آیا این یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟


چندین عنصر HTML متن را قالب‌بندی می‌کنند تا به بازدیدکنندگان وب‌سایت و خزنده‌های موتور جستجو کمک کند تا به راحتی بخش‌های مهم محتوای شما را شناسایی کنند.

اما آیا این عناصر می توانند بر رتبه بندی شما در جستجو تأثیر بگذارند؟

به خواندن ادامه دهید تا بدانید که آیا قالب بندی متن یک عامل رتبه بندی گوگل است یا خیر.

[Recommended Read:] راهنمای کامل فاکتورهای رتبه بندی گوگل

ادعا: قالب بندی متن به عنوان یک عامل رتبه بندی

شما می توانید از عناصر HTML برای قالب بندی متن به روش های مختلف استفاده کنید. مثلا:

  • متن پررنگ با استفاده از .
  • با استفاده از اهمیت، جدیت یا فوریت شدید را نشان دهید.
  • متن را با استفاده از به صورت مورب درآورید.
  • تاکید و معنی را با استفاده از نشان دهید.
  • زیر متن با استفاده از خط بکشید.

و با و متفاوت هستند، زیرا اولی اهمیت معنایی را نشان می دهد در حالی که دومی سبک هایی هستند که نشان می دهند کلمات چگونه روی صفحه ظاهر می شوند.

این یک تمایز مهم است که بعداً به آن خواهیم پرداخت.

برخی بر این باورند که استفاده از عناصر HTML برای برجسته کردن کلمات خاص برای گوگل می تواند مستقیماً بر نحوه رتبه بندی صفحه وب برای آن کلمات کلیدی تأثیر بگذارد.

اما آیا حق دارند؟

شواهدی برای قالب بندی متن به عنوان یک عامل رتبه بندی

به نظر می رسید که مت کاتس گوگل در یک ویدیوی مرکزی جستجوی گوگل در سال 2013 نشان می دهد که قالب بندی متن HTML یک عامل رتبه بندی است.

یا او؟

بیننده‌ای پرسیده بود: «از نظر سئو، تفاوت بین تگ و تگ برای تأکید بر برخی کلمات متن چیست؟»

کاتس خاطرنشان کرد که او قبلاً در سال 2006 به این سؤال پاسخ داده بود و فکر نمی کرد که پاسخ تغییر کرده باشد.

«در آن زمان، هر زمان که بررسی می‌کردیم، و از نظر رتبه‌بندی و امتیازدهی و نحوه نمایه‌سازی آنها و همه چیزهای مشابه دقیقاً یکسان برخورد می‌کردند.

به همین ترتیب، و نیز وجود دارند که مخفف حروف مورب هستند، و دقیقاً به همین صورت رفتار می‌شد.

شما می توانید از هر یک استفاده کنید و از نظر رتبه بندی گوگل تفاوتی ایجاد نمی کند.

حق اختراع گوگل که در سال 2014 اعطا شد همچنین نشان می‌دهد که الگوریتم‌های رتبه‌بندی به متن پررنگ/مورب وزن بیشتری می‌دهند:

یکی از تکنیک‌های اندازه‌گیری کیفیت سند موجود، امتیاز بازیابی اطلاعات (IR) را محاسبه می‌کند که نشان‌دهنده میزان ارتباط یک سند با یک عبارت جستجو است.

امتیاز IR را می توان به روش های مختلفی وزن کرد. برای مثال، منطبق‌ها در عنوان یک سند ممکن است وزن بیشتری نسبت به موارد منطبق در پاورقی داشته باشند.

به همین ترتیب، مطابقت در متنی که فونت بزرگتر یا پررنگ یا مورب دارد ممکن است وزن بیشتری داشته باشد نسبت به مطابقت در متن معمولی.

البته، همه چیزهایی که گوگل ثبت اختراع می کند در الگوریتم ها استفاده نمی شود.

[Discover:] اطلاعات بیشتر در مورد فاکتور رتبه‌بندی گوگل

شواهد در برابر قالب بندی متن به عنوان یک عامل رتبه بندی

در ویدیویی که قبلاً به آن اشاره شد، کاتز می‌گوید Google با دو نوع عنصر HTML از منظر رتبه‌بندی یکسان رفتار می‌کند.

او نمی گوید که آیا آنها اصلاً در رتبه بندی تأثیر دارند یا خیر. ممکن است به همان اندازه تأثیری نداشته باشند.

گوگل هرگز قالب بندی HTML را به عنوان یک عامل رتبه بندی تایید یا رد نکرده است.

در راهنمای سبک اسناد توسعه‌دهنده گوگل، گوگل توصیه‌هایی در مورد HTML و برچسب‌گذاری معنایی ارائه می‌دهد. به طور خاص، شما نباید از عناصر HTML برای قالب بندی بصری استفاده کنید.

عنصر تاکید را نشان می‌دهد، نه به صورت مورب. از آن برای ایتالیک کردن چیزی که قرار نیست بر آن تاکید شود استفاده نکنید. در عوض، از برای حروف کج بدون تاکید استفاده کنید.

عنصر اهمیت قوی را نشان می دهد، نه پررنگ. برای پررنگ کردن کلمه ای که ارزش چندانی ندارد، از عنصر استفاده کنید.

این نشان می دهد که برچسب هایی مانند و برای درک صفحات مهم هستند.

جان مولر به یک سوال توییتی در مورد متن پررنگ به ویژه پاسخ داد در سال 2017، اما باز هم، پاسخ تا حدودی مبهم و قابل تفسیر است:

احتمالاً در پایان از متن پررنگ برای کاربران انسانی سود بیشتری خواهید برد. ممکن است ربات‌ها دوست داشته باشند، اما چیزی نمی‌خرند.»

از اوایل دهه 2000، بسیاری از عوامل روی صفحه از اهمیت خود کاسته شده است.

اما این چیزی است که منطق به ما می گوید: اگر می خواهید برای یک اصطلاح رتبه بندی کنید، به سادگی از آن کلمه در محتوای خود استفاده کنید و سپس هر بار که از آن استفاده می کنید آن را پررنگ (یا ایتالیک، یا پررنگ و مورب) کنید، به تنهایی کافی نیست. آن را در رتبه بندی ارتقا دهد.

مولر، در 2021، تأیید کرد که قالب بندی متن می تواند به کاربران و ربات ها کمک کند تا آنچه را که می خواهید در یک صفحه برجسته کنید، ببینند.

«این اساساً HTML معنایی است – تشخیص آنچه را که فکر می‌کنید باید در یک صفحه (برای ربات‌ها و کاربران) آسان باشد. کمک عناوین، کمک عناوین، برجسته کردن در متن (مانند پررنگ، یا قوی و غیره)، جداول برای داده‌های جدولی، فهرست‌ها به عنوان فهرست و غیره.

اما در توییت زیر، او همچنین تایید کرد که به رتبه بندی کمکی نمی کند.

این موارد باعث نمی‌شود که سایت شما در رتبه‌بندی بالا برود، اما به خصوص در مورد درک بهتر صفحات، چیزهای کوچک می‌توانند کمک کنند. به آن بیشتر به عنوان راهنمایی نسبی در صفحه فکر کنید. اگر 5 «نقطه سئو» دارید، برای چه چیزی باید در این صفحه استفاده کنید؟

در ساعات اداری سئوی گوگل از همان تاریخ، مولر بحثی را مطرح کرد که آیا قسمت‌های پررنگ پاراگراف شما می‌تواند سئوی شما را تقویت کند یا خیر.

پس از ارجاع به ویدیوی Matt Cutts از سال 2012، او توضیح می دهد که HTML معنایی به شما امکان می دهد با نشانه گذاری مناسب به بخشی از صفحه معنای بیشتری بدهید.

بنابراین معمولاً سعی می‌کنیم بفهمیم محتوای یک صفحه وب درباره چه چیزی است، و به چیزهای مختلفی نگاه می‌کنیم تا بفهمیم واقعاً چه چیزی در اینجا بر آن تأکید شده است. و این شامل مواردی مانند عناوین در یک صفحه است، اما همچنین شامل مواردی مانند آنچه در متن در یک صفحه واقعاً پررنگ یا تأکید شده است.

بنابراین، تا حدودی، این مقدار کمی ارزش اضافی دارد، زیرا نشانه واضحی است که در واقع، شما فکر می کنید این صفحه یا این پاراگراف در مورد این موضوع در اینجا است.

و معمولاً با آنچه که ما فکر می کنیم صفحه در مورد آن است، مطابقت دارد. بنابراین آنقدرها تغییر نمی کند. نکته دیگر این است که این تا حد زیادی در داخل صفحه وب مرتبط است.

بنابراین، اگر خارج شوید و بگویید، خوب، من فقط کل صفحه خود را پررنگ می کنم و سپس گوگل فکر می کند صفحه من مهم ترین صفحه است، سپس با بولد کردن همه چیز، اساساً هیچ چیز پررنگ نیست زیرا همه چیز یکسان است.

در حالی که، اگر تعداد انگشت شماری از جملات یا کلمات را در صفحه کامل خود جایی که می گویید بردارید، این برای من واقعا مهم است، و شما آن ها را پررنگ کنید، برای ما بسیار آسان تر است که بگوییم، خب، اینجا متن های زیادی وجود دارد، و این به طور بالقوه یکی از مهمترین نکات این صفحه است. و ما می توانیم به آن کمی ارزش بیشتری بدهیم

و اساساً، چیزی که این نوع وارد می‌شود، همه چیز در مورد HTML معنایی است که در آن شما با استفاده از نشانه‌گذاری مناسب برای صفحه، کمی معنای بیشتری به صفحه می‌دهید. و از دیدگاه ما، این خوب است. این به ما کمک می کند تا صفحه را کمی بهتر درک کنیم.

بنابراین، اگر می خواهید آن را به یک پاسخ یک کلمه ای ساده کنید، آیا برجسته کردن نکات مهم در یک پاراگراف به سئو کمک می کند؟ بله، این کار را می کند. این به ما کمک می کند تا آن پاراگراف یا آن صفحه را بهتر درک کنیم.”

قالب بندی متن به عنوان یک عامل رتبه بندی: حکم ما

فاکتور رتبه بندی: احتمالا

همانطور که می بینید، قالب بندی متن می تواند بر نحوه تعیین مهم ترین محتوای یک صفحه توسط موتورهای جستجو تاثیر بگذارد.

اما، بعید است که محتوای پررنگ در یک صفحه، عنصری باشد که شما را بالاتر از رقبا در نتایج جستجو قرار دهد.

حتی در این صورت، نشانه گذاری مناسب به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند تا مهم ترین نکات محتوای شما را پیدا کنند.

می‌توانید درباره معناشناسی سطح متن و نحوه استفاده مناسب از این عناصر در منبع استاندارد زندگی استاندارد HTML جامعه WHATWG که اپل، گوگل، موزیلا و مایکروسافت ارائه می‌کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو

عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان؟  بیایید برخی از افسانه ها را از بین ببریم! [Ebook]





منبع

مطالب مرتبط