10 سیستم مدیریت محتوا برتر در سال 2022


از زمانی که وردپرس در سال 2003 راه اندازی شد، سهم غالب در بازار سیستم های مدیریت محتوا را در اختیار دارد.

طبق گفته W3Techs که معتبرترین و قابل اعتمادترین منبع داده را ارائه می دهد، در حال حاضر، پلتفرم محبوب 64.1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش، شما در مورد اندازه بازار CMS، چگونگی تکامل آن در دهه گذشته، نحوه قرارگیری سیستم های مدیریت محتوای مختلف در مقابل یکدیگر و اینکه چرا این موضوع برای افرادی که در سئو کار می کنند اهمیت دارد، یاد خواهید گرفت.

بازار CMS چقدر بزرگ است؟

بر اساس W3Techs، 68.9 درصد از وب سایت ها دارای CMS هستند و Netcraft 1.15 میلیارد وب سایت نام میزبان زنده را گزارش می دهد.

از این رو، می‌توان فرض کرد که اندازه بازار فعلی برای سیستم‌های مدیریت محتوا تقریباً است 796 میلیون وب سایت.

10 سیستم مدیریت محتوا (CMS) برتر بر اساس سهم بازار (در سطح جهانی)

10 CMS برتر، می 2022 راه اندازی شد تایپ کنید سهم بازار استفاده
بدون CMS 33.10٪
1 وردپرس 2003 متن باز 64.10٪ 42.90٪
2 Shopify 2006 SaaS 6.40٪ 4.30٪
3 Wix 2006 ساس 3.40٪ 2.30٪
4 فضای مربعی 2004 ساس 3.00٪ 2.00٪
5 جوملا 2005 متن باز 2.50٪ 1.60٪
6 دروپال 2001 متن باز 1.90٪ 1.20٪
7 وبلاگ نویس 2008 متن باز 1.30٪ 0.90٪
8 Bitrix 1999 رایگان 1.20٪ 0.80٪
9 مجنتو 2012 ساس 0.90٪ 0.60٪
10 جریان وب 2013 SaaS 0.90٪ 0.60٪

داده ها از W3techs، می 2022

پرکاربردترین CMS چیست؟

CMS پرکاربرد در مقابل سایر CMS هاتصویر از مجله موتور جستجو، ژوئن 2022

* نمودارها به دلیل تسلط سهم بازار وردپرس از هم جدا شده اند:

  • سهم بازار وردپرس از سال 2011 تا کنون 16 درصد افزایش یافته است اما امسال 2 درصد کاهش یافته است.
  • Wix امسال 17 درصد افزایش یافته است.
  • Squarespace امسال 11 درصد افزایش یافته است.

وردپرس تقریباً از زمان راه اندازی خود در سال 2003 سهم بازار غالب را در اختیار داشته است.

از سال 2011، این موقعیت نسبتاً ثابت بوده است – تقریباً راکد. در 11 سال، تنها 16 درصد افزایش یافته و به 64.1 درصد رسیده است.

بدون CMS در مقابل وردپرستصویر از مجله موتور جستجو، ژوئن 2022

بین 2011 – 2022:

  • وب‌سایت‌های بدون سیستم CMS 57 درصد کاهش یافته‌اند.
  • وب سایت های دارای وردپرس 227 درصد افزایش یافته است.

جوملا در مقابل دروپال در مقابل سهم بازار وردپرس

  • از سال 2011 جوملا سهم بازار خود را 77 درصد کاهش داده است.
  • از سال 2011، دروپال سهم بازار خود را 69 درصد کاهش داده است.

جوملا و دروپال بین آنها 17 درصد از سهم بازار CMS را در اختیار داشتند که به 4.4 درصد کاهش یافته است.

این کاهش باعث شده است که آنها از موقعیت های 2 و 3 به 5 و 6 سقوط کنند، زیرا Wix و Squarespace افزایش یافته و در نهایت امسال جایگزین آنها شدند.

به گفته Google Trends، جوملا که احتمالاً سهم بازاری مشابه وردپرس نداشت، اما تا سال 2008 علاقه بیشتری به جستجو داشت، این یک کاهش کاملاً است.

وردپرس در مقابل دروپال  در مقابل جوملااسکرین شات از Google Trends، ژوئن 2022

چرا این سیستم های مدیریت محتوای محبوب تا این حد کاهش یافتند؟

این به احتمال زیاد به دلیل قدرت پشتیبانی شخص ثالث از وردپرس با پلاگین ها و تم ها است که آن را بسیار در دسترس تر می کند.

رشد سازندگان وب سایت، مانند Wix و Squarespace، نشان می دهد که کسب و کارهای کوچک خواهان راه حل مدیریت شده ساده تری هستند. و آنها شروع به برداشتن سهم بازار از پایین کرده اند.

سهم بازار سازندگان وب سایت، Wix در مقابل Squarespace

Elementor در مقابل Wix در مقابل Squarespaceتصویر از W3 Techs.com، ژوئن 2022
  • Wix امسال از ژانویه تا مه 17 درصد افزایش یافته است.
  • Squarespace امسال از ژانویه تا مه 11٪ افزایش یافته است.

اگر به سازندگان وب‌سایت نگاه کنیم، رشد قابل توجه آنها نشان‌دهنده قوی این است که بازار ممکن است در آینده به کجا برود.

از 2011 تا 2022:

  • Wix 3678 درصد رشد کرد.
  • Shopify 2033% رشد کرد.
  • Squarespace 1400 درصد رشد کرد.

وقتی رشد 16 درصدی وردپرس در 11 سال گذشته را با سایر بازیکنان مقایسه می کنیم، این رشد برای غول CMS حتی بیشتر مسطح و راکدتر می شود.

چرا این اتفاق می افتد؟

سازندگان وب SaaS مانند Wix و Squarespace نیازی به دانش کدنویسی ندارند و یک وب‌سایت میزبانی شده ارائه می‌دهند که دسترسی سریع‌تر به یک کسب‌وکار کوچک را برای حضور سریع در وب فراهم می‌کند.

نیازی به ترتیب یک راه حل میزبانی، نصب وب سایت و راه اندازی ایمیل خود نیست. یک سازنده وب به طور منظم همه این کارها را برای شما انجام می دهد.

وردپرس به عنوان یک پلت فرم پیچیده برای استفاده شناخته نمی شود، اما نیاز به دانش کدنویسی و درک نحوه ساخت وب سایت ها دارد.

از سوی دیگر، سازنده وب سایت مسیری بسیار آسان تر برای بازاریابی است، بدون اینکه نیازی به درک آنچه در انتها اتفاق می افتد باشد.

در نظر بگیرید که در طول همه‌گیری، بسیاری از جمعیت از خانه کار می‌کردند، که منجر به علاقه و توجه بیشتر به این شد که چگونه آنلاین بودن می‌تواند منبع درآمد باشد.

Elementor یک سازنده وب سایت مبتنی بر وردپرس است که توسط 17.2٪ از تمام وب سایت هایی که از وردپرس استفاده می کنند استفاده می شود.

همچنین سهم بازار بسیار بیشتری نسبت به Wix و Squarespace دارد.

با این حال، به دلیل اینکه یک افزونه شخص ثالث است و یک CMS نیست، در 10 CMS برتر در بالا فهرست نشده است.

اگر حجم ترافیک را با تعداد CMS مقایسه کنیم، می بینیم که وردپرس در قسمت طلایی بالا و سمت راست قرار دارد و به وضوح مورد علاقه سایت هایی با ترافیک بیشتر است.

دروپال در جایگاهی قرار می‌گیرد که تعداد نصب‌های کمتری دارد اما سایت‌های پرترافیک بیشتری دارند، که نشان می‌دهد سایت‌های حرفه‌ای‌تری از آن استفاده می‌کنند.

Squarespace و Wix در سمت چپ و پایین قرار دارند و نشان می‌دهند که در سایت‌های کمتری با ترافیک کمتر نصب شده‌اند.

نشانه قوی این است که آنها بیشتر توسط وب سایت های کوچک و مشاغل کوچک استفاده می شوند.

Elementor فاصله بین این دو را پر می کند و وزن سهم بازار وردپرس را دارد، اما توسط سایت هایی با ترافیک کمتر استفاده می شود.

اشتها برای کشیدن و رها کردن، راه‌حل‌های plug-and-play که حضور در وب را برای همه قابل دسترس می‌سازد در حال افزایش است. این فضا برای تماشا است.

سهم بازار CMS تجارت الکترونیک، Shopify در مقابل Woocommerce

WooCommerce در مقابل Shopify در مقابل Magentoتصویر از W3 Techs.com، ژوئن 2022
  • سهم ووکامرس از بازار 13 درصد است.
  • Shopify سهم بازار 6.4٪ را دارد.

فضای CMS تجارت الکترونیک الگوی مشابهی را با سازندگان وب سایت منعکس می کند.

از لحاظ فنی، WooCommerce یک CMS مستقل نیست، بلکه یک افزونه وردپرس است – به همین دلیل است که در جدول داده های 10 CMS برتر ظاهر نمی شود.

با این حال، برای فضای تجارت الکترونیک ضروری است، بنابراین ارزش بررسی و ذکر آن را دارد.

8.7 درصد از تمام وب سایت های موجود از ووکامرس استفاده می کنند که سهم بازار CMS 13.0 درصد است. 20.3 درصد از تمام وب سایت هایی که از وردپرس استفاده می کنند از ووکامرس استفاده می کنند.

با نگاهی به توزیع، می توانیم شاهد ظهور یک الگوی واضح باشیم. در مقایسه با سایر پلتفرم های CMS تجارت الکترونیک، WooCommere غالب است.

نسبت به مجموع سایر رقبا سهم بازار بیشتری دارد:

Magento + OpenCart + PrestaShop + Shopify = 8.9٪ سهم بازار.

مجنتو ممکن است حجم نصب نداشته باشد، اما سایت‌های پربازدید از آن حمایت می‌کنند – که نشان می‌دهد مجنتو یک CMS انتخابی برای مشاغل بزرگتر و حرفه‌ای است، همانطور که در دروپال دیدیم.

سایت های کوچکتر ممکن است به نفع WooCommerce باشند، اما این پلتفرم وزن پلتفرم وردپرس را برای دسترسی به بازار و در نتیجه نصب بیشتر دارد – بسیار شبیه به Elementor.

Shopify سهم بازار بیشتری دارد، اما سطح ترافیک مشابه وردپرس است.

Shopify در طول همه‌گیری جهانی شاهد رشد 53 درصدی از 2020 تا 2021 و سپس 27 درصد از سال 2021 تا 2022 بود که بسیار بیشتر از هر پلتفرم دیگری.

چرا سهم بازار CMS برای شخصی که در سئو کار می کند مهم است؟

وردپرس تسلط خود را در سهم بازار CMS حفظ می کند، اما سازندگان وب سایت مانند Wix، Squarespace و Shopify در حال افزایش هستند، که نشان می دهد رشد بازار به خصوص برای مشاغل کوچک کجاست.

اگر کسب و کارهای کوچک بیشتری به سازندگان وب سایت روی بیاورند، درک محدودیت ها و پیچیدگی های این پلت فرم ها برای سئو می تواند یک مزیت رقابتی باشد.

Shopify بر روی 4.3٪ از تمام وب سایت ها (نه فقط سایت های دارای CMS) نصب شده است: کل بازار بالقوه 50 میلیون وب سایت.

با افزایش سهم بازار، تخصص در Shopify SEO می تواند یک حرکت استراتژیک برای یک متخصص سئو باشد.

به طور مشابه، تخصص در Wix و Squarespace راهی برای متمایز کردن خود از رقبا است.

وردپرس ممکن است اکنون غالب باشد، اما این بدان معناست که بسیاری از افراد دیگر در حال سرویس دهی به آن CMS خاص هستند.

همسویی با یک CMS خاص تر می تواند یک حرکت استراتژیک برای فرصت های مشتری جدید باشد.

منابع بیشتر:

منابع داده
تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده از W3techs، مه ۲۰۲۲، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.

W3Tech داده های خود را از 10 میلیون الکسا و 1 میلیون برتر Tranco نمونه برداری می کند. وب سایت های بدون محتوا یا سایت های تکراری مستثنی هستند. محدودیت‌های منبع داده به این معنی است که سایت‌های میزبانی شده Tumblr و WordPress.com شامل نمی‌شوند، زیرا مجموعه داده‌ها زیر دامنه‌ها را بیش از یک سایت در نظر نمی‌گیرد.


تصویر ویژه: NESPIX/Shutterstock





منبع