تمام آنچه نیاز است بدانید
رشته سئو هیچ کمبودی در کلمات اختصاری ندارد.
از SEO، به FID، تا FCP (نخستین رنگ محتوایی)، تا INP – اینها برخی از متداولترین کلمات اختصاری هستند که در مورد سرعت صفحه با آنها مواجه خواهید شد.
گوگل در حال حاضر در حال تغییر Core Web Vitals است.
دو معیار جدید را به ترکیب اضافه کرده است: INP (تعامل برای رنگ بعدی) و TTFB (زمان تا اولین بایت).
INP به نحوه پاسخ صفحه به تعاملات خاص کاربر اشاره دارد که بر اساس معیار کلی INP اندازه گیری شده توسط داده های آزمایشگاهی Google Chrome و داده های میدانی برنامه ریزی شده است.
TTFB مدت زمانی را که طول می کشد تا اولین بایت توسط سرور منتقل شود را اندازه گیری می کند.
مدتهاست که TTFB به عنوان عاملی برای افزایش عملکرد قابل توجه مشکوک بوده است، به این معنی که این یک اولویت است که متخصصان سئو باید به عنوان بخشی از فرآیند SEO خود بهینه سازی کنند.
گوگل به تازگی تصمیم گرفته است تا TTFB را به عنوان یک معیار جدید پیاده سازی کند تا متخصصان سئو بتوانند عملکرد سایت خود را در سطح سرور اندازه گیری کنند.
برای اهداف این بحث، ما در این دور به INP پایبند خواهیم بود.
دقیقاً INP چیست؟
INP یک معیار جدید Core Web Vitals است که برای ارائه نمایشی از تاخیر تعامل کلی یک صفحه طراحی شده است.
این کار با استفاده از نمونهای از طولانیترین تعاملهایی که هنگام بازدید کاربر از صفحه اتفاق میافتد، انجام میدهد.
اگر یک صفحه کمتر از 50 کل تعامل داشته باشد، INP تعاملی را در نظر می گیرد که بدترین تاخیر را دارد.
اندازه گیری INP نشان دهنده مدت زمانی است که کاربر برای تعامل با کل صفحه باید طول بکشد.
این در تضاد مستقیم با FID (تاخیر ورودی اول) است.
FID به سادگی تنها اولین پاسخ تعامل توسط یک کاربر خاص را اندازه گیری می کند.
در اینجا در SEJ، گزارش دادیم که PageSpeed Insights این معیار سرعت جدید را به افزونه Google Lighthouse Chrome اضافه کرده است.
مکانیک INP
جاوا اسکریپت معمولاً سیگنال اولیه هر تعاملی است که در یک صفحه ایجاد می شود.
انواع دیگری از تعامل وجود دارد، از جمله دکمه های رادیویی، چک باکس ها، عنصر
با این حال، INP با انواع تعاملات زیر مرتبط است:
- هر کلیک ماوس روی یک عنصر تعاملی.
- هر ضربه ای روی یک عنصر تعاملی روی هر دستگاهی که دارای صفحه لمسی است.
- فشار دادن یک کلید روی صفحه کلید فیزیکی یا روی صفحه.
بیش از یک رویداد وجود دارد که می تواند یک تعامل در نظر گرفته شود.
به عنوان مثال، Keydown و Keyup هر دو بخش یک ضربه کلید هستند.
هر گونه تعامل با ضربه زدن میتواند شامل رویدادهای اشارهگر و نشانگر پایین باشد.
همه اینها “تعاملات منطقی کاربر” در نظر گرفته می شوند.
قطعات INP چیست؟
هر تعامل چند مرحله دارد: زمان ارائه، زمان پردازش و تاخیر ورودی.
فراخوانی رویدادهای مرتبط شامل کل زمان لازم برای اجرای هر سه فاز است.
طولانی ترین مدت یک تعامل منطقی کاربر، چیزی است که ثبت خواهد شد.
ارزش INP خوب چیست؟
اسناد web.dev گوگل توضیح می دهد که مقدار INP خوب حدود 200 میلی ثانیه یا کمتر است.
در ادامه می گوید:
INP زیر یا در 200 میلی ثانیه به این معنی است که صفحه شما پاسخگویی خوبی دارد.
INP بالاتر از 200 میلی ثانیه و کمتر یا در 500 میلی ثانیه به این معنی است که پاسخگویی صفحه شما نیاز به بهبود دارد.
INP بالای 500 میلی ثانیه به این معنی است که صفحه شما پاسخگویی ضعیفی دارد.
Google همچنین خاطرنشان میکند که INP هنوز آزمایشی است و راهنماییهایی که در مورد این معیار توصیه میکند احتمالاً تغییر خواهد کرد.
INP چه تفاوتی با تاخیر ورودی اول دارد؟
تفاوت اصلی بین INP و FID این است که FID فقط اولین تعامل در صفحه را در نظر می گیرد.
INP تمام تعاملات صفحه را در نظر می گیرد.
FID فقط متریک تاخیر ورودی را اندازه گیری می کند و کنترل کننده رویداد و مدت زمان پردازش آنها را در نظر نمی گیرد.
همچنین تاخیری در ارائه فریم بعدی تعامل در نظر نمی گیرد.
چگونه مشکلات INP را در وب سایت خود شناسایی کنیم
برای یافتن مسائل INP در یک وب سایت، ابتدا باید تفاوت های بین داده های آزمایشگاهی و داده های میدانی را در نظر بگیریم.
تنها راه برای یافتن داده های واقعی در مورد آنچه کاربران شما تجربه می کنند، استفاده از داده های میدانی است.
ابزارهای آزمایشگاهی مواردی هستند که به طور کامل با صفحه ارتباط برقرار نمیکنند و بنابراین معمولاً در حین انجام کارهای اندازهگیری به ورودی دستی نیاز دارند.
در غیر این صورت، استفاده از یک ابزار اتوماسیون مانند Puppeteer میتواند به شما کمک کند تا تعاملات دستی را در زمانی که از ابزارهای آزمایشگاهی برای اهداف آزمایشی استفاده میکنید، انجام دهید.
درباره داده های آزمایشگاهی
در زمینه این نوع آزمایش، دادههای آزمایشگاهی معیاری است که از طریق کنترل بارگذاری صفحه با استفاده از مجموعهای از شرایط از پیش تعریفشده، معمولاً متناسب با دستگاه و شبکه، تعیین میشود.
از آنجایی که این شرایط در یک محیط کنترل شده هستند، به عنوان محیط آزمایشگاهی شناخته می شوند و اصطلاح “داده های آزمایشگاهی” از اینجا می آید.
درباره داده های میدانی
دادههای میدانی که به دادههای RUM (نظارت کاربر واقعی) نیز معروف است، با نظارت بر کاربران در یک صفحه به دست میآید.
معیارهای عملکرد عملکردهای فردی را اندازه گیری می کند، و اغلب بینشی در مورد این معیارهای عملکرد خاص ارائه می دهد.
داده های میدانی بر اساس بازدیدهای واقعی کاربر است – بنابراین این چیزی است که وب سایت شما ممکن است در دستگاه های واقعی، مکان های جغرافیایی کاربر و همچنین شرایط شبکه آن دستگاه نمایش داده شود.
همه اش را بگذار کنار هم
به هر حال چه چیز بزرگی در مورد FID، INP، داده های میدانی و داده های آزمایشگاهی وجود دارد؟
خوب، داده های میدانی در ابزارهای کروم ارائه شده است که داده ها را در Core Web vVtals گزارش می دهند.
میتوانید دادههای میدانی را از گزارش CrUX (یا گزارش تجربه کاربر Chrome) دریافت کنید.
اما، گزارش CrUX تنها بخشی از تصویر است.
به همین دلیل است که جمع آوری داده های میدانی به تنهایی مهم است.
استفاده از CrUX به خودی خود نمی تواند بینش عملی کافی برای ایجاد تفاوت واقعی در عملکرد سایت شما ارائه دهد.
گوگل توضیح می دهد که مهم ترین بینش در مورد داده های میدانی این است که فقط یک عدد نیست.
در واقع توزیع اعداد است.
این به این معنی است که برای نمونه خاصی از کاربران، این امکان وجود دارد که سایت شما بسیار کند بارگذاری شود.
برای سایر کاربران، ممکن است سایت شما خیلی سریع بارگیری شود.
به عبارت دیگر: داده های فیلد مجموعه ای از داده های عملکرد جمع آوری شده از همه کاربران شما است.
چگونه می توانید INP را اندازه گیری کنید؟
در حالی که اندازهگیری INP هنگام استفاده از دادههای آزمایشگاهی و میدانی ترکیبی مؤثرتر است، «آسانترین» راهها برای اندازهگیری این معیار Core Web Vitals وجود دارد.
می توانید از برنامه افزودنی گوگل کروم به نام Lighthouse استفاده کنید که حالت بازه زمانی دارد.
این حالت به شما این امکان را میدهد تا راحتتر دقیقاً آنچه را که در حین بارگذاری صفحه اتفاق میافتد نظارت کنید، که میتواند به شما در عیبیابی مشکلات INP کمک کند.
همچنین می توانید از این ابزارهای آزمایشگاهی دیگر برای کمک به جمع آوری داده های خود استفاده کنید:
چگونه ارزش های INP خود را بهبود بخشید؟
بهترین راه برای انجام این کار این است که کار موضوع اصلی خود را بهینه کنید.
این بدان معنی است که اطمینان حاصل کنید که مواردی مانند فونت های شخص ثالث به حداقل می رسد (یعنی فقط با استفاده از فونت های سیستم)، و از افزونه های زیادی که در بارگذاری صفحه بارگذاری می شوند استفاده نکنید.
به عنوان مثال، بگویید که یک سایت وردپرسی با 15 افزونه تبلیغاتی دارید که به نمایش تبلیغات در صفحه شما اختصاص داده شده است – و شاید لزوماً از همه آنها استفاده نکنید.
خاموش کردن 90٪ از این افزونه ها باید به بهبود INP شما کمک کند و کار رشته اصلی را بدون عارضه کند – زیرا این کار بارگذاری صفحه را به تاخیر می اندازد.
برخی از مسائل INP به این دلیل به وجود میآیند که افراد کار رشته اصلی خود را به اندازه کافی بهینه نمیکنند تا مطمئن شوند که کارها از دیدگاه Core Web Vitals به درستی قابل دوام هستند.
سایر موارد ممکن است ناشی از عملکرد نادرست فایل های جاوا اسکریپت و عدم توجه به نحوه بارگیری چیزها در صفحه باشد – به خصوص با تصاویر بزرگتر.
اینها فقط برخی، اما نه همه، از عواملی هستند که باید برای اعداد INP بهتر و موثرتر بهینه شوند.
و همچنین اعداد کلی Core Web Vitals بهتر است.
بهبود INP شما یک گلوله نقره ای نیست
مهم است که توجه داشته باشید که بهبود INP شما یک گلوله نقره ای نیست که تضمینی برای موفقیت فوری سئو باشد.
در عوض، این فقط یکی از مواردی است که ممکن است نیاز به تکمیل به عنوان بخشی از مجموعه ای از تغییرات کیفیت داشته باشد که می تواند به ایجاد تفاوت در عملکرد کلی SEO شما کمک کند.
چگونه برای پیاده سازی تعمیر INP در استراتژی کلی سئو خود برنامه ریزی می کنید؟
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: BestForBest/Shutterstock