آیا گوگل سایت هایی را که شبیه هم هستند جریمه می کند؟
جان مولر از گوگل به این سوال پاسخ داد که آیا گوگل سایت هایی را که تقریباً یکسان هستند جریمه می کند؟ مولر از نمونه هایی از سطوح مختلف شباهت بین سایت ها استفاده کرد و پیشنهاد داد که از کدام یک اجتناب شود.
آیا گوگل به سایت هایی که شبیه هم هستند رتبه بندی می کند؟
سوالی که پرسیده شد این بود که آیا دو سایتی که شبیه به هم هستند همچنان می توانند در جستجوی گوگل رتبه بندی کنند یا خیر.
هیچ اشاره ای به شباهت محتوا وجود نداشت، اما جان آن سناریو را نیز در پاسخ خود گنجاند.
این سوالی است که پرسیده شد:
“ما در حال برنامه ریزی برای به اشتراک گذاشتن یک Backend و Frontend برای دو برند خود هستیم.
ما با هر دوی آنها در گوگل رتبه خوبی داریم.
اگر از ساختار HTML، اجزای یکسان، چیدمان و ظاهر و احساس یکسان بین برندهای مختلف استفاده کنیم، خطر جریمه چقدر بزرگ است؟
چیزی که متفاوت خواهد بود لوگو، فونت و رنگ است.
یا پیشنهاد میکنید که به همان فرانت اند مهاجرت کنید، اما تجربه متفاوت بین دو برند را حفظ کنید؟»
هیچ جریمه ای برای شبیه بودن به سایت دیگر وجود ندارد
جان مولر تأیید کرد که اگر سایتها تقریباً یکسان به نظر برسند، این امر باعث ایجاد یک اقدام منفی برای رتبهبندی در نتایج جستجو نمیشود.
او گفت:
“در ابتدا، هیچ جریمه یا اقدام دستی هرزنامه وب برای داشتن دو وب سایت تقریباً یکسان وجود ندارد.”
سپس او گفت که گوگل چگونه با دو وب سایتی که ساختار URL و محتوای یکسانی دارند مدیریت می کند.
او در ادامه پاسخش گفت:
گفته میشود، اگر آدرسهای اینترنتی و محتوای صفحه در این دو وبسایت یکسان باشد، آنچه میتواند برای صفحات یکسان اتفاق بیفتد این است که سیستمهای ما ممکن است یکی از صفحات را به عنوان صفحه متعارف انتخاب کنند.
این بدان معناست که ما خزیدن، نمایه سازی و رتبه بندی خود را روی آن صفحه متعارف متمرکز می کنیم.
برای صفحاتی که یکسان نیستند، به طور کلی هر دوی آنها را ایندکس می کنیم.
به عنوان مثال، اگر سند یکسانی در هر دو وب سایت دارید، ما یکی را انتخاب می کنیم و فقط آن را در جستجو نشان می دهیم.
در عمل، اغلب خوب است.
اگر نیاز دارید که هر دو صفحه در جستجو نشان داده شوند، فقط مطمئن شوید که تفاوت قابل توجهی دارند، نه فقط با یک لوگو یا طرح رنگ تغییر یافته.
گوگل کپی برداری را با Canonicalization کنترل می کند
پاسخ جان جالب است زیرا بینشی در مورد نحوه برخورد Google با محتوای تکراری واقعی که در آن کل محتوا یکسان است را ارائه می دهد.
در این مورد او می گوید که یک نسخه از محتوا را متعارف می کند، به این معنی که یک نسخه از محتوا را برای اهداف رتبه بندی انتخاب می کند.
این میتواند برای سایتهایی که محتوای وبسایت خود را به اشتراک میگذارند، مشکل ایجاد کند، به همین دلیل است که برای وبسایتها مهم است که ناشر محتوای سندیکایی را ملزم به استفاده از یک متعارف بین دامنهای کنند.
دلیلی برای عدم وجود جریمه
در سال 2013، مهندس جستجوی گوگل (در آن زمان) مت کاتز گفت که تا 30 درصد از کل محتوای وب تکراری است زیرا این وضعیت عادی اینترنت است.
او این آمار را به عنوان بخشی از توضیح درباره اینکه چرا گوگل محتوای تکراری را جریمه نمی کند، ذکر کرد، زیرا سایت های بی گناه رتبه خود را از دست می دهند.
آیا داشتن دو وب سایت تقریباً یکسان جریمه ای دارد؟
پاسخ منفی است، تا زمانی که خود محتوا یکسان نباشد.
نقل قول
پاتوق Google After Hours را در نقطه 11 دقیقه ای که جان مولر به سؤال درباره وب سایت های تقریباً یکسان پاسخ می دهد تماشا کنید.
تصویر برجسته توسط Shutterstock/The Faces