5 روشی که SEO و بازاریابان دیجیتال از ChatGPT استفاده می کنند
داستان علمی تخیلی به واقعیت تبدیل می شود! اکنون میتوانیم با هم تعامل داشته باشیم و از چیزهایی استفاده کنیم که عادت داشتیم روزانه در فیلمها ببینیم.
یکی از فناوری های انقلابی اخیر ChatGPT است که نحوه کار ما را بسیار تغییر خواهد داد!
به عنوان یک برنامه نویس، در ابتدا باور نداشتم که بتواند کارهای پیشرفته را حل کند، اما از اینکه دیدم چقدر می تواند در زندگی روزمره من مفید باشد، شگفت زده شدم. بنابراین شروع کردم به بازی کردن و راههایی را که آن را مفید میدانستم و میخواستم به اشتراک بگذارم، پیدا کردم.
در اینجا پنج مثال ChatGPT و روشهای مفیدی وجود دارد که SEO و بازاریابان میتوانند از آن برای کارهای بازاریابی روزانه استفاده کنند.
نوشتن عبارات منظم در گزارش تجزیه و تحلیل
از عبارات منظم می توان در تهیه گزارش های تحلیلی مانند کنسول جستجوی گوگل یا گوگل آنالیتیکس استفاده کرد. عبارات منظم یکی از خسته کننده ترین کارهایی است که من می شناسم و ممکن است واقعاً کار را کند کند. برای بازاریابان، این امر حتی سخت تر است زیرا آنها پیشینه فنی ندارند.
بیایید به مثالی از گزارش GSC نگاه کنیم که از فیلتر کردن توسط regexp پشتیبانی می کند.
اگر شما یک بازاریاب بدون پیشینه فنی هستید، ممکن است استفاده از این ویژگی برای شما سخت باشد و خود را محدود به چند regexps اولیه کنید که می توانید با جستجو در انجمن های مرتبط با توسعه دهنده پیدا کنید.
اکنون ChatGPT را در اختیار دارید!
فقط به ChatGPT بروید و بپرسید:compose regular expression which starts with “How To” or “What is” case insensitive using RE2 syntax
”
آره!
(?i)^(?:How To|What is)
کار را فورا انجام داد. فقط کافی است در قسمت فیلتر GSC کپی و جایگذاری کنید، و همه پرس و جوهایی را خواهید داشت که برای بهینه سازی طرحواره پرسش های متداول یا نحوه انجام کار مناسب هستند.
خیلی آسان است، اینطور نیست؟
می توانید از آن برای نوشتن regexp برای گزارش های GA نیز استفاده کنید. برای مثال، فرض کنید میخواهید گزارشی را فیلتر کنید که در URL عبارت «Samsung» و «phone» وجود دارد. فقط از ChatGPT بپرسیدcompose regular expression which contains words “Samsung” and “phone” case insensitive using RE2 syntax
“.
فقط لازم به ذکر است که ذکر “RE2 syntax” در دستور بسیار مهم است، زیرا داشبوردهای گزارش گوگل از این نحو پشتیبانی می کنند.
فرمول های صفحه گسترده پیچیده را بنویسید
همه با Excel یا Google Sheets کار می کنند. این در زندگی کاری روزمره همه است، و میدانید که گاهی اوقات نوشتن فرمولهای صفحهگسترده دشوار است، زیرا باید برای یافتن نام تابع مورد نیاز خود تحقیق کنید و سپس 10 تا 15 دقیقه برای یافتن چگونگی کارکرد آن صرف کنید.
اکنون فقط باید از ChatGPT فرمانی مانند:Google Sheet formula which copies all rows from sheet1 where column "A" contains word "iphone"
“.
و خیلی طول نکشید که راه حل پیدا شد.
اما، فرمولی که داد =QUERY(Sheet1!A:Z, "SELECT * WHERE A CONTAINS 'iphone'", "Sheet2!A1")
یک خطای کوچک دارد البته، ChatGPT همیشه پاسخ های 100٪ درست را ارائه نمی دهد، اما ممکن است اشتباه کنید. شما باید گاهی اوقات بررسی کنید و آن را به صورت دستی تعمیر کنید. فرمولی که من دریافت کردم 99٪ درست است، به جز پارامتر 3 نباید وجود داشته باشد. بنابراین من آن را به صورت دستی حذف کردم و اکنون دارم =QUERY(Sheet1!A:Z, "SELECT * WHERE A CONTAINS 'iphone'")
که کاملا کار می کند!
تبدیل سفارشی پیکسل را تنظیم کنید
اگر شما یک بازاریاب PPC یا فقط یک SEO هستید که میخواهید در زمانی که کاربران اقدامات خاصی را در وبسایت انجام میدهند، تبدیلهای سفارشی را تنظیم کنید، اما از یک توسعهدهنده وب کمک نمیکنید، در برخی شرایط میتواند بسیار چالش برانگیز باشد. بله، شما می توانید در بسیاری از موارد زمانی که کاربران روی لینک کلیک می کنند از Google Tag Manager استفاده کنید، اما ممکن است به smth نیاز داشته باشید. متفاوت است، که یکی از ویژگی های داخلی GTM نیست.
به عنوان مثال، زمانی که یک رویداد در صفحه فرود شما قرار می گیرد و در 35٪ صفحه اسکرول می شود، باید یک رویداد تبدیل ارسال کنید. اکنون برای انجام کار نیازی به استخدام یک توسعه دهنده ندارید. فقط به ChatGPT بروید و بپرسید:send Facebook pixel custom conversion event once as users scroll through 35% of the page using JavaScript
و جادو را انجام خواهد داد!
می توانید این کد را در تگ
HTML خود کپی و جایگذاری کنید و کارتان تمام است. اگر سایت وردپرسی دارید، میتوانید از افزونههایی مانند WPCode برای آسانتر کردن کار استفاده کنید. از طرف دیگر، میتوانید از تگ HTML سفارشی Google Tag Manager برای اضافه کردن کد جاوا اسکریپت خود در آنجا استفاده کنید.در زمان شما صرفه جویی می کند تا یک توسعه دهنده برای کارهای کوچک روزانه که دارید یا حتی اگر یک توسعه دهنده دارید پیدا کنید. تیم، شما می توانید با انجام خودتان این کار را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
بهینه سازی پرسش های متداول و قطعه های ویژه
متخصصان سئو ممکن است برای دریافت سوالات مرتبط از کاربران برای بهینه سازی محتوا برای یک کلمه کلیدی خاص به کمک نیاز داشته باشند. میتوانید از ChatGPT برای دریافت این سؤالات مرتبط استفاده کنید تا محتوایتان مفیدتر باشد. اگر وبلاگ سفر دارید، ممکن است بپرسید: related questions regarding "cozy cities in Germany"
و ChatGPT پرس و جوهای زیادی را ترسیم می کند که واقعاً منطقی هستند.
البته ممکن است مواردی وجود داشته باشند که منطقی نباشند، اما 90 درصد کار را انجام خواهند داد. سوالاتی که پیشنهاد میکند ممکن است حجم جستجو نداشته باشند، اما همچنان ارزش دنبال کردن آنها را دارد زیرا کلمات کلیدی با حجم جستجوی صفر ممکن است ترافیک قابل توجهی ایجاد کنند.
داده ها را از API ها و کدگذاری واکشی کنید
فرض کنید یک فروشگاه WooCommerce دارید و میخواهید همه محصولاتی را که دارید با قیمتهایشان در یک برگه Google واکشی کنید. اکنون می توانید به سادگی بپرسید:google app script which fetches all product names and prices from WooCommerce REST API and adds into a spreadsheet
” و شما تمام شده اید.
یک کد کاملا کاربردی به من داد:
function fetchProducts(){
var url = "https://yourshop.com/wp-json/wc/v3/products";
var options = {
"method": "get",
"headers": {
"Authorization": "Basic " + Utilities.base64Encode("YOUR_CONSUMER_KEY:YOUR_CONSUMER_SECRET")
}
};
var response = UrlFetchApp.fetch(url, options);
var json = JSON.parse(response.getContentText());
for (var i = 0; i < json.length; i++) {
var name = json[i].name;
var price = json[i].price;
// Do something with the product name and price
}
var sheet = SpreadsheetApp.getActiveSheet();
for (var i = 0; i < json.length; i++) {
var name = json[i].name;
var price = json[i].price;
sheet.appendRow([name, price]);
}
}
گاهی اوقات ممکن است کدی با یک خطای کوچک ارائه کند که باید به صورت دستی آن را برطرف کنید، مانند مثال بالا در فرمول صفحه گسترده Google.
توانایی کدنویسی ChatGPT به ویژه هنگام کار با Zapier مفید خواهد بود. اگر تا به حال از Zapier استفاده کرده اید، می دانید که Zapier به نام “کد” دارد که برای کاربران پیشرفته است. حالا اینطور نیست. اگر دادههایی با فرمت زشت خاصی دارید که اکنون باید اصلاح شود، فقط میتوانید از ChatGPT بخواهید آن را اصلاح کند و از آن در کد سفارشی Zapier برای پاک کردن دادهها استفاده کنید.
نتیجه
صحبت هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ChatGPT قرار است جایگزین انسان ها شود و بسیاری از حرفه ها در حال نابودی هستند. به نظر شخصی من این اتفاق نمی افتد، اما زندگی را در زمینه های مختلف صنعت آسان تر می کند.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: ParinPix/Shutterstock