12 انتظارات GA4 که باید داشته باشید زیرا جایگزین Universal Analytics می شود


درباره Google Analytics 4 (GA4) مطالب زیادی گفته و نوشته شده است، اما یک پیام نادیده گرفته شده درباره انتظارات است.

بازاریابانی که در بیشتر دهه گذشته از پلتفرم قدیمی Google Analytics Universal استفاده کرده‌اند، نیاز به تعدیل دارند. اگر انتظارات درستی در نظر گرفته می شد زندگی آنها آسان تر می شد.

من اخیراً این افتخار را داشتم که دقیقاً در مورد این موضوع با سه متخصص GA4 صحبت کنم که به اندازه کافی مهربان بودند تا بینش خود را به من ارائه دهند.

در زیر برخی از مهم ترین انتظارات وجود دارد زیرا GA4 به پلت فرم اندازه گیری اصلی شما تبدیل می شود.

1. GA4 مانند GA Universal Plug & Play نیست

اگر منصف باشیم، یونیورسال هرگز به طور کامل «وصل و بازی» نبود.

تنظیماتی وجود دارد (تبدیل هدف، رویدادها، فیلترها، ردیابی تجارت الکترونیک پیشرفته، و غیره)، اما هیچ چیز مانند GA4 نیست.

برنامه ریزی و راه اندازی می تواند زمان بیشتری نسبت به Universal داشته باشد.

آلن کنچت متخصص تحلیلگر از K’nechtology گفت:

گوگل از قانون 80-20 پیروی کرد. آنها دیدند که 80 درصد از کاربرانشان تنها از 20 درصد گزارش های خود استفاده می کنند و 80 درصد دیگر را حذف کردند. “متاسفم” اگر این یکی بود که مردم استفاده می کردند. اکنون باید یک گزارش سفارشی ایجاد کنید.”

2. همه چیز یک رویداد است (پس به آن عادت کنید)

در GA Universal، یک سایت متوسط ​​ممکن است دارای 5 تا 15 اقدام سایت باشد تا به عنوان یک «رویداد» به حساب بیاید (بازدیدهای ویدیوی کامل، بازدیدهای گالری، دانلود بدون ثبت، و غیره).

در GA4 همه چیز یک رویداد است و ممکن است به آن عادت کنید.

  • مشاهده صفحه = رویداد
  • شروع جلسه = رویداد
  • نخستین دیدار = رویداد
  • طومار = رویداد
  • کلیک = رویداد
  • شروع ویدیو = رویداد
  • دانلود فایل = رویداد
  • پیشرفت ویدیو = رویداد
  • ویدیو کامل شد = رویداد
  • ثبت نام در خبرنامه = رویداد
  • تماس با ارسال = رویداد
  • نمایش نتایج جستجو = رویداد
  • شما ایده را دریافت می کنید. هر چیزی که از راه دور ارزش اندازه گیری داشته باشد یک رویداد است.

3. در مقایسه با داده های سال به سال (سالانه) انتظار یک سیب قابل اعتماد نسبت به سیب را نداشته باشید.

هنگام استفاده از Universal برای یک سال و GA4 برای سال بعد به یاد داشته باشید.

اگر امروز هر دو پلتفرم (GA Universal و GA4) را در کنار هم دارید، متوجه خواهید شد که اعداد با هم مطابقت ندارند.

یکی از دلایلی که وجود داشت این بود بزرگ تلاش برای دریافت همه افراد در GA4 و ردیابی داده‌ها تا 1 ژوئیه 2022، بسیار کار بازاریاب است می توان اعداد YOY در جولای 2023 داشته باشید، زیرا یک سال کامل از داده ها به طور مشابه اندازه گیری می شود.

آنا اسلایتر، رئیس بخش تجزیه و تحلیل NordicClick Interactive، توصیه کرد:

برای روشن بودن، بازاریابان باید هرگز برای اعداد دقیق به گوگل آنالیتیکس تکیه کنید – برای اندازه گیری است روندها – یونیورسال همینطور بود و GA4 هم همینطور.

(افشای: نویسنده نیز توسط NordicClick Interactive استخدام شده است.)

همچنین جای تعجب نیست که اعداد GA4 با آنچه در یونیورسال می بینید مطابقت ندارند.

K’necht اضافه کرد: «هیچگاه نسبت 1 به 1 داده های تحلیلی بین محصولات وجود نداشته است. هر کدام از الگوریتم ها و محاسبات مختلفی استفاده می کنند. تاریخ در حال تکرار است.»

4. شما می توانید با GA4 کارهای بیشتری انجام دهید (نسبت به یونیورسال)، اما یک نکته وجود دارد

به عبارت ساده، مسئله این است که بسیار پیچیده تر است.

به عنوان مثال، آن است:

  • راه اندازی و تأیید ردیابی پیچیده تر است.
  • ایجاد گزارش های اساسی پیچیده تر است.
  • مدیریت پیچیده تر است.
  • استفاده از آن پیچیده تر است.

کنخت گفت:

«گوگل محصول تحلیلی خود را از چیزی که برای همه آسان است، اما با محدودیت هایی، به محصولی منتقل کرده است که بیشتر برای متخصصان تجزیه و تحلیل طراحی شده است، جایی که سفارشی سازی و انعطاف پذیری بسیار بیشتری را ارائه می دهد.

با این حال، متأسفانه، این کار استفاده از آن را از دست اکثر مشاغل کوچک که می‌خواستند خودشان تجزیه و تحلیل کنند، خارج می‌کند.»

5. حاشیه نویسی در رابط GA4 وجود ندارد

حاشیه نویسی یکی از مفیدترین و محبوب ترین ویژگی های یونیورسال است – به یک دلیل خوب. در پلتفرم، می‌توانید یک ناهنجاری (پایین یا کاهش) را ثبت کنید، بنابراین به راحتی می‌توان آن را مدت‌ها پس از وقوع آن به خاطر آورد.

در حال حاضر، نگه داشتن یک لیست جداگانه برای مستندسازی حاشیه نویسی ها بسیار مهم است تا زمانی که Google آن ویژگی را دوباره به آن اضافه کند (به GA4).

البته، این ممکن است در هر نقطه ای دوباره به آن اضافه شود، اما از این انتشار، چنین نشده است.

6. وب سایت کوچک؟ به دنیای “آستانه” خوش آمدید

اگر مقدار کمی داده دارید و سعی می‌کنید گزارشی را برای بازه زمانی محدودی اجرا کنید، احتمالاً با «آستانه‌سازی» مواجه خواهید شد.

به زبان ساده، گوگل نمی‌خواهد شما بتوانید شخصاً از طریق GA4 شناسایی کنید.

به عنوان مثال، اگر یک سایت تجارت الکترونیک کوچک دارید که کمتر از ده سفارش در روز دریافت می کند، احتمالاً می توانید با گرفتن سفارش یک کاربر را شناسایی کنید. و نگاه کردن به اینکه چه ساعتی در سایت شما بودند، کجا رفتند، چه چیزی در سبد خرید بود و غیره.

اسلایتر توضیح داد:

آستانه در GA4 (زمانی که Google Signals باشد بر) دردسر عظیمی برای گزارش های «استاندارد» است.

به نظر می رسد کاوش های سفارشی داده ها را بهتر نشان می دهد. با این حال، این داده ها تنها تا 14 ماه (بسته به تنظیمات نگهداری داده) در دسترس خواهند بود – بنابراین، یک انبار داده برای نگهداری بیشتر داده ها مفید خواهد بود.

یادداشت ویرایشگر: هنوز هم می‌توان با انتخاب شناسه گزارش «مبتنی بر دستگاه» در تصویر زیر، از آستانه‌گذاری جلوگیری کرد. در بیشتر موارد، این گزینه عالی کار می کند، و اگر در برنامه وب خود یک لاگین کاربری ندارید، بر اساس دستگاه بهترین گزینه برای رفتن است.

12 انتظارات GA4 که باید داشته باشید زیرا جایگزین Universal Analytics می شوداسکرین شات توسط ویرایشگر، اکتبر ۲۰۲۲

7. چیزهای رایگان کمتری از Google وجود خواهد داشت

نکته قبلی به محدودیت 14 ماهه در دسترس بودن داده ها اشاره کرد، بنابراین واضح است که آنها نمی خواهند ذخیره رایگان داده را به طور نامحدود ارائه دهند.

Knecht افزود:

بنابراین حداکثر 14 ماه داده های تعاملی زنده. به جای (ذخیره کردن آن به طور نامحدود) یک نمونه رایگان (اما نسخه کوچکتر از پولی) BigQuery را به ما دادند. در اینجا می توانید اطلاعات خود را تا زمانی که پر شود نگه دارید.

برای اکثر مشاغل، این داده ها چندین سال است، اما اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، می توانید به نسخه پولی ارتقا دهید.

یادداشت ویرایشگر: همچنین، شما نمی توانید چندین نما فیلتر شده ایجاد کنید – اکنون یک ویژگی پولی است.

8. نرخ پرش اکنون در دسترس است، اما این بدان معنا نیست که باید به آن توجه کنید

در ابتدا، بخشی از GA4 نبود، اما ظاهراً بازخورد کافی گوگل را متقاعد کرد که باید در آن گنجانده شود.

بازگشته است اما بسیار متفاوت از یونیورسال اندازه گیری می شود. این 100٪ منهای معیار جدید “نرخ تعامل” است.

برای مثال، اگر نرخ تعامل 76 درصدی دارید، اکنون نرخ پرش 24 درصدی دارید.

کنخت گفت:

بیش از پنج سال است که به مشتریانم هشدار می‌دهم که نرخ پرش نباید یک KPI باشد – که خارج از زمینه، عدد بی‌معنی است.

وقتی گوگل آن را از GA4 حذف کرد خوشحال شدم. اما آنها شکایات را شنیدند و چیزی گذاشتند و آن را “نرخ پرش” نامیدند.

9. با BigQuery و SQL دوست شوید (یا حداقل دوست یک دوست باشید)

فرض کنید سایت شما تحت نمونه‌گیری داده‌ها قرار می‌گیرد (حتی اگر اینطور نباشد)، و می‌خواهید انعطاف‌پذیری بیشتری در مورد ساخت و تجزیه و تحلیل گزارش داشته باشید. در این صورت، باید با BigQuery و SQL آشنا شوید.

در حالی که این فراتر از نیاز یا توانایی اکثر مشاغل کوچک و متوسط ​​است، کسب و کارهای بزرگتر اکنون می توانند از BigQuery استفاده کنند و داده ها را از منابع دیگر (مثلاً نرم افزار مدیریت تماس) بیاورند و داده ها را برای بدست آوردن یک تصویر کامل ترکیب کنند. فقط یک پنجره به جنبه وب Universal Analytics.

Inigo Belosio (همچنین از NordicClick)، که سال گذشته سهم خود را از پیاده سازی GA4 انجام داد، گفت: «خبر خوب این است که GA4 به صورت بومی و رایگان به BigQuery متصل می شود – برخلاف UA – و SQL یک زبان برنامه نویسی نسبتاً آسان برای یادگیری است. ”

Belosio اضافه کرد: “متاسفانه بیشتر این مفاهیم برای اکثر بازاریابان ناشناخته هستند، بنابراین من به شدت شما را تشویق می کنم که با آنها آشنا شوید زیرا توانایی شما برای تحت فشار قرار دادن پتانسیل GA4 ممکن است با رشد سایت شما به آن بستگی داشته باشد.”

K’necht نتیجه گیری کرد: “استفاده از BigQuery همچنین امکان بخش بندی بر روی مقادیر بیشتری از داده ها را بدون مشکل نمونه گیری داده که هنگام استفاده از UA یا GA4 به تنهایی اتفاق می افتد، می دهد، و خوشبختانه، ابزارهایی مانند DataStudio Google وجود دارد که می تواند برای ساده سازی این مورد استفاده شود. تلاش در ایجاد گزارش ها و داشبوردهای مختلف.

10. باید مهارت های تحلیلگر خود را ارتقا دهید (یا منبعی را وارد کنید که از قبل وجود دارد)

K’necht گفت: “در نهایت، گوگل محصول تجزیه و تحلیل خود را بیشتر با Adobe Analytics هماهنگ کرده است، ابزاری که برای افراد ضعیف یا آموزش ندیده مناسب نیست.”

او افزود: «اگر قصد دارید به استفاده از Google Analytics (GA4) ادامه دهید، وقت آن است که یک دوره آموزشی در زمینه پیکربندی و مدیریت GA4 بگذرانید یا منبعی را برای مدیریت آن برای شما درگیر کنید.

یادداشت ویرایشگر: رابط Google Data Studio از قبل در دسترس است و واقعاً به آسان کردن تجزیه و تحلیل داده ها کمک می کند. بنابراین می‌توان GDS را یاد گرفت تا گزارش‌های زیبایی از داده‌های تحلیلی تهیه کند.

11. دوست جدید خود را بشناسید: مدل سازی داده ها

مدل‌سازی داده‌ها در GA4 بالاخره به اینجا رسید و این پتانسیل را دارد که به پر کردن شکاف‌های از دست رفتن داده‌ها در سایت‌هایی که بیشتر تحت تأثیر کاربرانی که از کوکی‌ها انصراف می‌دهند، کمک کند.

در حالی که برخی از الزامات اساسی برای واجد شرایط بودن وجود دارد، وب سایت ها (به ویژه آنهایی که تحت GDPR هستند [General Data Protection Regulation] و سایر مقررات حفظ حریم خصوصی) می خواهند آزمایش این ویژگی مدل سازی را آغاز کنند.

Bellosio توضیح داد: «به عنوان مثال، ممکن است بتواند افت ترافیک کاربر را محاسبه کند که در برخی موارد، می‌تواند بسیار قابل توجه باشد، همانطور که قبلاً دیده‌ایم با چندین کلاینت تحت تأثیر مقررات و به‌روزرسانی‌های حریم خصوصی مرورگر و سیستم عامل (مثلاً iOS). )”

12. آخرین – انتظارات مناسب را با سهامداران خود تعیین کنید

بسیاری از معیارهایی که ممکن است ذینفعان شما با Universal به آنها عادت کرده باشند، با شروع استفاده از GA4 تغییر خواهند کرد.

مطمئن شوید که انتظارات آنها را از موارد زیر تنظیم کرده اید:

  • چه چیزی تغییر کرد.
  • چرا تغییر کرده است.
  • آنها باید به چه معیارهایی توجه کنند.
  • آنچه آنها با این دیدگاه جدید از تجزیه و تحلیل وب خود به دست آورده اند.

امیدوارم این مفید بوده باشد.

GA4 به تکامل خود ادامه خواهد داد، بنابراین مطمئن شوید که در صدر همه چیز قرار دارید!

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: metamorworks/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط