فایل robots txt چست؟ چه تاثیر بر روی سئو دارد؟ با دستورات و نحوه ساخت- پارس‌پک | xeroseo

برای ایندکس نشدن صفحات یک وب سایت روش دیگری به جز فایل Robots.txt وجود دارد که از طریق آن نیز می‌توانید از ایندکس شدن برخی صفحات جلوگیری کنید. متا تگ نوایندکس نیز به منظور ایندکس نشدن صفحات سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بسیاری از وب مسترها برای محدود ساختن ایندکس صفحات وب سایت میان Robots.txt یا تگ noindex مردد می‌شوند و نمی‌دانند که کدام یک از آنها گزینه بهتری است. با ایجاد فایل Robots.txt می‌توانید از ایندکس شدن صفحات غیرضروری سایت و یا صفحاتی که هنوز دارای محتوای مناسبی نیستند و یا قوانین سئو در آنها پیاده نشده است به راحتی جلوگیری نمایید. انجام این کار تاثیر مستقیمی بر سئو سایت شما دارد و تنها صفحات استاندارد و معتبر را در دسترس ربات‌ها و سپس کاربران قرار خواهد داد. و به‌وسیله آن می‌توان صفحاتی که محتوای آن‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست ایندکس نشاند.

دستور Disallow

بعضی وقت‌ها هم ربات‌ها گوگل چیزهایی را که دوست نداریم هر کسی ببیند را برمی‌دارند می‌برند در سرورهای گوگل ذخیره می‌کنند و به عالم و آدم نشان می‌دهند. فایل Robots.txt‌ یک ابزار بسیار بحرانی برای سئو می‌باشد و اگر نتوانید به درستی آن را هندل کنید ممکن است در امنیت سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. اما اگر اصول و قواعد و تکنیک‌های آن را یاد بگیرید می‌توانید به راحتی از آن برای بهبود کارایی وبسایت خود استفاده کنید. نردبان قصد دارد به شکلی حرفه‌ای، جایگاه مشتری را در فضای وب دگرگون کند. می‌خواهیم با طراحی وب‌سایت‌های کاربرپسند، تولید محتوای مفید و خدمات سئو حرفه‌ای به فضای وب فارسی خدمتی کرده باشیم. امیدواریم این نگاه حرفه‌ای به رقابتی سالم دامن بزند که در نهایت به پیشرفت وب فارسی منجر شود.

راهنمای کامل فایل robots.txt

تو این مطلب چگونگی بهینه کردن ربات وردپرس برای سئو و اهمین فایلrobots.txtرو بهتون نشون میدیم. یکی از مهم ترین نکات در زمان کار کردن با فایل robots.txt این است که روی تغییراتی که در این فایل اعمال می کنید نظارت کامل داشته باشید. برای این که یک ربات خاص نیز از دستورالعمل های عمومی تمامی ربات ها پیروی کند باید این دستورالعمل ها را برای ربات خاص مد نظر خود نیز تکرار کنید. در حقیقت مشکل اصلی شما این است که وب سایت شما در یک هاست ضعیف اجرا می شود و به شکل نادرستی تنظیم شده است.

robot txt در سئو چیست؟

این که مجله خبری زیرو سئو‌های خزنده هر چند وقت یک بار به سایت شما سر می‌زنند به چند فاکتور بستگی دارد. هر چه در طول روز تعداد بیشتری محتوا در وب‌سایت‌تان قرار بگیرد و تغییرات سایت اهمیت زیادی داشته باشد، ربات‌های جستجوگر دفعات بیشتری به سایت شما مراجعه می‌کنند. برای مثال، در وبسایت‌های خبری که همیشه در حال انتشار خبر و به‌روزرسانی اخبارشان هستند ربات‌ها با سرعت بیشتری صفحات را بررسی و ایندکس می‌کنند.

  • توجه داشته باشید که لزومی ندارد این لیست دقیقا در همان هاستی که فایل robots.txt در آن است قرار داشته باشد.
  • قطعا مدیریت تعداد زیادی URL و لینک برای مدیران وبسایت ها کار نسبتا دشواری است؛ شما با استفاده از Robot.txt می توانید به مدیریت لینک ها و آدرس های سایتتان بپردازید و هر زمان که احساس نیاز کردید، در آن تغییر ایجاد کنید.
  • همانطور که تا اینجا متوجه شدید، برای حذف کامل یک فایل خاص مانند فایل‌های PDF یا تصاویر از نتایج گوگل، می‌توان به کمک محدودیت‌های فایل robot اینکار را به صورت کامل انجام داد.
  • این فایل در واقع صفحات مجاز و غیرمجاز وب سایت جهت ایندکس شدن را به ربات‌ها نشان می‌دهد و فعالیت آنها را مدیریت می‌کند.
  • هنگامی که فایل robots.txt خود را آپلود و آزمایش کردید، خزنده های گوگل به طور خودکار فایل robots.txt شما را پیدا کرده و شروع به استفاده از آن می‌کنند.
این صفحه هیچ ارزشی برای ایندکس ندارد و گاهی ممکن است باعث محتوای تکراری هم شود. همان‌طور که در بالا گفته شد می‌شود صفحه نتایج جست‌وجو داخلی سایت را از ایندکس شدن و نمایش در صفحه نتایج جست‌وجو موتورهای جست‌وجو مانند گوگل را به وسیله فایل Robots.txt مسدود کرد. در این مثال به راحتی می‌توان این‌کار را انجام داد تا مشکل حل شود. برخی از موتورهای جست‌وجو مانند گوگل ربات‌های خاص برای خود داند. گوگل ربات‌هایی دارد که عکس را جست‌وجو می‌کنند و ربات‌هایی نیز دارند که به سراغ محتواها می‌روند. نیازی نیست برای این دو ربات جداگانه دستورالعمل مشخص کنیم، اما دادن دستورالعمل می‌تواند، نحوه‌ی خزیدن این ربات‌ها در سایت شما را تنظیم و کنترل کند.

http://atours.ir

مطالب مرتبط