فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل robots.txt فایل ربات سایت | xeroseo

در این مجله خبری زیرو سئو پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت robots.txt و نحوه ایجاد آن ارائه شده است. اگر پاسخ سوال شما در این قسمت نیست، سوال خود را قسمت نظرات برای ما بنویسید. همواره از عدم وجود خطا در فایل robots.txt خود اطمینان حاصل کنید. بدین ترتیب تمامی صفحات موجود در وبلاگ از دسترس ربات بایدو خارج خواهد شد.

  • درنهایت خزنده‌ها بین میلیاردها لینک و وب‌سایت می‌خزند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند.
  • گاهی اوقات به جای فهرست کردن همه فایل‌ها به صورت جداگانه، مسدود کردن چندین صفحه به طور همزمان کارآمدتر است.
  • اما به صورت کلی می‌توانیم امیدوار باشیم که تمام قوانینی که داخل فایل ربات سایت‌مان مشخص می‌کنیم توسط مهم‌ترین خزنده‌های وب یعنی خزنده‌های گوگل رعایت می‌شوند.
  • مجددا باید تکرار کنیم که استفاده از این دستور صرفا صفحات را از دسترسی ربات‌ها مخفی می‌کند و ممکن است کاربر با کلیک روی لینک این صفحات امکان بازدید صفحه را داشته باشد و یا حتی این صفحات در نتایج جستجو فهرست شوند.

اما چگونه؟ در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت ربات ها و نقش آنها در سئو به عبارتی نقش robots.txt در سئوو همچنین توجه به این فایل ها در طراحی سایت توضیح دهیم. برای این منظور ابتدا در مورد مفهوم این فایل توضیحاتی را ارائه می دهیم. یکی دیگر از کارهای سئو فنی مربوط به فایل روبوتس است.فایل Robots.txt یکی از فایل‌های مهم در سایت‌ها است.

خزنده یا Crawler یک نوع ربات است که با شناخت و دنبال کردن آدرس ها، صفحات جدیدی را شناسایی و برای ایندکس به گوگل معرفی میکند. که نشان از عدم ایندکس کلی سایت شما دارد تا لیستی از صفحات مهم وب سایت شما. گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که برخی از دستورات قرار داده شده در Robots.txt از تاریخ 1 سپتامبر 2019 به بعد کارایی ندارند و باید از دستورات جایگزین برای آن‌ها استفاده کرد. گوگل به صورت رسمی همچنان فایل Robots.txt مورد پشتیبانی قرار می‌دهد، اما برخی از دستورات این فایل را دیگر پشتیبانی نکرده و آن‌ها را نادیده می‌گیرد. فایل txt برای مخفی کردن اطلاعات خصوصی مناسب نیست و فقط باید دستورالعمل‌های ربات‌ها را در آن قرار داد. در آخر این رو هم در نظر داشته باشید که شاید شما در همون هفته اول تمام تاثیرات رو ملاحظه نکنید یا نتونید رو تمام کلمات کلیدی کار بکنید.

ساخت و ویرایش فایل robots.txt در سایت‌های وردپرسی

در اینجا فایلی به نام Robots.txt داریم که می توانیم با نوشتن دستوراتی درون آن مانع از ورود ربات به برخی از صفحات دلخواه خود بشویم و همینطور وبسایت خود را از نظر سئوی سایت بهینه‌سازی کنید. تو این مثال فایل robots.txt وردپرس، ما تعیین کردیم که تمام نگارش های موتور جستجو میتونن پوشه upload رو که غالبا تصاویر ما داخل این پوشه س رو شاخص گذاری کنن. موارد مشابه بسیار زیادی دیده شده است که استفاده از دستورالعمل های نادرست و ایجاد تغییرات ناگهانی در فایل robots.txt باعث بروز مشکلات عمده در سئو سایت شده است.

مزایای فایل robots.txt چیست؟

حتماً شما هم نمی‌خواهید که ربات خزنده‌ گوگل برای مشاهده و ایندکس محتوای تکراری و کم ارزش، سرورهای شما را اشغال کند. در واقع فایل Robots.txt یک قرارداد بین سایت شما و ربات‌های خزنده است که به آن‌ها اعلام می‌کند چه محتوایی قابل بررسی و چه محتوایی غیرقابل بررسی است. با این کار ربات‌های موتورهای جستجو زمان کافی و اختیارات لازم برای بررسی محتوای وب‌سایت شما را داشته و بهتر سایت شما را بررسی می‌کنند. ربات‌های موتورهای جست‌وجو فقط دستورات Disallow و Allow را قبول دارند و می‌دانند. البته می‌توانیم با دستور Crawl-delay، گشتن و کراول کردن آن‌ها را برای صفحه‌ای خاص به تاخیر بیاندازیم. سایت مپ، سایت شما نیز در دستورات فایل Robot.txt قرار می‌گیرد که به ربات‌های موتورهای جست‌وجو می‌گوید فایل XML نقشه سایت کجاست.

http://atours.ir

مطالب مرتبط