فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت و استفاده در سئو | xeroseo

فایل robots.txt برای پیاده سازی بخش های ممنوع سایت برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و یک استاندارد برای انجام این کار به شمار می آید. با استفاده از فایل robots.txt می توان نکات مفیدی در خصوص چگونگی عملیات خزیدن در وب سایت خود به موتورهای جستجو ارائه دهید. بعد از ایجاد و یا انجام اصلاحات در فایل ربات، باید از صحت تغییرات خود مطمئن شوید. بهترین روش برای اینکار استفاده از ابزار تست فایل robots.txt گوگل سرچ کنسول است. بهترین راه برای بالا بردن بازدید سایت شما بالا بردن رتبه سایتتان در موتورهای جستجو است. زمانی که رتبه سایت شما در این موتورها بالا رود شما بازدید بیشتری داشته و درنتیجه می‌توانید درآمد بیشتری نیز داشته باشید.

http://atours.ir

دستور سایت مپ(نقشه سایت) برای معرفی کردن نقشه سایت (سایت مپ) به کراولر ها کاربرد دارد. نقشه سایت یک فایل XML است که شامل لیستی از تمام صفحات وب سایت شما و همچنین متادیتاها می باشد (متادیتا شامل اطلاعاتی است که به هر URL منسوب می شود). فایل txt کار می کند، نقشه سایت به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا در فهرستی از تمام صفحات وب سایت شما در یک مکان بخزند. اگر اجازه بررسی صفحه‌ای را با دستورات فایل ربات نداده باشیم باز هم امکان دارد گوگل آن را ایندکس کند و در نتایج جستجو ظاهر شود. ربات گوگل یا باید به صورت مستقیم صفحه را دریافت و بررسی کند (معمولاً به کم نقشه سایت) یا باید از لینک‌های دیگری که از صفحه‌ها و سایت‌‌های دیگر به آن صفحه داده‌اند آن را پیدا و بررسی کند. از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و سئو از ربات ها استفاده می کنند، بنابراین می توان گفت که ربات ها در سئو نقش دارند.

نمونه هایی از آدرس های معتبر و غیرمعتبر در فایل robots.txt

علاوه بر این‌ها، مجله خبری زیرو سئو ربات‌های مختلف دیگری را هم دارد که لیست کامل نام و وظیفه آن‌ها را می‌توانید در مقاله “مرور خزنده‌های موتور جستجو گوگل” که توسط خود گوگل منتشر شده است ببینید. گوگل هم به انواع مهم‌ترین موتور جستجو دنیا، چندین ربات مخصوص و مهم برای بررسی صفحات و اطلاعات موجود در اینترنت طراحی کرده است که با توجه به اهمیت آن‌ها به صورت ویژه آن را بررسی می‌کنیم. شرکت‌های مختلف با اهداف متفاوتی اقدام به ساخت و استفاده از این ربات‌ها می‌کنند. اما به صورت کلی می‌توانیم امیدوار باشیم که تمام قوانینی که داخل فایل ربات سایت‌مان مشخص می‌کنیم توسط مهم‌ترین خزنده‌های وب یعنی خزنده‌های گوگل رعایت می‌شوند.

از Disallow برای مسیرها استفاده کنید نه صفحات خاص

هر حالت دیگری که فایل ربات در ریشه سایت نباشد آن را از دسترس ربات‌های گوگل خارج می‌کند. اگر از تگ نوایندکس استفاده کنید مستقیما به ربات‌های کراولر اعلام می‌کنید که این صفحه نباید در نتایج جستجو نمایش داده شود. یعنی کراولر صفحه‌ی شما را کراول و شناسایی می‌کند اما نمی‌تواند و حق ندارد محتوای شما را در نتایج نشان دهد. برای صفحاتی محرمانه‌ای که نباید به صورت عمومی نمایش داده شوند ایجاد پسورد و یا شناسایی IP پیشنهاد می‌شود.

همانطور که گفتیم، هاست و منابع سرور سایت ما برای پاسخ دادن به درخواست‌های ربات‌ها دقیقا همانند پاسخگویی به درخواست‌های کاربران واقعی مشغول می‌شود. وقتی این درخواست‌ها از حد توان سرور سایت ما خارج شوند اتفاق از دسترس خارج شدن سایت رخ می‌دهد. سلام همون فایل xml رو که توی کد های مقاله (غیرفعال کردن Feed وردپرس از ۲ روش مختلف) نوشته بودید رو نشون میده. البته شما به‌عنوان مدیر سایت می‌توانید از افزونه WordPress SEO by Yoast جهت عدم نمایش دسته‌بندی سایت در ایندکس شدن صفحه‌نمایش صفحه‌هایی که ساخته‌شده‌اند استفاده کنید. آخر سر هم حتما فایل robots.txt خودتون رو توی robots.txt tester گوگل تست کنید تا از محدود شدنشون مطمئن بشید. جدول زیر شامل نمونه‌هایی از آدرس‌های اینترنتی robots.txt و مسیرهای URL است که برای آنها معتبر هستند.

  • پیشنهاد اونا استفاده از افزونه ریدایرکت بود و حالا اینکه اینا درست میگن یا نه تا حد زیادی به نظر خودم درسته .
  • فایل txt برای مخفی کردن اطلاعات خصوصی مناسب نیست و فقط باید دستورالعمل‌های ربات‌ها را در آن قرار داد.
  • ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگی هستیم که طراحی دیجیتال و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را نوآورانه انجام می‌دهیم.
  • این دستور به ربات‌ها می‌گوید که به صفحه وب یا مجموعه‌ای از صفحات وب که پس از دستور آمده است دسترسی نداشته باشند.
  • البته باید توجه داشته باشید که این دستورالعمل غیررسمی noindex هرگز در موتور جستجوی بینگ کار نکرد.

مطالب مرتبط