سه معیاری که برای بهینه سازی تبلیغات گوگل باید بدانید
تغییر اجباری Google به Google Analytics 4 (GA4) به سرعت در حال نزدیک شدن است.
اکثر بازاریابان اصول اولیه GA4 را درک می کنند، اما هنوز مزایا و ویژگی های GA4 زیادی وجود دارد که ارزش دانستن آنها را دارد.
در حالی که بسیاری از شگفتی های پنهان GA4 وجود دارد، من چند مورد قابل توجه را کشف کرده ام.
و از آنجایی که Google Analytics تماماً در مورد اعداد است، در اینجا سه معیاری وجود دارد که بازاریابان باید بدانند تا هنگام بهینهسازی کمپینهای Google Ads تأثیر بگذارند.
متریک چیست
ابتدا و مهمتر از همه، بیایید بررسی کنیم که یک متریک در همان صفحه چیست.
تعریف رسمی گوگل از متریک این است:
یک اندازه گیری کمی، مانند میانگین، نسبت، درصد و غیره. این همیشه یک عدد در مقابل متن است.”
در حالی که ممکن است این تعریف بسیار ساده به نظر برسد، کلمه “متریک” گاهی اوقات با “ابعاد” اشتباه گرفته می شود.
بعد یک عنصر یا عنصر توصیفی از داده است و متریک آن داده را اندازه می گیرد. به عنوان مثال، در Google Analytics 4، نام رویدادی که کاربر راهاندازی میکند، بعد است.
و تعداد دفعاتی که رویداد راه اندازی شده است، متریک است.
با تعریف کلمه متریک، بیایید به سه معیار جالب توجه کنیم و اینکه چگونه می توانند کمپین های تبلیغاتی گوگل شما را بهینه کنند.
1. کاربران فعال
معیار کاربران فعال توسط Google به شرح زیر است:
«هر کاربری که جلسهای درگیر دارد یا وقتی Analytics جمعآوری میکند:
- رویداد first_visit یا پارامتر engagement_time_msec از یک وب سایت.
- پارامتر first_open رویداد یا engagement_time_msec از یک برنامه Android.
- رویداد first_open یا user_engagement از یک برنامه iOS.”
این سؤال پیش میآید: جلسه «درگیر» چیست؟
یک جلسه درگیر، «تعداد جلساتی است که بیش از 10 ثانیه به طول انجامید، یا یک رویداد تبدیلی داشتند، یا 2 یا بیشتر از صفحه یا صفحه بازدید داشتند.»
در حالی که همه این مشخصات ممکن است کمی پیچیده شوند، نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که یک کاربر فعال کسی است که به نظر می رسد تا حدودی به محتوای وب سایت شما علاقه مند است.
معیار کاربر فعال به دو دلیل مهم است.
اول، و مهمتر از همه، معیار کاربر «اصلی» در GA4 در نظر گرفته می شود. هر زمان که متریک «کاربر» را در گزارشهای GA4 مشاهده کردید، به تعریف کاربر فعال اشاره میکند.
در Universal Analytics (UA)، هر زمان که متریک «کاربران» را مشاهده میکنید، به تعریف «کل کاربران» اشاره میکند.
دوم، این یک معیار جدید در GA4 است که در UA وجود نداشت، که فقط معیارهای Total Users و New Users را دارد.
این معیار جدید اجازه می دهد تا نگاهی سریع و دقیق به کیفیت بازدیدهای کاربران و سطح تعامل با محتوای وب شما داشته باشید.
- کجا آن را پیدا کنیم: گزارش ها > تحصیل > کسب ترافیک
- نحوه استفاده از آن: واضح ترین راه برای استفاده از داده ها در کاربران فعال، ایجاد مخاطبین برای بازاریابی مجدد است.
با ایجاد مخاطبانی متشکل از کاربران فعال، بازاریابی مجدد به کاربران فعال میرسد که احتمال بازگشت به سایت شما و تبدیل آنها در آینده را افزایش میدهند.
این یک راه آسان برای کاهش هزینه کلی به ازای هر تبدیل (CPC) در کمپین های تبلیغاتی گوگل شما است.
میتوانید از مخاطبان سفارشی پر از کاربران فعال در لیستهای بازاریابی مجدد برای تبلیغات جستجو استفاده کنید یا آنها را با یک کمپین نمایشی هدف قرار دهید.
هرچه بتوانید با کپی تبلیغات خود دقیق تر و خلاق تر باشید، بهتر است.
یک کمپین که کاربران فعال قبلی سایت شما را هدف قرار می دهد، شانس زیادی برای تبدیل آنها با هزینه کمتر از ترافیک سرد به شما می دهد.
موارد بیشتری در مورد موضوع مخاطبان سفارشی در ادامه مقاله وجود دارد.
2. تعداد رویداد
معیار شمارش رویداد بسیار مهم است زیرا جایگزین معیار مشابه موجود در UA به نام Total Events می شود که در Google Analytics 4 وجود ندارد.
رویدادها حیوانات متفاوتی در GA4 نسبت به UA هستند. گوگل می نویسد،
«رویدادها نشاندهنده تفاوت مدل دادهای اساسی بین ویژگیهای Universal Analytics و Google Analytics 4 است.»
بزرگترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که اکنون در GA4، همه اقدامات به عنوان رویداد در نظر گرفته می شوند.
در UA، برعکس بود، زیرا رویدادها دارای اقدامات مرتبط با آنها بودند.
رویدادها در GA4 سطح بالایی دارند، و آنها یک متریک گسترده هستند که نیاز به حفاری عمیقتری برای اطلاعات دانهبندی دارند. در مقابل، رویدادها در UA واحدهای خاص و مستقلی هستند که مربوط به اقدامات خاص هستند.
به عنوان مثال، در UA، شما می توانید رویدادهای جداگانه ای برای هر دکمه جداگانه در وب سایت خود با عنوان “ثبت نام” ایجاد کنید.
در GA4، شما یک رویداد به نام “دکمه ثبت نام” ایجاد می کنید که هر زمان که دکمه ثبت نام در وب سایت شما کلیک شود فعال می شود.
- کجا آن را پیدا کنیم: گزارش > نامزدی > Eدریچه ها
- نحوه استفاده از آن: بهترین استفاده از تعداد رویداد بستگی به آنچه معیارهای خاص شما میدهد. در حالی که نمیتوانم دقیقاً به شما بگویم چه کاری باید انجام دهید، میتوانم به شما بگویم که مواردی که بیشترین تعداد رویداد را دارند، مواردی هستند که میخواهید نظارت کنید.
بدیهی است که رویدادهای معمولی مانند بازدید از صفحه و باز شدن برنامه ها احتمالا همیشه در بالای لیست شما خواهند بود.
اما اگر شروع به دیدن رویدادی کردید که به نظر میرسد بازدیدهای بیشتری نسبت به رویدادها یا رویدادهای مشابه در همان صفحه داشته باشد، عمیقتر جستجو کنید و از آن اطلاعات برای اطلاعرسانی استراتژی Google Ads خود استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر معیار شروع ویدیو دائماً تعداد بازدیدهای رویداد بیشتری نسبت به متریک پیمایش دارد (تعریف میشود که کاربر حداقل 90 درصد از صفحه را پایین میآورد) در صفحه فرود شما، به انتقال موارد بیشتر در صفحه به بالا فکر کنید. مانند دکمه ثبت نام از ویدیو مهم است.
یا حتی میتوانید با پخش 30 ثانیه اول و وادار کردن کاربران برای تماشای بقیه ثبتنام، از ویدیو برای ثبتنام استفاده کنید.
یک صفحه فرود با عملکرد بهتر همیشه باعث می شود کمپین های PPC شما عملکرد بهتری داشته باشند. بنابراین از اطلاعاتی مانند تعداد رویدادها به نفع خود استفاده کنید!
3. معیارهای خود را با معیارهای سفارشی ایجاد کنید
یک معیار سفارشی شانس شما برای مشاهده داده های ساخت یافته تقریباً بر روی هر پارامتری است.
Google Analytics 4 به طور پیشفرض معیارهای زیادی را جمعآوری میکند، اما مواقعی وجود دارد که به چیزی غیر از پیشفرض نیاز دارید. اینجاست که معیارهای سفارشی وارد می شود.
- کجا آن را پیدا کنیم: پیکربندی کنید > تعاریف سفارشی
قبل از اینکه به نحوه استفاده از معیارهای سفارشی در کمپین های تبلیغاتی گوگل خود بپردازیم، ابتدا باید آنها را از طریق Google Tag Manager یا از طریق کد جاوا اسکریپت سفارشی پیاده سازی کنید.
میتوانید اطلاعات بیشتری درباره نحوه انجام این کار در سایت راهنمای رسمی Google Analytics پیدا کنید.
- نحوه استفاده از آن: معیارهای سفارشی روشی عالی برای محدود کردن تمرکز کمپین های تبلیغاتی گوگل برای هدف قرار دادن مخاطبان مناسب، با پیام مناسب و در زمان مناسب است. Google Ads در یافتن طیف وسیعی از کاربران که ممکن است برای خدمات یا محصول شما مناسب باشند، به طور فزاینده ای خوب می شود. اما، متوجه شده ام که اگر واقعاً می خواهید CPA را کاهش دهید، معیارهای سفارشی ابزار عالی هستند.
معیارهای سفارشی همه چیز در مورد این است که کاربر شما چه کسی است و چه کاری را در دارایی وب شما انجام می دهد.
چند مشتری به عنوان مهمان چک می کنند؟ چند نفر وارد یک حساب کاربری شده اند؟ چه عنوان صفحه ای به طور مداوم بیشترین بازدید را دارد؟ کدام لینک منو بیشترین کلیک را دارد؟
اینها همه چیزهایی هستند که با معیارهای سفارشی قابل ردیابی هستند که داستانی را در مورد کاربر شما بیان می کنند.
پس از دانستن داستان، از آن برای بهبود کمپین های تبلیغاتی گوگل خود به روش های زیر استفاده کنید:
- تبلیغاتی را برای مشتریانی که بهعنوان مهمان چک کردهاند هدفگذاری کنید و آنها را برای ایجاد یک حساب بازگردانید.
- پیشنهادات را برای کلمات کلیدی مشابه عبارات رایج در عنوان صفحه خود افزایش دهید.
- از آن پست وبلاگ محبوب به عنوان پایه ای برای یک صفحه فرود جدید استفاده کنید.
- یک کمپین جدید در مرکز صفحه برای پیوند منوی محبوب ایجاد کنید.
در اینجا مشخص کردن آن سخت است زیرا گزینههایی که میتوانید ردیابی کنید و تصمیماتی که میتوانید بر اساس آن دادهها بگیرید تقریباً بیپایان است، اما این بخش مهمی در مورد معیارهای سفارشی نیز است.
مخاطبان سفارشی
یکی از مواردی که میخواستم به طور خاص به آن توجه کنم این است که معیارهای GA4 چقدر میتوانند برای کمپینهای Google Ads شما مفید باشند وقتی که در ایجاد مخاطبین سفارشی استفاده میشوند.
در اینجا چند نمونه واقعی از نحوه استفاده از GA4 Metrics برای ایجاد مخاطبین سفارشی برای کمپینهای تبلیغات Google آورده شده است:
کاربران فعال
کاربران فعال کاندیدهای اصلی برای بازاریابی مجدد هستند، زیرا از قبل می دانید که به نظر می رسد به آنچه ارائه می دهید علاقه مند هستند.
هر کاربر فعال را به مخاطب اضافه کنید و با تبلیغات نمایشی برای آنها بازاریابی مجدد کنید تا آنها را به سایت خود بازگردانید تا بتوانند مشتری شوند.
خریداران
یکی از سادهترین راهها برای بهبود بازگشت سرمایه (ROI) کمپینهای تبلیغاتی گوگل که اغلب از قلم میافتد، ایجاد مخاطبین سفارشی با هدف صریح است. نه بازاریابی برای آنها
معیار خریداران مثال خوبی برای این موضوع است زیرا میتوانید با همه کاربرانی که خرید کردهاند مخاطب ایجاد کنید و سپس آن مخاطب را از همه کمپینهای تبلیغاتی گوگل خود حذف کنید.
نرخ تبدیل صفحه فرود
تصور کنید که در حال بررسی تجزیه و تحلیل خود هستید و می بینید که یکی از پنج صفحه فرود شما نسبت به سایرین نرخ تبدیل فوق العاده بدی دارد.
شما می توانید از تمام کاربران از صفحه فرود بد مخاطب ایجاد کنید و به طور خاص با تبلیغات نمایشی برای آنها بازاریابی مجدد کنید که آنها را با بهترین نرخ تبدیل به صفحه فرود می برد.
حتی می توانید یک پیشنهاد یا پیام ویژه فقط برای آنها ایجاد کنید که در تبلیغات Google Display که برای کمپین ایجاد می کنید قرار دهید.
تعداد رویداد
آیا به نظر میرسد رویداد «کلیکهای منوی گزینههای قیمت» همیشه هر ماه بیشترین تعداد را دارد؟
میتوانید همه بازدیدکنندگانی را که روی دکمه منوی «گزینههای قیمتگذاری» کلیک کردهاند به مخاطبان GA4 اضافه کنید و با یک پیشنهاد آزمایشی رایگان برای نرمافزار خود به آنها بازاریابی مجدد کنید.
نه تنها این، بلکه میتوانید مخاطب دیگری ایجاد کنید که بازدیدکنندگانی را که روی منوی «ویژگیهای محصول» کلیک کردهاند، هدف قرار دهد و کمپین نمایش تبلیغات Google کاملاً متفاوت را به آنها نشان دهد.
میانگین مدت زمان جلسه
فرض کنید که شما بیمه نامه های عمر را می فروشید و متوجه می شوید که هرچه میانگین مدت جلسه یک کاربر در اولین بازدید خود بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که در دومین بازدید از وب سایت با شما ملاقاتی ترتیب دهد.
میتوانید با هر بازدیدکنندهای مخاطبی ایجاد کنید که در 50 درصد متوسط مدت زمان جلسه قرار دارد و فقط برای آنها بازاریابی کنید.
هر معیاری سرنخهایی درباره مخاطبان شما ارائه میکند، و همه آنها میتوانند برای ایجاد مخاطبین در GA4 استفاده شوند که سپس میتوانند با کمپینهای Google Ads برای هدف قرار دادن بیشتر کاربر ایدهآل شما استفاده شوند.
چیزهای بیشتری برای Google Analytics 4 وجود دارد
اینها فقط سه معیار “پنهان” بودند، اما موارد بسیار بیشتری نیز وجود دارد.
30 ژوئن 2023، آخرین روزی است که UA دادهها را در وبسایت شما جمعآوری میکند، بنابراین در پلتفرم جستجو کنید و در اسرع وقت از دادههای GA4 استفاده کنید تا کمپینهای تبلیغاتی Google خود را بهینه کنید.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: سرگئی نیونز / شاتر استوک