کاربرد فایل Robots txt در سئو؟ قسمت هشتم دیزاینر جوان | xeroseo

خمجله خبری زیرو سئو است بدانید که بصورت پیش فرض این فایل وجود ندارد و برای ویرایش محتوای آن باید یک فایل متنی بصورت robots.txt ایجاد کنید و دستورات لازم را در آن قرار دهید. ربات موتورهای جستجو با خزیدن و بررسی کردن صفحات مختلف در سایت‌های مختلف، صفحات را ایندکس کرده و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی خود، نتایج را مرتب کرده و در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهند. موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. اما به طور کلی توصیه می شود در طراحی سایت از یک متا تگ روبات ها با ویژگی “noindex, follow” برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحه ای از سایت خود توسط موتورهای جستجو استفاده کنید. در این روش شما رتبه صفحه و یا لینک های آن را از دست نخواهید داد. برخی موتورهای جستجو از چند نوع ربات برای بررسی سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ مثلاً گوگل دارای ربات Googlebot برای جستجوی ارگانیک در بین سایت‌ها است.

آیا تمام سایت‌ها به فایل robot نیاز دارند؟

در چند مورد نادر که در یک صفحه همزمان از تگ‌های نوفالو و ربات دیس‌آلو استفده می‌شود ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. چرا که اگر به طور همزمان استفاده شود گوگل در نتایج جستجو چنین پیغامی را نمایش می‌دهد که «توضیحی برای این صفحه در دسترس نیست» و در کارکرد کلی سایت شما تاثیر می‌گذارد. باید دقت داشته باشید که صفحات شما همزمان از این دو تگ و ربات استفاده نکنند تا صفحات به درستی به موتورهای جستجو معرفی شوند. شما با اضافه کردن کلمه robots.txt به انتهای ادرس سایت خود می‌توانید فایل robots.txt کنونی را ملاحظه بفرمایید.

یک ربات خوب، مانند یک خزنده وب یا یک ربات فید خبری، سعی می‌کند قبل از مشاهده هر صفحه دیگری در یک دامنه، ابتدا از فایل robots.txt بازدید کند و دستورالعمل های آن را دنبال کند. ربات بد یا فایل robots.txt را نادیده می‌گیرد یا آن را بررسی می‌کند تا صفحات وب ممنوعه را پیدا کند. قوانین خاصی برای برخی از موتورهای جستجو وجود دارد که بهتر است اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن فایل robots.txt وب سایت خود را پیاده سازی کنید. Robot.txt یک فایل متنی است که برای بهبود سئو سایت از طریق مدیریت ایندکس گوگل، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر دستورات فایل robots.txt که در سطح سرور انجام می شوند، دستوراتی وجود دارند که در سطح صفحات وب سایت انجام می شوند. این دستورات از طریق متا تگ‌های ربات‌ها و تگ‌های X-Robots اجرا می شوند.

  • ربات‌های موتورهای جست‌وجو فقط دستورات Disallow و Allow را قبول دارند و می‌دانند.
  • این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود.
  • ربات‌هایی که از این دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند، سعی می‌کنند که قبل از گرفتن فایل دیگری از این وبسایت، این فایل را مرور کرده و دستورالعمل‌ها را بخوانند.
  • شما با دسترسی ندادن به صفحات غیر عمومی ات این تایم را بیشتر می کنی برای صفحاتی که باید ببیند.
  • فایل Robots.txt یک فایل متنی و ساده است که با ساخت آن می‌توانید از ایندکس شدن برخی صفحات در وب سایت خود جلوگیری نمایید.

بنابراین برای جلوگیری از جمع آوری اطلاعات صفحات غیرضروری سایت و کاهش حجم رفت و آمد ربات‌ها به وب سایت خود حتما باید به فکر ایجاد فایل Robots.txt باشید. یادتون باشه که هدف ازفایل robots.txt مشخص کردن ساختاریه که به موتورهای جستجو بگین با محتوای سایت شما چیکار کنن ن این که اجازه دسترسی به محتوا رو ازش بگیرین. بعبارت دیگه موتور جستجو تمام سایت شما رو زیر و رو میکنه ولی فقط صفحه ها و پوشه هایی رو برای قرار دادن تو نتایج جستجو مشخص میکنه که شما میخواین. موتور جستجوی گوگل ربات‌های مختلفی دارد که هرکدام وظیفه خاصی دارند، شناخت این ربات‌ها به ما کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنیم و به صورت خیلی دقیق‌تری بتوانیم فایل ربات سایتمان را طراحی کنیم. به طور کلی استفاده از فایل Robots.txt برای محدود ساختن دسترسی ربات‌ها به برخی صفحات گزینه بهتری محسوب می‌شود زیرا اجرا و پیاده سازی تگ نوایندکس بر روی منابع چندرسانه‌ای کمی دشوار است.

فایل robots.txt کجاست؟ چطور فایل robots.txt ایجاد میشه؟

اکثر خزنده‌های موتورهای جستجو بزرگ مانند گوگل، بینگ و یاهو به محدودیت‌های تعریف شده در فایل ربات سایت احترام می‌گذارند. دستورات robots.txt ممکن است توسط همه موتورهای جستجو پشتیبانی نشود.دستورالعمل‌های موجود در فایل‌های robots.txt نمی‌توانند رفتار خزنده را در سایت شما اعمال کنند. در حالی که Googlebot و سایر خزنده‌های وب معتبر از دستورالعمل‌های فایل robots.txt پیروی می‌کنند، خزنده‌های دیگر ممکن است این کار را نکنند. بنابراین، اگر می‌خواهید اطلاعات را از خزنده‌های مخفی نگه دارید، بهتر است از روش‌های مسدودسازی دیگر مانند محافظت از فایل‌های خصوصی با رمز عبور روی سرور خود استفاده کنید .

http://atours.ir

مطالب مرتبط