فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل ربات سایت | xeroseo

Txt بیشتر برای مدیریت فعالیت‌های ربات‌های خوب مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده‌اند، زیرا ربات‌های بد احتمالاً دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کنند. در این شرایط است که برای بهینه سازی عملکرد سایت، باید ربات های موتور جستجوی گوگل را محدود کرد؛ برای انجام این کار هم باید از فایل Robots.txt استفاده کرد. برای مشاهده و ویرایش فایل ربات در وردپرس یا هر سایت دیگری به فایل منیجر در پنل هاست مراجعه کنید و درون فولدر public_html بدنبال فایل robots.txt بگردید.

  • در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ به تمامی پوشه های موجود در مسیر /about/ directory به جز مسیر sub-directory /about/company/ دسترسی ندارند.
  • حالا که با مهم‌ترین دستورات مورد نیاز در فایل robots آشنا شدید، بد نیست نکاتی را یادآور شویم که خیلی از وبمستران به اشتباه انجام می‌دهند و همین اشتباهات کوچک اتفاقات خیلی بدی را در سئو سایت آن‌ها رقم می‌زند.
  • مدیریت دسترسی موتورهای جستجو هم یکی دیگه از دلایل استفاده از فایل Robots.txt هست.
  • در حالی که Googlebot و سایر خزنده‌های وب معتبر از دستورالعمل‌های فایل robots.txt پیروی می‌کنند، خزنده‌های دیگر ممکن است این کار را نکنند.
  • بنابراین قبل از انجام هرگونه تغییرات اساسی در این فایل حتماً با یک متخصص سئو مشورت کنید و کدهای واردشده را چند بار موردسنجش و بازنویسی قرار دهید.
  • در این مثال به راحتی می‌توان این‌کار را انجام داد تا مشکل حل شود.

همچنین در قسمت Errors و Warnings هم خطاها و هشدارها لازم به شما داده خواهد شد که باید به آن‌ها دقت کنید. در نهایت بعد از انجام تغییرات خود می‌توانید بر روی گزینه ذخیره تغییرات در robots.txt کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شوند. راه‌های ارتباطی جهت دریافت خدمات مشاوره با وبین سئو به صورت مستقیم. ربات Email Harvesters و Spambots Malware و یا ربات هایی که وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارند، جزء این موارد می باشند. تاکنون بیش از ۱۶۰۰۰۰ درخواست پشتیبانی را به خوبی و خوشی پاسخ داده‌ایم. اگر موقع کار با محصولات سوال یا مشکلی دارید، روی پشتیبانی ما حساب کنید.

اضافه کردن sitemap به فایل

بنابراین زمانی که حجم مجله خبری زیرو سئو های شما بیشتر از این مقدار باشد توسط موتور جستجوی گوگل نادیده گرفته می شود. البته باید توجه داشته باشید که این دستورالعمل غیررسمی noindex هرگز در موتور جستجوی بینگ کار نکرد. در مثال بالا هیچ یک از موتورهای جستجو به جز گوگل اجازه دسترسی به بخش های /secret/، /test/ و /not-launched-yet/ را ندارند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره فایل robots.txt بدانید این است که موتورهای جستجو به شکل های مختلفی از این فایل استفاده می کنند. با این حال باید توجه داشته باشید که گوگل از امکان تعریف یک crawl rate یا نرخ خزیدن که به آن نرخ درخواست نیز گفته می شود پشتیبانی می کند که شما می توانید از طریق کنسول جستجوی گوگل به آن دسترسی داشته باشید. در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو اجازه دسترسی به لینک هایی که با پسوند .php تمام می شوند را ندارند.

موتور جستجوی گوگل تنها اجازه دسترسی به /not-launched-yet/ را ندارد اما اجازه دسترسی به /secret/ و /test/ برای آن فراهم شده است. در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ به تمامی پوشه های موجود در مسیر /about/ directory به جز مسیر sub-directory /about/company/ دسترسی ندارند. توجه داشته باشید که تفسیر آنها از این دستورالعمل اندکی متفاوت می باشد و به همین علت نیز بهتر است که قبل از استفاده حتما اسناد موجود در وب سایت این موتورهای جستجو را مطالعه کنید. اگر موتورهای جستجو قادر باشند تا یک سرور را overload کنند معمولا استفاده از این دستورالعمل در فایل robots.txt یک راه حل موقت برای حل این مشکل خواهد بود. این دستورالعمل در واقع مسیر دسترسی را برای موتورهای جستجو تعریف می کند و در صورتی که هیچ مسیری مشخص نشده باشد به طور کامل توسط گوگل و بینگ نادیده گرفته می شود.

آشنایی با دستورات فایل Robots.txt و معانی‌شان

افزونه رنک مث هم که به تازگی به یکی از رقبای جدی پلاگین یواست تبدیل شده، برای ویرایش مستقیم فایل robots.txt بخشی را در نظر گرفته است. با اینحال در سیستم مدیریت محتوا وردپرس به لطف پلاگین‌های مختلف که برای آن طراحی شده است، کار حتی از این هم راحت‌تر است. اولین و مهم‌ترین نکته حساس بودن ربات‌ها و خزنده‌ها به کوچک یا بزرگ بودن حروف است. همچنین اگر کنجکاو شدید که از اسامی معروف‌ترین خزنده‌ها و ربات‌های دنیای اینترنت باخبر شوید، می‌توانید دیتابیس اسامی ربات‌ها را مشاهده کنید. در این حالت یکی از راه حل‌های پیشنهادی گوگل، استفاده از تگ noindex در هدر صفحه مورد نظر است. البته بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری صددرصد از ایندکس اینگونه صفحات از تگ noindex هم استفاده کنیم که در جلوتر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

http://atours.ir

مطالب مرتبط