فایل robots txt چیست؟ راهنمای جامع فایل ربات سایت دگردیسی-سئو سئو | xeroseo

مجله خبری زیرو سئوالعمل Crawl-delay یک دستورالعمل غیررسمی است که برای جلوگیری از overload شدن سرورها با درخواست های زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این کار باید از بخش Disallow در فایل robots.txt استفاده کنید. دستورالعمل ها می توانند برای user-agent های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند اما با این حال می توان از آنها برای تمامی user-agent ها نیز استفاده کرد. فایل robots.txt تنها برای دامنه کاملی که در آن قرار دارد معتبر است که این دامنه می تواند http یا https باشد.

http://atours.ir

درصورت موجود نبودن این فایل ربات‌ها بافرض اینکه صاحب سایت قصد ارائهٔ هیچ دستورالعمل خاصی را ندارد، کل سایت را بررسی میکنند. شما می توانید با استفاده از این فایل در طراحی برخی از صفحات سایت خود، موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ را از خزیدن در فولدرها و صفحاتی که نمی خواهید crawl شوند، بلاک کنید و مانع دسترسی آنها به این فولدرها و یا صفحات شوید. اگر می‌خواهید یک فایل Robots.txt ایجاد کنید بهترین راهنما برای شما دستورالعمل گوگل است. این دستورالعمل یک فرایند چند خطی است که به شما در کوتاهترین زمان ممکن آموزش می‌دهد چه دستوراتی را در فایل خود قرار دهید تا ربات‌های گوگل بتوانند به خوبی در سایت شما جستجو کنند.

  • Robots.txt فایل، یک فایل متنی می باشد که در Root Directory (روت دایرکتوری) یا مسیر اصلی هاست فضای وب سایت تان قرار دارد.
  • درصورتی‌که در هر یک از مواردی که در این نوشته بیان‌شده مشکل، سؤال ابهامی دارید متوانید از بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید و تا حد توان کارشناسان ما پاسخ گوی شما خواهند بود.
  • کارشاس یوآست می گوید، ما حتی دایرکتوری wp-admin را هم بلاک نمی کنیم.
  • فایل Robots.txt در وبسایت‌ها نقش همین راهنماها و نگهبانان را دارد اما نه برای کاربرانی که وارد سایت می‌شوند، بلکه برای ربات‌هایی که برای بررسی سایت یا هر کار دیگری می‌خواهند در بخش‌های مختلف سایت سرک بکشند.
  • همان‌طور که قبلاً هم گفته شد Robots.txt در پوشه اصلی سایت قرار می‌گیرد.

یک پسوند خاص را برای ممنوع کردن خزیدن مشخص کنیدبه عنوان مثال، خزیدن همه فایل های gif را ممنوع کنید. مسدود سازی تمام تصاویر برای ربات Google Imagesگوگل نمی تواند تصاویر و ویدیوها را بدون خزیدن در آنها فهرست کند. یک user-agent می تواند تنها با یک مجموعه قوانین مطابقت داشته باشد، که اولین و خاص ترین مجموعه دستوری است که با یک user-agent مشخص مطابقت دارد. چگونه Apache را با نصب SSL رایگان در Debian 10 ایمن کنیم؟22 بهمن 1401برای ایمن‌سازی وب‌سایت‌ها، باید گواهی SSL معتبری روی وب‌سایت خود نصب کنید. بدین‌ترتیب، تمامی اطلاعات بین کلاینت و سرور به‌صورت امن و رمزگذاری‌شده و ازطریق پروتکل HTTPS منتقل خواهد شد. بنابراین بغیر از این سه مورد، توصیه می کنیم به جای robots.txt از دستورات متا استفاده کنید.

سوال تکراری: آیا باید به سایت مپ در فایل ربات لینک دهیم؟

به طور کلی یه سایت به کمک ربات های خزنده یا جستجوگر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیره. ربات های خزنده گوگل روز به روز هوشمند تر شده و بر اساس الگوریتم های جدید بروز میشن. این امکان برای شما فراهم هست که ربات های خزنده رو کنترل کرده و دسترسی اون ها رو محدود کنین. یکی از راه های محدود کردن دسترسی ربات های گوگل، ویرایش فایل Robots.txt هست.

چرا فایل robots.txt برای سئو مهم است؟

کدام دایرکتوری ها یا فایل هایی که User-agent نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند. کدام دایرکتوری ها یا فایل هایی که User-agent می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. هر گروه با یک خط User-agent شروع می‌شود که هدف گروه ها را مشخص می‌کند.

فایل‌ robots.txt چیست؟ تاکتیک مهم سئو برای این روبوتس

مطالب مرتبط