فایل Robots txt چیست و چطور یک فایل Robots عالی بسازیم؟ نوین | xeroseo

زمانی که قصد ایجاد تغییرات در robots.txt سایت خود را دارید کاملا مراقب باشید چرا که فایل robots.txt قابلیت این را دارد که قسمت های بزرگی از سایت شما را از دسترس موتورهای جستجو خارج کند. شما می توانید از این فایل برای جلوگیری از عملیات خزیدن موتور های جستجو در برخی از لینک ها و صفحات خاص وب سایت خود استفاده کنید. درصورتی که از افزونه یواست برای سئو سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید، این افزونه برای مدیریت و ویرایش فایل ربات سایت‌تان یک بخش ویژه را در نظر گرفته است. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا همانند وردپرس، به صورت خودکار اقدام به ایجاد فایل robots.txt می‌کنند. به این معنی که اگر شما به ریشه هاست سایت خودتان مراجعه کنید فایلی تحت عنوان robots.txt را پیدا نخواهید کرد.

ویرایش فایل ربات سایت توسط افزونه سئو رنک مت (RankMath SEO)

در ادامه مجله خبری زیرو سئو به معنای این است که مسیر ذکر شده را دنبال نکند و اجازه ای برای خزیدن نداشته باشد. در نهایت قسمت allow هم قسمتی است که اجازه می دهد خزنده ها آن ها را دنبال کنند. در این فایل طبق گفته خودشان هیچ چیز را بلاک نکرده اند و به جستجوگرها این اجازه را داده اند تا به همه چیز دسترسی داشته باشند. کارشاس یوآست می گوید، ما حتی دایرکتوری wp-admin را هم بلاک نمی کنیم.

http://atours.ir

فایل Robots.txt، یک فایل متنی است که با آن دستوراتی برای ربات‌های Crawler موتورهای جست‌وجو تعیین می‌کنید. شما در این دستورات به ربات‌های موتورهای جست‌وجو می‌گویید کدام صفحات را crawl و ایندکس کنند و به کدام صفحات اصلا کاری نداشته باشند و آن صفحات را ذخیره و ایندکس نکنند. نداشتن یک فایل ربات، بهتر از داشتن یک فایل ربات خراب است چون می‌تواند آسیب شدیدی به سئو سایت‌تان بزند و رتبه‌ی شما را در صفحه نتایج گوگل پایین بیاورد. در صورتی که با داشتن یک فایل ربات سالم و خوب و قرار دادن آن در سایت می‌توانید به بهبود رتبه سایت خود بسیار کمک کنید.

آیا با فایل Robots.txt می‌توان صفحه‌ای را از نتایج جستجو حذف کرد؟

بعد توی این فایل باید کد خاصی بنویسیم آقای حسینی؟ چون نمی دونم باید چی باشه تو این فایل. می توانید قوانینی را که برای چندین انجین اعمال می شود با تکرار user-agent خطوط برای هر خزنده، گروه بندی کنید. کدام دایرکتوری ها یا فایل هایی که user-agent نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد. کدام دایرکتوری ها یا فایل هایی که user-agent می تواند به آن دسترسی داشته باشد. هر مجموعه دستور از چندین قانون یا دستورالعمل (دستورالعمل) تشکیل شده است، یک دستورالعمل در هر خط. هر مجموعه دستور با یک User-agent خط شروع می شود که هدف مجموعه دستور ها را مشخص می کند.

  • ارجاع دادن به نقشه XML سایت در robots.txt یکی از بهترین قابلیت های این فایل است که به شما پیشنهاد می کنیم همواره از آن استفاده کنید.
  • Google ممکن است نویسه‌هایی را که بخشی از محدوده UTF-8 نیستند نادیده بگیرد، و احتمالاً قوانین robots.txt را نامعتبر می‌کند.
  • هیچ الزامی وجود ندارد که آدرس نقشه سایت را از این راه به ربات‌های گوگل نمایش دهید.
  • به عنوان مثال، دامنه فایل مخصوص به خود را دارد، همه زیر دامنه های Cloudflare (blog.cloudflare.com، community.cloudflare.com و غیره) نیز به فایل خود نیاز دارند.
  • اما باید حواستان باشد که این ربات‌ها زبان آدمیزاد سرشان نمی‌شود!

گوگل که به خوبی از این موضوع آگاه است، برای اینکه به تجربه کاربری سایت‌ها کمترین لطمه را وارد کند برای هر سایت یک بودجه خزش مشخص در نظر می‌گیرد و با توجه به فاکتورهای مختلفی این بودجه را کم یا زیاد می‌کند. یعنی چی؟ یعنی اینکه یک تایمی ربات های گوگل برای هر سایت در نظر می گیرند تا در داخلش خزش کنند. شما با دسترسی ندادن به صفحات غیر عمومی ات این تایم را بیشتر می کنی برای صفحاتی که باید ببیند.

پیدا کردن فایل Robots.txt خود را آسان کنید

مطالب مرتبط