چرا دادههای جستجو دادههای هوش بازار قدرتمند هستند؟
بازاریابان هر روز با داده های جستجو کار می کنند، اما ما به شدت از پتانسیل آن استفاده نمی کنیم.
بذار توضیح بدم
دادههای جستجو میتوانند انواع چیزها را در مورد بازارها، مخاطبان، رفتار و ترجیحات به ما بگویند. این منبع اطلاعاتی است که فراتر از سئو، تصمیمات تجاری هوشمندانه تر، بهتر و به موقع تر را به شما اطلاع می دهد.
در این مقاله، من شما را با روشی متفاوت از نگاه کردن به «دادههای جستجو» آشنا میکنم.
ما در مورد منابع، اطلاعاتی که باید استخراج کنیم و نحوه استفاده از آن برای رسیدن سریع به بینش قدرتمند صحبت خواهیم کرد.
داده های جستجو چیست؟
داده های جستجو به هر داده ای گفته می شود که هنگام جستجوی کاربر در یک وب سایت عمومی با وارد کردن یک رشته جستجو برای یافتن اطلاعات مرتبط (محصولات، اطلاعات یا پاسخ ها) از یک کتابخانه با محتوای مختلف (صفحات وب سایت، رسانه) منتشر شده از منابع مختلف (وب سایت ها، سازندگان). ).
هنگامی که افراد این نوع جستجو را انجام می دهند، اقدام مستقیمی بر اساس نیاز انجام می دهند. به بیان ساده تر، داده های جستجو «تقاضای فعال» است.
نگاه کردن به رفتار جستجو در مقیاس، راه جدیدی را برای سنجش تقاضا برای کل صنایع، عمودی خاص، موضوعات منحصر به فرد، برندهای فردی و فراتر از آن باز می کند. این فرآیند به عنوان هوشمندی بازار دیجیتال شناخته می شود.
هوش بازار دیجیتال چیست؟
هوشمندی بازار دیجیتال هزاران تا (گاهی) میلیونها نقطه داده دیجیتال را – از دادههای عمومی و اخلاقی – جمعآوری و تجزیه و تحلیل میکند تا به بینشهایی برسد که به طور سنتی به بررسی کیفی نیاز دارد.
با این تفاوت که سرعت آن بسیار سریعتر از نقشه برداری است، و اغلب، دقیق تر است زیرا:
- دادهها رفتار واقعی افراد واقعی را منعکس میکند که از سوگیری یا تأثیر نظرسنجی فارغ هستند.
- مجموعه داده های گسترده ای را در چند روز (در مقابل هفته ها یا حتی ماه ها) جمع آوری می کند و از به موقع بودن و مرتبط بودن اطمینان حاصل می کند.
- مجموعه دادهها حاوی دادههای بسیار بیشتری هستند که بخشهای عظیمی از جمعیت را نشان میدهند (در مقابل یک نمونه نظرسنجی کوچک).

دادههای جستجو یکی از ورودیهای اولیه در هوش بازار دیجیتال است، زیرا دادههای رفتار واقعی کاربر را با هزینه بسیار کم فراهم میکند.
توجه داشته باشید: DMI زمانی که به صنایع تثبیت شده با ردپای دیجیتالی معنادار نگاه میکنید موثرترین است – برای همه چیز کار نمیکند!
داده ها را از کجا دریافت کنیم؟
وقتی بیشتر ما به «دادههای جستجو» فکر میکنیم، به دادههای Google فکر میکنیم. و اشتباه نکنید، این قطعه بزرگی از پازل است. گوگل همچنان غول بازی جستجو است!
اما بیشتر و بیشتر، مردم به دنبال اطلاعات خارج از گوگل هستند. در واقع، برخی از منابع داده از TikTok به عنوان بزرگترین موتور جستجوی جهان برای کاربران Gen-Z نام می برند – نه گوگل.
بنابراین، وقتی در مورد داده های جستجو صحبت می کنیم، هنوز در مورد گوگل و سایر موتورهای جستجو صحبت می کنیم.
اما ما همچنین از سیلو خارج میشویم و اذعان میکنیم که منابعی مانند YouTube، Pinterest، TikTok و غیره منابعی هستند که کاربران در آن تقاضای فعال نشان میدهند.
مجموعه دادههای هر کدام برای هوش بازار دیجیتال بسیار ارزشمند هستند، زیرا میتوانیم با هزینهای ناچیز از طریق APIها، ابزارهای گزارشدهی خاص پلتفرم و ابزارهای شخص ثالث از آنها بهره ببریم.
(برای بسیار ارزان تر از بینش مصرف کننده سنتی کار می کند!)
- کنسول جستجوی گوگل
- تبلیغات گوگل
- Youtube API.
- Google Trends.
- ابزارهای شخص ثالث مانند Semrush یا Ahrefs.
- پینترست.
- TikTok.

کدام داده های جستجو معنادار هستند؟
اکنون که مشخص کردهایم در واقع از کجا منبع دادهها را تامین میکنیم، چه چیزی را دنبال میکنیم؟
معیارهایی که روزانه با آنها کار می کنیم، ورودی های خام محاسباتی هستند که به سؤالات کسب و کار بزرگ پاسخ می دهند:

- حجم کلمه کلیدی تعداد دفعاتی که مردم بطور فعال در هر زمان به دنبال محصولات، اطلاعات یا برندها می گردند را کمیت می کند.
- حجم هشتگ اندازه گیری می کند که چه مقدار از چشم انداز محتوا توسط یک موضوع یا نام تجاری اشباع شده است.
- هدف کلمه کلیدی مکان افراد در سفر مشتری به علاوه رفتار و زبان مشترک در مراحل مختلف قیف را مشخص می کند.
- تحقیق در مورد رقبا تقاضا برای برندهای سیب را با سیب مقایسه می کند، به علاوه اینکه هر کدام چقدر تقاضا را در چشم انداز جذب می کنند.
- روندهای تاریخی یک عکس فوری واضح از تغییرات تقاضا برای نشان دادن خط روند برای هر حوزه موضوعی در طول زمان ایجاد کنید.
داده های جستجو در مورد بازار چه چیزی می توانند به ما بگویند؟
هوش بازار دیجیتال میتواند به بسیاری از سوالاتی که تیمهای بازاریابی و حتی رهبران کسبوکار مرتباً با آنها مواجه میشوند، پاسخ دهد.
بیایید به برخی از رایجترین آنها نگاهی بیندازیم و نشان دهیم که چگونه DMI میتواند با استفاده از دادههای جستجو، بینشهای سریعی به دست آورد.
آیا بازار سالانه رشد کرد یا کوچک شد؟
این اساساً تمرینی برای جمعبندی تقاضای فعال برای عبارات جستجویی است که برای تجارت یا صنعت شما اعمال میشود.
در یک مفهوم کلاسیک بینش مصرف کننده، اندازه بازار به طور کلی به عنوان کل بازار آدرس پذیر شناخته می شود.
برای تعیین کمیت TAM با استفاده از دادههای جستجو، کل حجم کلمه کلیدی سال را در میان عبارات جستجوی مرتبط محاسبه کنید. با استفاده از ابزار شخص ثالث مانند Semrush یا Ahrefs می توانید حجم کلمه کلیدی را در مقیاس منبع و صادر کنید.
هنگامی که کل TAM خود را برای هر دو سال به دست آوردید، آنها را برای تعیین کمیت تفاوت سالانه مقایسه کنید. از نظر یک محاسبه، چیزی شبیه به این است:
[Total volume: Relevant keywords in year A] - [Total volume: Relevant keywords in year B] = YoY change in market size
آیا یک عامل خارجی تأثیر دارد؟
تاکتیکهای تجاری شما میتواند باعث جهش یا کاهش عملکرد شود، اما میتواند چیزی باشد که کاملاً از کنترل شما خارج است.
رهبری می خواهد بداند که آیا این جزر و مد است یا کاری که «قایق» (تیم بازاریابی شما) انجام می دهد.
گاهی اوقات، سریعترین و سادهترین راه برای گفتن این است که به دادههای جستجو روی آورید – به ویژه دوست ما که اغلب نادیده گرفته میشود، Google Trends.
به عنوان مثال، بیایید نگاهی به یک مورد ساده از یک عامل خارجی که باعث افزایش تقاضا برای یک سرویس می شود بیاندازیم. به طور خاص، آیا المپیک باعث افزایش تقاضا برای درس های ژیمناستیک شد؟
ما می دانیم که المپیک بین 26 ژوئیه و 11 اوت 2024 برگزار شد. اکنون، باید بدانیم که جستجوهای “درس های ژیمناستیک” در این پنجره در مقایسه با سایر دوره های زمانی خارج از المپیک چگونه است.

از داده ها مشخص است که علاقه به درس های ژیمناستیک در طول پنجره المپیک افزایش قابل توجهی داشته است.
ما شاهد افزایش بسیار کمتری در طول پنجره بازیهای المپیک 2020 (23 ژوئیه – 8 اوت 2021) هستیم، اما احتمالاً میتوانیم این را به COVID-19 و محدودیتها/رفتارهای مرتبط نسبت دهیم.
این نوع بینش فقط برای سنجش تاثیر جزر و مد صنعت بر عملکرد ارزشمند نیست.
همچنین برای تعیین زمان تکیه بر محصولات، اطلاعات یا روندهای خاص از طریق اهرم هایی مانند افزایش هزینه های پرداختی، راه اندازی کمپین های اجتماعی، یا تغییر آمیخته بازاریابی کلی برای پاسخگویی به لحظه، بسیار ارزشمند است.
تقاضا برای برند ما چگونه مقایسه می شود؟
دادههای جستجو به ما امکان میدهد تقاضای فعال برای برند A را با تقاضای فعال برای برند B مقایسه کنیم تا به این سوال قدیمی پاسخ دهیم.
برای این تمرین، حجم کلمات کلیدی را برای هر جستار که حاوی نام برند A در رشته است، بکشید. سپس، همین کار را برای برند B در همان بازه زمانی انجام دهید.
حجم کلمه کلیدی را برای هر برند مربوطه اضافه کنید تا به کل برند برسید. سپس، تفاوت را محاسبه کنید تا متوجه شوید که آنها چگونه روی هم قرار می گیرند.
[Total volume: Brand A branded KWs over X months] - [Total volume: Brand B branded KWs over X months] = Difference in active brand demand
آیا ما به اندازه کافی قابل مشاهده هستیم تا آگاهی را افزایش دهیم؟
چشم انداز جستجو یک گفتگوی بزرگ است. «اشتراک صدا» می تواند به شما بگوید که برند واقعاً در چه مقدار از مکالمه شرکت می کند.
این اندازهگیری، حجم کل کلمه کلیدی را که یک برند برای آن رقابت میکند، به عنوان درصدی از حجم کل فرصتهای کلمه کلیدی ممکن و مرتبط برای نام تجاری، در نظر میگیرد.
از آنجایی که تنها 0.44٪ از کاربران از صفحه دوم نتایج جستجو بازدید می کنند، با شناسایی کلمات کلیدی که در آن یک نام تجاری در صفحه اول رتبه بندی می شود (اعم از قرارگیری سنتی، قطعه برجسته یا مرورهای AI) شروع کنید. زیرا اگر در صفحه اول نباشد، در بیشتر موارد یک برند در واقع رقابت نمی کند.
حجم کل این کلمات کلیدی را محاسبه کنید، آن را بر حجم کل در تمام فرصتهای کلمه کلیدی مرتبط (بدون توجه به رتبهبندی) تقسیم کنید و در 100 ضرب کنید.
( Brand-eligible keyword volume] / [Landscape keyword volume] ) x 100 = [% Share of Voice]
با یک تغییر ساده در دیدگاه شروع می شود
نگاه کردن به اعداد آشنا به روشهای جدید شروع به بازگشایی روایتهای مهم تجاری میکند.
و با داده های جستجو متوقف نمی شود!
دادههای پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و سایتهای فروم فرصتهای منحصربهفرد خود را برای درک بیشتر بازارها از طریق دریچه تعامل و رفتار مصرفکننده دارند.
مرحله اول، تغییر ذهنی از داده های جستجو به داده های تقاضا است.
این یک تغییر ظریف است که میتواند ما را از شیوهی پنهان نگاه کردن به دادهها خارج کند. شکستن این دیوارها کلیدی است که باعث می شود هوشمندی بازار دیجیتال برای شما کار کند.
پیش بروید و آن پاسخ های روشنگر را بیابید – با سرعت تجارت مدرن.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: ImageFlow/Shutterstock