جان مولر گوگل در انتخاب دامنه: gTLDs در مقابل. ccTLD ها


وکیل جستجوی گوگل، جان مولر، تفاوت بین دامنه های سطح بالای عمومی (gTLD) و دامنه های سطح بالای کد کشور (ccTLDs) را روشن کرده است و توصیه های عملی را به مشاغل و متخصصان SEO ارائه می دهد.

نظرات او در میان به روز رسانی اخیر توسط گوگل است که دامنه های .ai را به عنوان gTLD دسته بندی می کند و از ارتباط قبلی آنها با آنگویلا، یک قلمرو خارج از کشور بریتانیا در شرق کارائیب دور می شود.

درک تمایز gTLD و ccTLD

یک مالک وب سایت در یک موضوع Reddit در انجمن r/SEO در مورد پیامدهای SEO انتخاب دامنه های خاص کشور می پرسد.

در پاسخ به این رشته، مولر خاطرنشان می‌کند که ccTLD‌ها، مانند .nl، .fr، و .de، در صورتی که کسب‌وکاری مشتریان را در آن منطقه هدف قرار دهد، سودمند هستند.

با این حال، برای کسانی که به دنبال یک بازار جهانی هستند یا کشوری متفاوت از آنچه ccTLD نشان می دهد، هدف قرار می دهند، gTLD یا ccTLD مربوطه ممکن است انتخاب بهتری باشد.

مولر توضیح می دهد:

مهمترین چیزی که باید مراقب آن باشم ccTLD است (“کد کشور” – مانند nl، fr، de) در مقابل gTLD (“عمومی” – com، store، net و غیره). ccTLD ها تمایل دارند روی یک کشور تمرکز کنند، که اگر قصد دارید بیشتر در آن کشور بفروشید، یا اگر می خواهید در سطح جهانی بفروشید، خوب است. اگر بیشتر می‌خواهید کشور دیگری را هدف قرار دهید (مانند «nationwi.de» اما می‌خواهید ایالات متحده را هدف قرار دهید)، مطمئن شوید که آن ccTLD یا gTLD را دریافت می‌کنید.

او همچنین تصریح می کند که TLD های جدید همه به عنوان gTLD طبقه بندی می شوند. حتی آنهایی که از نظر جغرافیایی خاص به نظر می رسند، مانند “.berlin”، از نظر فنی ccTLD در نظر گرفته نمی شوند.

مولر ادامه می دهد:

“همه TLD های جدید gTLD هستند، برای آنچه ارزش دارد – برخی صداهای خاص جغرافیایی هستند، اما از نظر فنی نیستند (مانند “.berlin” – این یک gTLD است). جدا از ccTLD در مقابل gTLD برای SEO، جنبه کاربری نیز وجود دارد که باید در مورد آن فکر کرد: آیا آنها روی پیوندی که تصور می کنند برای کاربران کشور دیگری است کلیک می کنند؟

در موضوع مشابه دیگری، مولر نسبت به انتخاب TLD هایی که عمدتاً توسط ارسال کنندگان هرزنامه استفاده می شود هشدار می دهد:

از یک SEO POV، من فقط TLD را انتخاب نمی‌کنم که فوق‌العاده ارزان باشد و بیش از حد با هرزنامه اجرا شود. این نظر بر اهمیت در نظر گرفتن شهرت TLD ها هنگام استراتژی سئو تاکید می کند.

به روز رسانی دامنه .ai گوگل

Google اخیراً اسناد راهنمای خود را به روز کرده است و مشخص کرده است که اکنون نام های دامنه .ai را به عنوان یک gTLD، شبیه به .com، .org و دیگران در نظر می گیرد.

این بدان معنی است که جستجوی Google دامنه های .ai را مختص آنگویلا در نظر نمی گیرد.

گری ایلیس از تیم روابط جستجوی گوگل دلیل این تغییر را بیان می کند:

ما کشور هدف را از ccTLD استنباط نخواهیم کرد، بنابراین هدف قرار دادن آنگویلا کمی سخت‌تر شد، اما باز هم به سختی دامنه‌های .ai وجود دارند که سعی می‌کنند این کار را انجام دهند.

این به‌روزرسانی برای کسب‌وکارها و متخصصان سئو که قبلاً از استفاده از نام‌های دامنه .ai اجتناب می‌کردند، به دلیل ترس از مرتبط ساختن Google با آنگویلا، بسیار مهم است.

طبقه بندی جدید نگرانی ها را از بین می برد و اکنون می توان از چنین دامنه هایی بدون نگرانی از هدف گذاری جغرافیایی خاص توسط الگوریتم های گوگل استفاده کرد.

به طور خلاصه

انتخاب دامنه مناسب، چه مختص کشور (ccTLD) و چه عمومی (gTLD)، در دستیابی به مخاطبان مناسب تفاوت ایجاد می کند.

اگر یک کسب و کار عمدتاً مشتریان یک کشور خاص را هدف قرار دهد، یک ccTLD می تواند مناسب باشد. اگر هدف دستیابی به مخاطبان گسترده تر و جهانی باشد، gTLD ممکن است انتخاب بهتری باشد.

علاوه بر این، ایده خوبی است که از TLD های هرزنامه ای که به اعتبار سایت شما لطمه می زند اجتناب کنید.

نظرات مولر یادآور تصمیمات استراتژیک در ثبت دامنه شما است.


تصویر ویژه ایجاد شده توسط نویسنده با استفاده از Midjourney.





منبع

مطالب مرتبط