برخی از این موارد بیندازیم.

نرخ پرش

کاربران اینترنت یک دسته بی ثبات هستند.

کاربران به دلایل مختلف از صفحه شما دور می شوند.

مشکل UX یکی از دلایل آن است. اما آنها همچنین ممکن است به سادگی اشتباه کرده باشند.

یا ممکن است به دنبال چیزی خاص و سپس آن را پیدا کرده باشند. این UX خوب است! اگر آن‌ها بدون تعامل آن را ترک کنند، جریمه کردن شما برای آن احمقانه است.

بنابراین، آیا نرخ پرش بالا لزوماً تجربه کاربری بدی را نشان می دهد؟

خیر

آیا روی رتبه بندی تاثیر می گذارد؟

خیر

گوگل در این مورد بسیار واضح بوده است: نرخ پرش این است در رتبه بندی لحاظ نشده است.

نرخ پرش در GA4 به عنوان معکوس مفیدتر خواهد بود نرخ تعامل. فاکتور زمان اضافه شده آن را مفیدتر می کند، اما صفحات خروج احتمالا هنوز آموزنده تر هستند.

Pogo-Sticking

اغلب ادعا شده است که pogo-sticking – که به عمل تعویض سریع جلو و عقب بین صفحات وب و نتایج جستجو اشاره دارد – نشانه بدی است.

با این حال، جان مولر گوگل بیان کرده است که این سیگنالی برای موتور جستجو در مورد کیفیت سایت شما نیست. دلایل زیادی وجود دارد که یک کاربر ممکن است با استفاده از UX شما ارتباطی نداشته باشد.

همه چیز نیاز به یک تصویر دارد

برخی از افراد به شما خواهند گفت که هر صفحه وب باید یک تصویر داشته باشد، مهم نیست که چه اتفاقی می افتد – حتی اگر یک عکس استوک باشد که کاملاً نامناسب به نظر می رسد. آنها می گویند که این متن را می شکند و به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری می دهد.

این دروغ است.

در حالی که استفاده از تصاویر خوب است، تصاویر با کیفیت پایین یا نامرتبط به اندازه سازماندهی واضح اطلاعات شما به تلاش های UX یا SEO شما کمک نمی کند. تعداد زیاد تصاویر یا تصاویر بسیار بزرگ می توانند با افزایش زمان بارگذاری بر روی UX تأثیر منفی بگذارند.

UX و SEO باید مکمل یکدیگر باشند

در این مرحله، باید مشخص شود که چگونه UX و SEO با هم کار می کنند تا تجربیات مثبتی را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو ایجاد کنند.

كاربران مركز هر دو رشته هستند – كه با كار كردن با هم مي توانند به دستاوردهاي بيشتري دست پيدا كنند تا اينكه هر يك به طور مستقل عمل كنند.

به یاد داشته باشید: وب سایت شما برای انسان واقعی و زنده در سمت دیگر وجود دارد، نه ربات که توسط موتور جستجو ارسال می شود.

تجربه را برای آنها بهبود بخشید، و موقعیت SERP شما از همین روند پیروی خواهد کرد.

5 حوزه کلیدی که UX بر سئو تاثیر می گذارد

در اینجا پنج عنصر کلیدی UX وجود دارد که بر SEO به عنوان یک برگه تقلب تأثیر می‌گذارند که می‌توانید با مطالعه بیشتر به آنها مراجعه کنید. توصیه می کنیم حداقل قطعات دسترسی را بررسی کنید.

  • دسترسی:
  • ناوبری سایت و صفحه آرایی:
  • سرعت بارگذاری صفحه:
  • طراحی پاسخگویی/موبایل اول:
  • امنیت سایبری:

تصویر ویژه: Chaosamran_Studio/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط