چرا گوگل سهم بازار خود را در اتحادیه اروپا از دست می دهد؟


اکثر بازاریابان متوجه نیستند که گوگل در حال از دست دادن سهم بازار جستجو در کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.

اعتبار تصویر: کوین ایندیگ

کاهش سهم بازار در زمانی رخ می دهد که کسب و کار گوگل در محاصره است:

  • وزارت دادگستری به دلیل شکایت علیه آلفابت، گوگل را از کروم و اندروید جدا کرد. (من شکایت و نتایج بالقوه را در مونوپولی خلاصه کردم.)
  • وزارت دادگستری یک شکایت جداگانه علیه تجارت تبلیغاتی گوگل دارد.
  • کانادا به تازگی از گوگل به دلیل اقدامات ضدرقابتی در تبلیغات آنلاین شکایت کرده است.
  • ChatGPT، Perplexity & Co در حال رشد ذهن و سهم بازار هستند. (من ظهور شهابی ChatGPT را در جستجوی ChatGPT پوشش دادم.)
  • گوگل در اتحادیه اروپا با قوانین DMA (قانون بازاریابی دیجیتال) مواجه است که من در 2 اینترنت در مورد آن نوشتم.

بنابراین، این سوال دو جنبه دارد: کاهش سهم بازار چقدر اهمیت دارد و محرک آن چیست؟

پاسخ کوتاه این است که این افت بیشتر از آن چیزی است که Alphabet بخواهد بپذیرد.

به رقبا اکسیژن می دهد و بدن را در مبارزه با عوامل خارجی ضعیف می کند. درآمد گوگل همچنان قوی است، اما سهم بازار تبلیغات در حال کاهش است.

به نظر می رسد ترکیبی از مقررات، رقبا و احساسات منفی نسبت به گوگل مسئول این کاهش است.

مفهوم این امر این است که بازاریابان به طور فزاینده ای نیاز به ردیابی و بهینه سازی برای موتورهای جستجوی بیشتر دارند، اما میدان بازی پراکنده تر نیز می تواند فرصتی برای ترافیک ارجاع بیشتر از موتورهای جستجو به وب سایت ها باشد.

در گوگل چه می گذرد؟

اعتبار تصویر: کوین ایندیگ

سهم بازار گوگل طی 10 سال گذشته در فرانسه 5.6- درصد (درصد) و در آلمان -3.3 درصد کاهش یافته است.

StatCounter از زمان اندازه گیری داده ها در ژانویه 2009 هرگز چنین سهم پایینی را ثبت نکرده است.

فرانسه و آلمان تنها نیستند. اکثر کشورهای اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته شاهد کاهش سهم گوگل در بازار بودند (موبایل):

  • اتریش: -4.1 ص.
  • لهستان: -3.1 صفحه
  • سوئیس: -2.3 ص.
  • هلند: -2.1 pp.
  • دانمارک: -1.5 صفحه

بزرگنمایی بیشتر نیز چیزها را تغییر نمی دهد. سهم بازار گوگل در 12 ماه گذشته (موبایل):

  • فرانسه: -4.6 ص.
  • اتریش: -3.2 ص.
  • لهستان: -2.4 صفحه
  • آلمان: -2.1 ص.
  • سوئیس: -1.3 صفحه
  • هلند: -1.0 pp.
  • دانمارک: -1.0 pp.

چه خبر است؟ هنگامی که به تغییر روند نگاه می کنیم، تصویر واضح تر می شود. دو نقطه عطف وجود دارد: نوامبر 2018 و آوریل 2024.

اعتبار تصویر: کوین ایندیگ

این داده ها نشان می دهد که از حدود آوریل، یک ماه پس از معرفی صفحه نمایش های انتخابی اندروید و اپل برای مرورگرها و موتورهای جستجو، از گوگل فاصله گرفته است.

به عبارت دیگر، گوگل دیگر نمی تواند موتور جستجوی پیش فرض در دستگاه های موبایل و دسکتاپ باشد. ما شروع به دیدن نتایج می کنیم.

با این حال، همه کشورها شاهد سقوط نیستند. چرا؟

چرا برخی از کشورها مسطح هستند؟

سهم بازار گوگل در همه کشورهای اتحادیه اروپا کاهش نمی یابد، به عنوان مثال:

  • پرتغال
  • اسپانیا
  • ایتالیا
  • ایرلند

چطور؟ این کشورها بخشی از اروپا هستند و کاربران صفحه انتخابی را می بینند.

پاسخ دستگاه هاست. کشورهای ذکر شده در بالا، سهم بازار خود را در دسکتاپ از دست دادند، اما نه موبایل.

اعتبار تصویر: کوین ایندیگ

این در همه جای اتحادیه اروپا اتفاق می افتد. در پنج سال گذشته، گوگل -2.1٪ از بازار موبایل را در مقایسه با -10٪ در دسکتاپ در اتحادیه اروپا از دست داده است.

چرا؟

بخش بزرگی از دلیل، قرارداد توزیع انحصاری با اپل است.

ویندوز سیستم عامل دسکتاپ غالب است، با +75٪ در اتحادیه اروپا، عمدتا به دلیل تسلط آن در محاسبات شرکتی. MacOS تنها 15.1 درصد دارد.

در حالی که اندروید (سیستم عامل گوگل) نیز با 66.5 درصد سهم بازار موبایل را در اختیار دارد، آی او اس اپل 33 درصد است.

و از آنجایی که گوگل موتور جستجوی پیش‌فرض در دستگاه‌های اپل با پرداخت هزینه ۲۰ میلیارد دلاری است، موقعیت آن در اتحادیه اروپا در تلفن همراه قوی‌تر است – تا زمانی که صفحه انتخاب اجباری DMA در ماه مارس ظاهر شود.

اعتبار تصویر: کوین ایندیگ

اما در مورد کشورهایی که قبل از ماه مارس، سهم بازار گوگل کاهش یافته است، چطور؟ خیلی قبل!

چرا نزول در برخی کشورها زودتر شروع می شود؟

اعتبار تصویر: کوین ایندیگ

گوگل در نوامبر 2018 سهم بازار خود را در کشورهایی مانند آلمان و پرتغال از دست داد. بنابراین، باید چیز دیگری به جز صفحه نمایش های انتخابی و پویایی های خاص دستگاه در جریان باشد.

دو اتفاق در سال 2018 رخ داد: اول، GDPR، قانون حفاظت از داده های اروپا، در ماه مه 2018 اجرایی شد. دوم، اتحادیه اروپا آلفابت را 4.34 میلیارد یورو به دلیل نقض آنتی تراست مربوط به تسلط بر بازار اندروید جریمه کرد.

هر دو رویداد مستقیماً سهم بازار گوگل را کاهش ندادند، اما دوره‌ای از بی‌اعتمادی به گوگل را آغاز کردند که فضا را به رقبای کوچک‌تری مانند DuckDuckGo و Bing داد.

اروپایی‌ها نسبت به حریم خصوصی بسیار حساس‌تر هستند، به این معنی که جریمه‌های نظارتی و قوانین حفظ حریم خصوصی بر رفتار مصرف‌کننده بسیار بیشتر از ایالات متحده تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، موتور جستجوی حریم خصوصی اروپایی StartPage 56٪ از جستجوها را از اتحادیه اروپا و 21٪ را از ایالات متحده دریافت می کند.

کاربران به دلیل نگرانی های مربوط به حریم خصوصی، کمتر از Google بازدید می کنند. فرانسه در نوامبر 2018 اعلام کرد که از گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض برای برخی وزارتخانه ها استفاده نمی کند.

صفحه نمایش های انتخابی و درک عمومی بزرگترین محرک های سقوط گوگل هستند. گوگل ترافیک ارجاعی کمتری به وب سایت ها ارسال می کند. بنابراین، چه تاثیری دارد؟

چه کسی برنده است که گوگل چه چیزی را از دست می دهد؟

اعتبار تصویر: کوین ایندیگ

بزرگترین برنده سقوط گوگل بینگ است. موتور جستجوی همیشه دوم بزرگترین منفعت از سقوط گوگل است.

بسیار محتمل است که ChatGPT و وابستگی نزدیک آن به مایکروسافت به موتور جستجوی آن در اروپا بیش از آنچه در ابتدا تصور می شد رونق بخشید، اما Bing نیز گزینه دوم در ذهن مخالفان است.

در حال حاضر، این اعداد هنوز بادام زمینی هستند، و موتورهای جستجو مانند DuckDuckGo، Ecosia، و QWANT نتایج جستجو را از Bing و Google مجوز می دهند. بنابراین، می‌توان گفت که گوگل و بینگ برنده می‌شوند.

با این حال، Ecosia و QWANT در حال کار بر روی یک فهرست مشترک وب برای مستقل شدن از سایر موتورهای جستجو هستند.

چقدر دیگر تا زمانی که DuckDuckGo و دیگران شاخص خود را نیز اعلام کنند؟ وقتی آلفا ضعیف تر می شود، حیوانات کوچکتر فرصت را حس می کنند.

با وجود کاهش سهم بازار، درآمد جستجوی گوگل همچنان در مقیاس خود به سرعت در حال رشد است. چرا؟

  1. سهم بازار لازم نیست با حجم جستجو یا جستجوهای قابل درآمدزایی مرتبط باشد.
  2. تعداد جستجوهای موبایلی بیشتر از دسکتاپ است و جستجوهای موبایلی به میزان کمتری کاهش می یابد.
  3. گوگل همچنان در بازارهای دیگر تسلط دارد – اتحادیه اروپا ممکن است برای ایجاد ضربه ای در درآمد گوگل کافی نباشد که این شرکت نتواند آن را جبران کند.
  4. گوگل در کسب درآمد از جستجو تهاجمی تر از کاهش سهم بازار بوده است.

رشد نسبی درآمد تبلیغات که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به زیر 50 درصد برسد، می‌تواند شاخص بهتری نسبت به رشد مطلق باشد.

همچنین می‌خواهم به یک هشدار در داده‌ها اشاره کنم: StatCounter داده‌ها را با اندازه‌گیری ترافیک ارجاع در ۱.۵ میلیون سایت جمع‌آوری می‌کند. این احتمال وجود دارد که گوگل ترافیک کمتری را به وب‌سایت‌ها ارسال کند و آن را برای خود نگه دارد، بر روی اعداد تأثیر می‌گذارد.

پیامدها چیست؟

کاهش سهم بازار گوگل در اتحادیه اروپا، همراه با راهکارهای بالقوه ضد انحصار (مانند پایان اجباری توافقنامه توزیع با اپل) و رقابت بیشتر، احتمالاً جستجو را بیشتر متلاشی خواهد کرد.

به عبارت دیگر، ما ممکن است برای موتورهای جستجوی بیشتر (دوباره) بهینه سازی کنیم. اکثر آنها ممکن است در رتبه بندی مشابه عمل کنند، اما ممکن است به صاحبان سایت نیاز داشته باشند تا اقدامات نمایه سازی اختصاصی، مانند ادغام با IndexNOW Bing را انجام دهند.

وقتی مشخص شد که ChatGPT از نتایج Bing برای ویژگی جستجوی خود استفاده می کند، قبلاً ابزارهای وب مستر Bing را پاک کردیم. بعدش چی؟ ابزارهای وب مستر گیجی؟ با افزایش سهم بازار، متخصصان سئو باید توجه بیشتری به Bing داشته باشند.

موتورهای جستجوی دیگر هنوز ابزارهای وب مستر ندارند – در کمال تعجب. چه راهی بهتر از یک پورتال برای تقویت رابطه با صاحبان سایت؟ اما با شاخص های مستقل فزاینده، این می تواند به زودی به واقعیت تبدیل شود.

از قضا، دعوای انحصاری علیه گوگل درست زمانی مطرح می شود که این شرکت رقابت بیشتری پیدا می کند. یک درصد از سهم بازار غولی مانند آلفابت می تواند یک تک شاخ با 1.75 میلیارد دلار ARR ایجاد کند.

مرورگرها نقش مهمی در جنگ موتورهای جستجو دارند. وزارت دادگستری بر کروم فشار می آورد تا از گوگل خارج شود و OpenAI در حال کار بر روی مرورگر خود است.

به نظر من، OpenAI باید Arc را بخرد. در هر صورت، مرورگرها رابط کاربری نهایی اینترنت هستند و اطلاعات بیشتری نسبت به موتورهای جستجو برای کاربر ارائه می دهند.

من می خواهم واضح بگویم که فکر نمی کنم گوگل محکوم به شکست باشد. گوگل تمام عناصر لازم را دارد تا در «دنیای جدید هوش مصنوعی» در صدر قرار گیرد. تنها دلیل شکست آن ایستادن در راه خودش است.


فرانسه برای بازپس گیری استقلال آنلاین خود، گوگل را کنار می گذارد

OpenAI در نظر دارد گوگل را با مرورگر مورد نظر قرار دهد


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو



منبع

مطالب مرتبط