DuckDuckGo، Ecosia، Qwant Pen Letter Open On Fair Choice
در نامه سرگشاده ای که در 5 ژوئیه 2022 منتشر شد، این سه مدیر اجرایی موتور جستجو 10 اصل را بیان کردند تا کاربران اینترنت بتوانند موتور جستجوی پیش فرض خود را به طور موثر تغییر دهند.
این انتشار با عنوان «10 اصل برای صفحهنمایشهای انتخاب منصفانه و مکانیسمهای سوئیچینگ مؤثر» در همان روزی است که پارلمان اروپا قانون خدمات دیجیتال (DSA) را تصویب کرد.
هدف این توافقنامه سیاسی پیشگامانه محافظت از مصرف کنندگان با ایجاد استانداردی جدید است تا پلتفرم های آنلاین مسلط یا دروازه بان ها را مسئول محتوای غیرقانونی و مضر بداند. شرکت هایی که به عنوان دروازه بان تعیین می شوند عبارتند از گوگل، متا و توییتر.
انتخاب منصفانه به دنبال دور شدن از پیشفرضهای دروازهبان است
نامه ای که توسط گابریل واینبرگ، مدیرعامل DuckDuckGo، کریستین کرول، مدیر عامل Ecosia و کورین لژبوویچ، رئیس Qwant امضا شده است، خواستار مجموعه ای از 10 اصل “عقل مشترک” است که تجربه کاربر آنلاین را بهبود می بخشد.
مدیران اجرایی در این نامه آورده اند:
صفحهنمایشهای انتخابی و مکانیسمهای سوئیچینگ مؤثر ابزارهای مهمی هستند که کاربران را توانمند میکنند و رقابت را در بازارهای موتورهای جستجو و مرورگرها امکانپذیر میسازند. بدون پایبندی دقیق به قوانین و اصول روشن برای صفحههای انتخاب منصفانه و مکانیسمهای تعویض مؤثر، شرکتهای دروازهبان میتوانند تعهدات قانونی خود را دور بزنند.
اصول ذکر شده نشان می دهد که کاربران باید در هنگام استفاده اولیه از پلتفرم، صفحه انتخابی برای موتورهای جستجو، مرورگرهای وب و دستیاران مجازی داشته باشند. آنها همچنین خواستار ارائه این صفحهها به صورت دورهای هستند، در هر زمانی که «کاربران در فکر تغییر سرویسهای اصلی هستند و بهروزرسانیهای اصلی نرمافزار میتوانند جستجوی کنترلشده توسط دروازهبان و تنظیمات پیشفرض مرورگر را بازنشانی کنند یا بر آن تأثیر بگذارند».
همچنین تاکید کرد که خدمات سوئیچینگ باید در نقاط دسترسی اعمال شود، به صورت برجسته به عنوان تنظیمات سطح بالا نمایش داده شود و رایگان باشد.
پذیرش می تواند سهم بازار گوگل را کاهش دهد
در صورت اتخاذ این اصول، ممکن است شرکت های امضاکننده و سایر موتورهای جستجو مدعی سهم مهم تری از بازار موتورهای جستجو شوند. در حال حاضر گوگل بیش از 90 درصد از کل جستجوهای اینترنتی در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.
این میتواند اثرات موجدار در صنایع بهینهسازی موتورهای جستجو و بازاریابی دیجیتال داشته باشد، زیرا تاکتیکهای بهینهسازی باید برای این الگوریتمهای دیگر تنظیم شوند.
با این حال، یکی از شرایط DSA اعمال افزایش شفافیت در پلتفرمهای آنلاین، از جمله آشکار کردن نحوه عملکرد الگوریتمها برای توصیهها است. هدف ایجاد زمینه بازی برابرتر بین دروازه بانان و شرکت های کوچکتر است.
علاوه بر این، از آنجایی که سه امضاکننده، همراه با سایر موتورهای جستجوی کوچکتر، دادههای شخصی کاربران را جمعآوری نمیکنند، بازاریابان دیجیتال باید ابزارهای دیگری را برای هدفیابی تبلیغات نمایشی، PPC و سایر کمپینهایی که به دادههای Google متکی هستند، بیابند.
منبع: DuckDuckGo
تصویر ویژه: VectorMine/Shutterstock