robots txt فایل آموزش کنترل ربات های گوگل | xeroseo
مجله خبری زیرو سئو Robots.txt یا فایل ربات ساز یکی از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال است که فعالیت رباتهای جستجوگر جهت ایندکس صفحات مختلف یک وب سایت را کنترل و مدیریت میکند. هر وب سایت برای کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج موتور جستجوگر گوگل توسط رباتهای مختلف و به طور روزانه مورد بررسی قرار میگیرد. این رباتها به صورت خودکار تمامی صفحات یک سایت را بازدید کرده و آنها را به لحاظ ساختاری و فنی ارزیابی میکنند و سپس صفحات بازدید شده را در صفحه نتایج جستجو نمایش میدهند. اما هر وب سایت دارای برخی صفحات عمومی و یا محرمانهای است که نمایش آنها در صفحه نتایج جستجو هیچ ضرورتی ندارد و حتی ممکن است به سئو سایت لطمه وارد کند.
فایل robots.txt چست؟ | آنچه باید درباره فایل Robots.txt و تاثیر آن در سئو بدانید
در واقع وظیفه اصلی این فایل معرفی بخش های قابل دسترسی و بخش های محدود شده برای دسترسی ربات ها یا خزنده های سطح وب که از طرف موتورهای جستجو برای بررسی و ثبت اطلاعات سایت ها به وجود شدن هست. با درج اطلاعاتی خاص در این فایل شما می تونین به ربات های موتورهای جستجو بگین که کدوم صفحه، کدوم فایل و کدوم بخش های سایت شما رو دیده و اون ها رو ایندکس کنه و کدوم صفحات رو نادیده بگیرن. اگر بتوانید فایل robots.txt خوبی ایجاد کنید، میتوانید به موتورهای جستجو (به خصوص Googlebot) بگویید که کدام صفحات را مشاهده نکند. در واقع با این کار به رباتها میگویید کدام صفحهها اصلاً در اولویت شما نیستند.
آیا تمامی رباتهای موجود در اینترنت از فایل txt پیروی میکنند؟
شما نمی خواهید که موتورهای جستجو این صفحات تکراری مربوط به فیلتر را ایندکس کنند و وقت خود را با این لینک های تکراری تلف کنند. فرض کنید که شما در حال پیاده سازی یک وب سایت در حوزه تجارت الکترونیک هستید و بازدیدکنندگان از سایت شما می توانند برای جستجوی سریع تر در میان محصولات شما از یک فیلتر استفاده کنند. موتورهای جستجو مختلف دستورالعمل های موجود در این فایل را به شکل های مختلفی تفسیر می کنند. در پایان اگر سوالی در خصوص فایل robots.txt و مسائل مرتبط با آن دارید حتما مطرح کنید و به غنیتر شدن محتوای این مقاله کمک کنید. معمولا یکبار قوانین و محدودیتهای فایل robot مشخص میشود و تا زمانی که محدودیتهای این فایل مشکل ساز نشدهاند نیازی به اصلاح و تغییر فایل robots.txt نیست. اما اگر تعداد صفحات ایندکس شده دقیقا و یا تقریبا همان تعداد صفحاتی بود که انتظار دارید در داخل گوگل ایندکس شده باشند، نیازی به ساخت و یا تغییر فایل robot سایت خود ندارید.
علاوه بر این، چون رباتهای گوگل اجازه کش کردن محتوای داخل این صفحات را هم ندارند، این URLها به صورت زیر در صفحه نتایج گوگل ظاهر میشوند. تمام دستورات و محدودیتهایی که در فایل robots سایتمان ایجاد میکنیم تنها زمانی اعتبار دارند که رباتهایی وجود داشته باشند که به این دستورات احترام بگذارند و از آنها پیروی کنند. اگرچه برخی از رباتها به دستورات موجود در این فایل توجهی نمیکنند. اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزندههای مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام میگذارند و از آنها پیروی میکنند.
فایل robots.txt چه نقشی در سئو دارد؟
فایل robots.txt باید یک فایل متنی کدگذاری شده UTF-8 باشد (که شامل ASCII است). گوگل ممکن است کدهایی را که بخشی از محدوده UTF-8 نیستند نادیده بگیرد و قوانین robots.txt را نامعتبر کند. شما می توانید تقریباً از هر ویرایشگر متنی برای ایجاد یک فایل robots.txt استفاده کنید.
- خوشبختانه دسترسی رباتها به صفحهها یا فایلها را میتوانیم کنترل کنیم.
- بله وجود این فایل برای سئو بسیار مهم است و اگر آن را ندارید باید ایجاد کنید.
- برای Google، مدیران میتوانند فرکانس خزیدن را برای وبسایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند.