نمایه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو: چگونه کار می کند؟


نمایه سازی وب سایت یکی از اولین گام ها (پس از خزیدن) در فرآیند پیچیده درک اینکه صفحات وب برای رتبه بندی و ارائه نتایج جستجو توسط موتورهای جستجو در مورد آن ها چیست است.

موتورهای جستجو به طور مداوم در حال بهبود نحوه خزیدن و فهرست بندی وب سایت ها هستند.

درک چگونگی رویکرد گوگل و بینگ به خزیدن و فهرست کردن وب سایت ها برای SEO فنی ضروری است و در توسعه استراتژی هایی برای بهبود دید جستجو مفید است.

نمایه سازی: موتورهای جستجو چگونه کار می کنند

بیایید به پیچ و مهره های نحوه عملکرد موتورهای جستجو نگاه کنیم.

این مقاله بر روی نمایه سازی تمرکز دارد. بنابراین، بیایید شیرجه بزنیم.

نمایه سازی وب

نمایه سازی جایی است که فرآیند رتبه بندی پس از خزیدن یک وب سایت آغاز می شود.

نمایه سازی اساساً به اضافه کردن محتوای یک صفحه وب به گوگل برای در نظر گرفتن رتبه بندی اشاره دارد.

هنگامی که یک صفحه جدید در سایت خود ایجاد می کنید، راه های مختلفی برای ایندکس شدن آن وجود دارد.

ساده ترین روش برای ایندکس کردن یک صفحه این است که هیچ کاری انجام ندهید.

گوگل دارای خزنده هایی است که پیوندها را دنبال می کنند، و بنابراین، به شرطی که سایت شما از قبل در فهرست قرار داشته باشد، و محتوای جدید از داخل سایت شما به آن لینک شده باشد، گوگل در نهایت آن را کشف کرده و به فهرست خود اضافه می کند. بیشتر در این مورد بعدا.

چگونه صفحه را سریعتر ایندکس کنیم

اما اگر بخواهید Googlebot سریعتر به صفحه شما برسد، چه؟

اگر محتوای به‌موقع داشته باشید یا تغییر مهمی در صفحه‌ای ایجاد کرده‌اید که باید Google درباره آن بداند، می‌تواند مهم باشد.

زمانی که یک صفحه مهم را بهینه سازی کرده یا عنوان و توضیحات را برای بهبود تعداد کلیک ها تنظیم کرده ام، از روش های سریع تری استفاده می کنم.

من می خواهم به طور خاص بدانم چه زمانی آنها برداشته شدند و در SERP ها نمایش داده شدند تا بدانم اندازه گیری بهبود از کجا شروع می شود.

در این موارد، چند روش اضافی وجود دارد که می توانید استفاده کنید.

1. نقشه های سایت XML

نقشه های سایت XML قدیمی ترین و به طور کلی روشی قابل اعتماد برای جلب توجه موتورهای جستجو به محتوا هستند.

نقشه سایت XML به موتورهای جستجو لیستی از تمام صفحات سایت شما و همچنین جزئیات بیشتری در مورد آن، مانند آخرین زمان اصلاح آن، می دهد.

نقشه سایت را می توان از طریق ابزار وب مستر بینگ به بینگ ارسال کرد و همچنین می تواند از طریق کنسول جستجو به گوگل ارسال شود.

قطعا توصیه می شود!

اما زمانی که به صفحه ای نیاز دارید که فورا ایندکس شود، قابل اعتماد نیست.

2. درخواست نمایه سازی با کنسول جستجوی گوگل

در کنسول جستجو، می‌توانید «درخواست نمایه‌سازی» کنید.

شما با کلیک بر روی فیلد جستجوی بالا، که به طور پیش‌فرض می‌خواند، «Inspect and URL in domain.com» را شروع می‌کنید.

URL مورد نظر برای ایندکس شدن را وارد کنید، سپس Enter را بزنید.

اگر صفحه از قبل برای گوگل شناخته شده باشد، مجموعه ای از اطلاعات به شما ارائه می شود. ما در اینجا وارد آن نمی‌شویم، اما توصیه می‌کنم وارد شوید و اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، ببینید چه چیزی وجود دارد.

برای اهداف ما در اینجا، دکمه مهم ظاهر می شود که آیا صفحه ایندکس شده است یا نه – به این معنی که برای کشف محتوا یا فقط درخواست از Google برای درک تغییرات اخیر خوب است.

دکمه نشان داده شده در زیر را پیدا خواهید کرد.

درخواست نمایه سازی با کنسول جستجوی گوگلاسکرین شات از کنسول جستجوی گوگل، دسامبر 2022

در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه، می‌توانید محتوا یا URL جدید را در Google جستجو کنید و تغییر یا محتوای جدید دریافت شده را پیدا کنید.

3. در IndexNow بینگ شرکت کنید

بینگ یک پروتکل باز مبتنی بر روش فشاری برای هشدار به موتورهای جستجو از محتوای جدید یا به روز دارد.

این پروتکل جدید نمایه سازی موتور جستجو IndexNow نام دارد.

این پروتکل فشار نامیده می شود زیرا ایده این است که موتورهای جستجو را با استفاده از IndexNow در مورد محتوای جدید یا به روز شده هشدار دهد، که باعث می شود آنها بیایند و آن را فهرست کنند.

نمونه ای از یک پروتکل کششی، روش قدیمی نقشه سایت XML است که به خزنده موتور جستجو بستگی دارد که تصمیم بگیرد آن را بازدید و فهرست کند (یا توسط کنسول جستجو واکشی شود).

مزیت IndexNow این است که کمتر منابع میزبانی وب و مرکز داده را هدر می دهد، که نه تنها سازگارتر با محیط زیست است، بلکه در منابع پهنای باند نیز صرفه جویی می کند.

با این حال، بزرگترین مزیت ایندکس کردن سریعتر محتوا است.

IndexNow در حال حاضر فقط توسط Bing و Yandex استفاده می شود.

پیاده سازی IndexNow آسان است:

4. ابزار وب مستر بینگ

علاوه بر شرکت در IndexNow، یک حساب Bing Webmaster Tools را در نظر بگیرید.

اگر حساب Bing Webmaster Tools ندارید، نمی توانم آن را به اندازه کافی توصیه کنم.

اطلاعات ارائه شده قابل توجه است و به شما کمک می کند تا زمینه های مشکل را بهتر ارزیابی کنید و رتبه بندی خود را در Bing، Google و هر جای دیگری بهبود بخشید – و احتمالاً تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد.

اما برای ایندکس شدن محتوای خود، کافی است روی: پیکربندی سایت من > ارسال URL ها.

URL(های) مورد نظر برای ایندکس شدن را وارد کنید و روی “ارسال” کلیک کنید.

ابزارهای وب مستر بینگ URL را ارسال می کننداسکرین شات از Bing Webmaster Tools، ژانویه 2023

بنابراین، این بیشتر چیزی است که شما باید در مورد نمایه سازی و نحوه انجام آن توسط موتورهای جستجو بدانید (با توجه به اینکه کارها به کجا می روند).

جزئیات بیشتر در صفحه راهنمای ارسال URL ابزار وب مستر بینگ.

همچنین یک API نمایه سازی ابزار وب مستر بینگ وجود دارد که می تواند زمان نمایش محتوا در نتایج جستجوی بینگ را نیز در عرض چند ساعت افزایش دهد.

اطلاعات بیشتر در مورد Bing Indexing API اینجا است.

خزیدن بودجه

ما نمی توانیم بدون صحبت در مورد بودجه خزیدن در مورد نمایه سازی صحبت کنیم.

اساساً، بودجه خزیدن اصطلاحی است که برای توصیف تعداد منابعی که گوگل برای خزیدن یک وب سایت صرف می کند استفاده می شود.

بودجه اختصاص داده شده بر اساس ترکیبی از عوامل است که دو عامل اصلی عبارتند از:

  • سرعت سرور شما چقدر است (یعنی چقدر گوگل می تواند بدون کاهش تجربه کاربری شما بخزد)؟
  • سایت شما چقدر اهمیت دارد؟

اگر یک سایت خبری بزرگ را با محتوایی که دائماً به‌روزرسانی می‌شود و کاربران موتورهای جستجو می‌خواهند از آن آگاه باشند، راه‌اندازی می‌کنید، سایت شما به طور مکرر خزیده می‌شود (به جرأت می‌گویم – دائماً).

اگر یک آرایشگاه کوچک دارید، دوجین لینک دارید، و به درستی در این زمینه مهم تلقی نمی شوید (شاید آرایشگر مهمی در منطقه باشید، اما در مورد بودجه خزیدن اهمیتی ندارید)، پس بودجه کم خواهد بود

می‌توانید در توضیح Google درباره بودجه‌های خزیدن و نحوه تعیین آنها بیشتر بخوانید.

گوگل دو نوع خزیدن دارد

نمایه سازی توسط گوگل با خزیدن شروع می شود که دو نوع دارد:

  • اولین نوع خزیدن، Discovery است، جایی که گوگل صفحات وب جدیدی را برای افزودن به فهرست پیدا می کند.
  • نوع دوم خزیدن، Refresh است، که در آن گوگل تغییراتی را در صفحات وب که از قبل ایندکس شده اند پیدا می کند.

نحوه کار موتورهای جستجو را کشف کنید

بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو با محتوای خوب شروع می شود و با ارسال آن برای ایندکس شدن پایان می یابد.

خواه این کار را با نقشه سایت XML، ابزار ارسال URL کنسول جستجوی گوگل، ابزار وب مستر بینگ یا IndexNow انجام دهید، ایندکس شدن آن محتوا زمانی است که صفحه وب شما سفر خود را به بالای نتایج جستجو آغاز می کند (اگر همه چیز درست باشد!).

به همین دلیل مهم است که بدانیم نمایه سازی جستجو چگونه کار می کند.

در مورد عوامل کلیدی که بر صفحات نتایج موتور جستجو تأثیر می گذارند بیشتر بخوانید موتورهای جستجو چگونه کار می کنند


تصویر ویژه: Overearth/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط