آیا هوش مصنوعی سئو را از بین می برد؟ ما از ChatGPT پرسیدیم


هر دو سال یکبار اتفاق می افتد.

ابتدا جیسون کالاکانیس و ماهالو بودند، سپس پلتفرم های اجتماعی اولیه.

ما دوباره آن را با جستجوی صوتی و دستیارهای هوشمند دیدیم. برای یک دقیقه نوبت به TikTok رسید. سپس متاورس از خط پرید.

اکنون ChatGPT و AI است.

من البته در مورد “قاتلان سئو” صحبت می کنم.

هرازگاهی، یک فناوری جدید از راه می رسد و سه چیز ناگزیر اتفاق می افتد:

  • هزاران نفر از متخصصان سئو پست ها و مطالعات موردی را منتشر می کنند و خود را متخصص در مورد جدید می دانند.
  • هر نشریه‌ای مقاله «سئو مرده است» را پاک می‌کند، تاریخ را تغییر می‌دهد و فناوری جدید را پیدا کرده و جایگزین می‌کند.
  • سئو همچنان قوی تر از همیشه است.

بشویید، تکرار کنید.

به نظر می رسد که جستجو از یک گربه کارتونی جان بیشتری دارد، اما حقیقت ساده این است: جستجو جاودانه است.

اینکه چگونه جستجو می‌کنیم، از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌کنیم و اینکه آیا پاسخ، پیوندی به یک وب‌سایت است یا خیر، برای همیشه مورد بحث است.

اما تا زمانی که کاربران وظایفی برای تکمیل داشته باشند، به جایی برای کمک مراجعه خواهند کرد و بازاریابان دیجیتال بر این فرآیند تأثیر خواهند گذاشت.

آیا هوش مصنوعی جایگزین جستجو خواهد شد؟

در حال حاضر در مورد هوش مصنوعی که هم موتورهای جستجو و هم متخصصان جستجو را جایگزین می کند، سر و صدای زیادی وجود دارد – من نمی بینم که چنین اتفاقی بیفتد. من ChatGPT را فقط یک ابزار دیگر می بینم.

خیلی شبیه چاقو: می‌توانید نان را کره بمالید یا خودتان را ببرید. همه چیز در نحوه استفاده شما از آن است.

آیا هوش مصنوعی جایگزین موتورهای جستجو خواهد شد؟ بیایید از خود بپرسیم!

آیا هوش مصنوعی جایگزین جستجو خواهد شد؟اسکرین شات از ChatGPT، مارس ۲۰۲۳

این یک پاسخ بسیار خوب است.

بسیاری از متخصصان سئو (از جمله من) سالهاست که می گویند دوران فریب دادن الگوریتم ها گذشته است.

سئو مدت زیادی است که به آرامی به بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. دیگر نمی‌توان سئو را بدون در نظر گرفتن هدف کاربر، شخصیت‌ها، موارد استفاده، تحقیقات رقابتی، شرایط بازار و غیره انجام داد.

خوب، اما آیا هوش مصنوعی این کار را فقط برای ما انجام نمی دهد؟ آیا هوش مصنوعی شغل من را می گیرد؟ در اینجا یک ایده دیوانه کننده وجود دارد: بیایید از ChatGPT بپرسیم!

درخواست ChatGPTاسکرین شات از ChatGPT، مارس ۲۰۲۳

هوش مصنوعی شغل شما را نمی گیرد. اما یک SEO که می داند چگونه از هوش مصنوعی برای کارآمدتر شدن استفاده کند، ممکن است

چرا؟ بیایید شیرجه بزنیم

من هنوز بسیاری از متخصصان سئو را می بینم که مقالاتی را می نویسند که از هوش مصنوعی می خواهند کارهایی را انجام دهد که به سادگی قادر به انجام آنها نیست – و این از درک اولیه نحوه عملکرد مدل های زبان بزرگ ناشی می شود.

ابزارهای هوش مصنوعی، مانند ChatGPT، هیچ اطلاعاتی را از پایگاه داده حقایق استخراج نمی کنند. آنها شاخص یا نمودار دانش ندارند.

آنها اطلاعات را به روشی که یک موتور جستجو ذخیره می کند، ذخیره نمی کنند. آنها به سادگی پیش‌بینی می‌کنند که چه کلمات یا جملاتی بر اساس مطالبی که در آن آموزش دیده‌اند، قرار خواهند گرفت. اگرچه آنها این مواد آموزشی را ذخیره نمی کنند.

آن‌ها از بردارهای کلمه استفاده می‌کنند تا مشخص کنند چه کلماتی احتمالاً در مرحله بعدی قرار دارند. به همین دلیل است که آنها می توانند خیلی خوب باشند و توهم هم دارند

هوش مصنوعی نمی تواند در اینترنت بخزد. هیچ اطلاعی از رویدادهای جاری ندارد و نمی تواند به منابع استناد کند زیرا آن اطلاعات را نمی داند یا حفظ می کند. مطمئناً، می‌توانید از آن بخواهید که به منابع استناد کند، اما در واقع فقط چیزهایی را ساخته است.

برای موضوعات واقعاً محبوبی که زیاد مورد بحث قرار گرفته‌اند، می‌تواند بسیار نزدیک باشد – زیرا احتمال اینکه آن کلمات بعدی بیایند بسیار زیاد است – اما هر چه دقیق‌تر بشوید، بیشتر توهم ایجاد می‌کند.

با توجه به زمان و منابع بسیار زیادی که برای آموزش این مدل نیاز است، زمان زیادی طول می کشد تا هوش مصنوعی بتواند به هر سؤالی در مورد رویدادهای جاری پاسخ دهد.

اما در مورد Bing، You.com و Bard آینده گوگل چطور؟ آنها می توانند همه اینها را انجام دهند، نمی توانند؟

بله و خیر. آنها می توانند منابع را ذکر کنند، اما این بر اساس نحوه اجرای آن است. برای ساده کردن بسیار زیاد، بینگ یک ربات چت خالص درخواست نمی کند.

بینگ در حال جستجوی پرس و جو/کلمه کلیدی شما است. سپس در تمام صفحات وب که معمولاً برای آن جستجو باز می گردند تغذیه می کند و از هوش مصنوعی می خواهد که آن صفحات وب را خلاصه کند.

من و شما نمی‌توانیم این کار را در ابزارهای هوش مصنوعی که در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، بدون رسیدن به محدودیت‌های رمز انجام دهیم، اما موتورهای جستجو می‌توانند!

خوب، مطمئنا این کار سئو را از بین می برد. هوش مصنوعی فقط به هر سوالی پاسخ می دهد، درست است؟

من مخالفم

تمام راه در سال 2009 (زمانی که ما در حال گوش دادن به Black Eyed Peas در آیفون 3G خود بودیم و MySpace 8 برتر خود را در ویندوز ویستا به روز می کردیم)، یک موتور جستجو به نام Live به Bing تغییر نام داد.

چرا؟ چون بینگ یک فعل است. این امر بیل گیتس را بر آن داشت تا اعلام کند: “آینده جستجو افعال است.”

من دوست دارم هر فرصتی که دارم این نقل قول را با مشتریان به اشتراک بگذارم زیرا آن آینده اکنون است.

گیتس در مورد افرادی که کلمات عملی را در موتورهای جستجو تایپ می کنند صحبت نمی کرد. منظور او این بود که مردم سعی می کنند کاری را انجام دهند و کار جستجو کمک به تسهیل آن است.

مردم اغلب فراموش می کنند که جستجو نوعی بازاریابی کششی است که در آن کاربران به ما می گویند چه می خواهند – نه اینکه بازاریابی را مانند یک بیلبورد یا یک تبلیغ تلویزیونی تحت فشار قرار دهند.

به‌عنوان بازاریاب دیجیتال، کار ما ساده است: به کاربران آنچه می‌خواهند بدهیم.

با این حال، این جایی است که سردرگمی به وجود می آید.

برای بسیاری از پرسش‌ها که پاسخ‌های ساده‌ای دارند، پیوند به یک وب‌سایت با خط‌مشی کوکی بازشو، هشدار اعلان، پنجره‌های بازشو ثبت‌نام در خبرنامه و تبلیغات هرگز آن چیزی نبود که کاربر می‌خواست.

این فقط بهترین چیزی بود که در آن زمان داشتیم. موتورهای جستجو هرگز با هدف نهایی ارائه لینک به وب سایت ها کار نمی کنند. آنها تصمیم گرفتند به سوالات پاسخ دهند و به کاربران در انجام وظایف کمک کنند.

حتی از همان روزهای اول، گوگل در مورد اینکه چگونه هدفش این بود که کامپیوتر Star Trek باشد صحبت می کرد. آن زمان فناوری لازم برای انجام آن را نداشت. در حال حاضر، آن را انجام می دهد.

برای بسیاری از این سوالات، مانند [how old is Taylor Swift?] یا [how many megabytes in a gigabyte?]، وب سایت ها ترافیک را از دست خواهند داد – اما این ترافیکی است که احتمالاً هرگز حق دریافت آن را نداشته اند.

به هر حال صاحب این پاسخ کیست؟ اینها سوالاتی با پاسخ های ساده هستند. وظیفه کاربر به سادگی بدست آوردن یک عدد است. آنها یک وب سایت نمی خواهند.

متخصصان سئو هوشمند بر روی نوع جستارهایی که کاربر می‌خواهد کاری انجام دهد تمرکز می‌کنند – مانند خرید بلیط تیلور سویفت، دریافت نظرات آلبوم یا کنسرت‌های او، گپ زدن با Swifties دیگر، و غیره. اینجاست که هوش مصنوعی نمی‌تواند سئو را از بین ببرد. یا جستجو کنید

آنچه که ChatGPT می تواند انجام دهد در مقابل. چیزی که نمی تواند

ChatGPT می تواند کارهای زیادی را انجام دهد.

این خوب است که به من نشان دهد چگونه یک فرمول اکسل یا پرس و جوی MySQL بنویسم، اما هرگز MySQL را به من یاد نمی دهد، دوره آموزشی به من نمی فروشد، یا اجازه نمی دهد با توسعه دهندگان دیگر در مورد تئوری پایگاه داده صحبت کنم.

اینها چیزهایی هستند که یک موتور جستجو می تواند به من کمک کند.

ChatGPT همچنین می تواند به پاسخگویی به بسیاری از سؤالات “دانش رایج” کمک کند، تا زمانی که موضوع مورد بحث قرار نگیرد و به اندازه کافی قدیمی و محبوب باشد که در داده های آموزشی نشان داده شود.

حتی پس از آن، هنوز 100٪ دقیق نیست – همانطور که در الگوهای رفتاری بی‌شماری دیده‌ایم و یکی از بانک‌های معروف به خاطر مقاله نوشته شده با هوش مصنوعی خود که نمی‌داند چگونه سود را به درستی محاسبه کند، فراخوانده شده است.

هوش مصنوعی ممکن است بارهای مورد بحث در نیویورک را فهرست کند، اما نمی تواند بهترین مکان را برای تهیه یک میله قدیمی مانند یک قوطی انسان توصیه کند.

صادقانه بگویم، تمام متخصصان سئو که در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا صحبت می کنند، شروع به خسته کردن من کردند. پاسخ دادن به سؤالات ساده است، اما جایی که ChatGPT واقعاً برتر است در دستکاری متن است.

در آژانس من، ما در حال حاضر از API ChatGPT به عنوان یک ابزار SEO برای کمک به ایجاد خلاصه محتوا، دسته بندی و خوشه بندی کلمات کلیدی، نوشتن عبارات منظم پیچیده برای تغییر مسیرها، و حتی تولید کد XML یا JSON-LD بر اساس ورودی های داده شده استفاده می کنیم.

اینها به تعداد زیادی ورودی از منابع مختلف متکی هستند و نیاز به بررسی های دستی زیادی دارند.

اگرچه ما از آن برای تولید محتوا استفاده نمی کنیم. ما از آن برای خلاصه کردن و بررسی سایر مطالب استفاده می کنیم و سپس از آنها برای جمع آوری بینش استفاده می کنیم. این کمتر یک جایگزین سئو و بیشتر صرفه جویی در زمان است.

سئو اینجا برای ماندن است

اگر کسب و کار شما مبتنی بر نمایش حقایقی باشد که واقعاً «مالک» آنها نیستید، چه؟ اگر چنین است، احتمالاً باید نگران باشید – نه فقط در مورد هوش مصنوعی.

وظایف کپی دیگ بخار ممکن است توسط هوش مصنوعی انجام شود. آزمایش‌های اخیری که در سایت‌های شخصی انجام داده‌ام، در اینجا موفقیت‌هایی را نشان داده‌اند.

اما هوش مصنوعی هرگز قادر به ارائه بینش یا ایجاد ایده‌های جدید، ماندن در صدر آخرین روندها، یا ارائه تجربه، تخصص، اختیار یا اعتمادی که یک نویسنده واقعی می‌تواند باشد، نخواهد بود.

به یاد داشته باشید: فکر کردن، استناد کردن، یا حتی کشیدن داده ها از پایگاه داده نیست. این فقط به احتمالات کلمه بعدی نگاه می کند.

برخلاف هزاران متخصص سئو که اخیراً بایوس توییتر خود را به روز کرده اند، من ممکن است در زمینه هوش مصنوعی متخصص نباشم، اما مدرک علوم کامپیوتر دارم. من همچنین می دانم که برای درک نیازهای کاربر چه چیزی لازم است.

تا کنون، هیچ داده ای نشان نمی دهد که مردم محتوای تولید شده به صورت خودکار و بازنویسی شده را به محتوای انتخاب شده منحصر به فرد که توسط یک انسان واقعی نوشته شده است، ترجیح می دهند.

مردم ایده‌ها و بینش‌های تازه‌ای می‌خواهند که فقط مردم می‌توانند ارائه کنند. (اگر یک I به EEAT اضافه کنیم، کجا باید برود؟)

اگر کسب‌وکار یا محتوای شما از طریق بینش، مدیریت، روندهای فعلی، توصیه‌ها، حل مشکلات یا انجام یک عمل ارزش ارائه می‌کند، در این صورت سئو و موتورهای جستجو به جایی نمی‌رسند.

آنها ممکن است هر از گاهی تغییر شکل دهند، اما این فقط به معنای امنیت شغلی برای من است – و من با آن خوب هستم.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: النور/شاتراستوک





منبع

مطالب مرتبط